عاملین شکار غیرمجاز سه کل وحشی در شیرکوه تفت دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز چهارشنبه ۹۶/۹/۱۵ نیروهای یگان محیط زیست شهرستان تفت حین گشت زنی در منطقه شیرکوه متوجه حضور سه شکارچی غیرمجاز شدند که اقدام به شکار نموده و در حال بازگشت از ارتفاعات بودند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست تفت در این باره گفت: محیط بانان در مسیر شکارچیان غیرمجاز به کمین نشسته و یکی متخلفین را در هنگام خروج از منطقه دستگیر نمودند اما دو متهم دیگر با استفاده از تاریکی شب اقدام به فرار نمودند.

محمدرضا خواجه اظهار داشت: از متخلفین لاشه سه کل وحشی، یک قبضه سلاح گلوله زنی، دوربین چشمی، ساتور، اره، کوله پشتی و سایر ادوات شکار کشف و ضبط شد.

متهم دستگیر شده پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

همچنین هویت دو متهم فراری نیز که افراد محلی و سابقه دار منطقه هستند توسط محیط بانان شناسایی و آنها نیز به دادسرا احضار خواهند شد.

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک کل یا بز وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمین می بایست مبلغ سیصد میلیون ریال به حساب دولت واریز نمایند.

متهمین علاوه بر پرداخت ضرر و زیان محیط زیست، از جنبه عمومی جرم نیز محاکمه و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه و به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.

 

+7
-31
  

10 دیدگاه

  1. کفتار راه راه می‌گوید:

    این کل و بزها و قوچ و میشها و دیگر وحوش که در طبیعت بدون سرپناه و دارو و شرایط سخت غذایی و آبی دوام آورده اند، علاوه بر فواید بی شمار (مانند گردشگری)، ذخیره و پشتوانه ژنتیکی برای صنعت دامداری و کشاورزی کشور و حتی جهان بوده و عده ای ناآگاه این سرمایه های ارزشمند را برای به اصطلاح تفریح کشتن نابود می کنند و زمینه نابودی گوشتخوران ارزشمندی چون پلنگ و گرگ بزرگ ایرانی (و حمله گوشتخوران به گله ها و باز نابودی آنها) را فراهم می کنند.

    پر طرفدار Thumb up 58 Thumb down 30

  2. چغوک می‌گوید:

    این بی شرف ها کافیه کوچکترین فرصتی پیدا کنند ، جنبنده ای رو در طبیعت زنده نمی گذارند .

    من موندم دوستان چجوری دست از حمایت این اراذل و اوباش و دزدان محیط زیست نمی کشند ؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 72 Thumb down 41

  3. مینالیزا می‌گوید:

    با عرض خسته نباشید به محیطبانان منطقه شیرکوه ،متاسفانه ، شکار در منطق شیرکوه خیلی گزارش میشود و معمولا کشفیات بعد ازاتفاق افتادن شکار بوده امید است دستگیری ها صورت گرفته قبل از ارتکاب جرم صورت گیرد البته دلیل اصلی آن تعداد کم محیطبان است ،

    پر طرفدار Thumb up 62 Thumb down 37

    • شیر بیشه ای ایرانی می‌گوید:

      شیرکوه با ارتفاع ۴۰۷۵ متر با پوشش گیاهی و جانوری متنوع , و همچنین منبع اصلی تامین آب استان یزد می باشد. با توجه به زندگی چند قلاده پلنگ و همچنین شرایط خوب جغرافیایی و اقلیمی در صورت ارتقا این منطقه علاوه بر حفظ و بهبود شرایط آب و خاک، می تواند یک زیستگاه اصلی و پایدار پلنگ در مرکز ایران باشد.

      پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 13

    • ولاش گرین می‌گوید:

      تا وقتی که فکر میکنن با جریمه کار درست میشه وضع بدتر میشه که بهتر نمشه

      پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 13

  4. ایمان می‌گوید:

    سپاس فراوان از محیط بانان عزیز که اگر تلاش و پاسداری شما از حیات وحش نبود شکارچیان غیرمجاز هیچ جانوری روی زیست بوم ایران باقی نمی گذاشتند.

    پر طرفدار Thumb up 61 Thumb down 32

  5. محسن رزاقی ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    انشاءالله نزدیک است زمانی که جامعه به این حد از درک و آگاهی و فرهنگ برسد که دیگر شاهد این صحنه های غیر انسانی و پلید نباشیم.

    پر طرفدار Thumb up 65 Thumb down 43

  6. جمشید می‌گوید:

    ….و
    غارت ،
    داستان دنباله داریست در این فلات.!!!!؟

    پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 28

  7. kohgard می‌گوید:

    متاسفانه فعالیت گوشت فروشان در همه مناطقی که محلی ها به شکارگاه ها دسترسی دارند بسیارگسترده است و به یک شغل پرسود بدل شده است.
    ریشه این موضوع در فقر اقتصادی و سپس فقر فرهنگی و عدم آگاهی نسبت به محیط زیست وجود دارد.
    به هر حال تا زمانیکه تقاضا باشد عرضه هم وجود دارد
    حیف از این کل های زیبا.

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 20

  8. کریمی افشار می‌گوید:

    شکارچیان هر منطقه مشخصند اگر محیط زیست انها را زیر نظر داشته باشد ۹۹ درصد مشکلات حل می شود من به حرفی که میزنم ایمان دارم

    داغ Thumb up 3 Thumb down 5

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>