شکارچیان متخلف با هشیاری محیط بانان لارستان دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نیروهای یگان محیط زیست لارستان حین گشت زنی در مناطق آزاد این شهرستان، با گروهی از شکارچیان غیرمجاز رو برو شدند که بوسیله چهار خودروی شاسی بلند شامل دو لندکروزر یک اف جی و یک پاترول به منظور شکار غیرمجاز پرندگان وحشی وارد عرصه های طبیعی شده بودند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست لارستان در این باره گفت: با توجه به تعداد زیاد متخلفین و پراکندگی خودروها، محیط بانان که دو نفر بیشتر نبودند شکارچیان را از فاصله دور زیر نظر گرفتند تا اینکه هر چهار خودرو در محلی اتراق نمودند.

خدانظر انصاری اظهار داشت: پس از متوقف شدن همه خودروها در یک مکان، محیط بانان جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شدند.

شکارچیان متخلف که متوجه حضور مامورین شده بودند تا زمان رسیدن محیط بانان که حدود سه کیلومتر با آنها فاصله داشتند، تعدادی از لاشه پرندگان شکار شده را داخل یک چاه عمیق تلمبه متروکه انداخته و تعدادی را نیز به آتش کشیدند.

……………………………………….آثار خون بجا مانده در خودروی شکارچیان متخلف

محیط بانان پس از حضور در محل اترق متخلفین متوجه آثار شکار غیرمجاز پرندگان وحشی از جمله، پر و پوست پرنده و آثار خون بجا مانده در خودروی شکارچیان شدند.

همچنین شکارچیان غیرمجاز با توهین و تمرد نسبت به مامورین از انجام وظیفه آنها بطور کامل جلوگیری نمودند.

………………………………….بقایای لاشه به آتش کشیدهشده پرندگان وحشی شکار شده

نهایتا از متخلفین ۵ قبضه اسلحه شامل یک اسلحه دولول سوزنی، یک اسلحه گلوله زنی ۲۷۰ و سه اسلحه پی سی پی به همراه بیش از ۶۰ عدد انواع فشنگ ساچمه ای، چهارپاره و گلوله زنی کشف و ضبط شد.

……………………..آثار باقیمانده از لاشه پرندگان وحشی که به داخل چاه متروکه انداخته شده

با توجه به آثار موجود در محل بیش از ۳۰ عدد پرنده وحشی کبک و تیهو شکار توسط این گروه از متخلفین بصورت غیرمجاز شکار و لاشه های آنها معدوم شده است.

در این رابطه پرونده ای در رابطه با توهین و تمرد و شکار غیر مجاز و همچنین حمل انواع مهمات غیر مجاز تشکیل و متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند.

شکارچیان متخلف دستگیر شده که اکثر از افراد ثروتمند و سرشناس منطقه هستند موقتا تا زمان رسیدگی به پرونده با قید ضمانت و قرار وثیقه آزاد شدند.

+55
-5
  

21 دیدگاه

  1. رضا ۱۳۹۴ می‌گوید:

    خداوند جمیل و حکیم است و طبیعت و مخلوقاتش هم، بسیار زیبا و نظام اکمل می باشد. و زشتی ها و مشکلات همه ناشی از کارهای ما انسانها است که چند صباحی برای امتحان و رشد در زمین هستیم. برای کمی گوشت یا به اصطلاح تفریح، زیبایی های خلقت را نابود نکنیم.

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 27

  2. آریا می‌گوید:

    با توجه به وضع مالی این افراد جریمه نقدی اصلا باز دارنده نخواهد بود و از قاضی پرونده خواستار زندان طولانی مدت برای این افراد هستیم، هرچند که این افراد واسطه های فراوانی پیدا خواهند کرد تا از زندان فرار کنند ولی باید سازمان حفاظت از محیط زیست لارستان تا صدور رای پیگیر قضیه باشد تا حق محیط بانان ضایع نشود چون اگر یکبار در هرمنطقه با متخلفین با قاطعیت برخورد شود دیگر افراد دیگری به خودشان اجازه توهین و تمرد به محیط بانان را نمیدهند. حالا شکارچیان باز این اقدام را به خاطر ندادن پروانه می دانند ولی این افراد با وجود اینکه ریسک دستگیر شدن را میدانند ولی باز به شکار می روند و به تعداد کم هم قانع نیستند حالا این افراد اگر پروانه شکار در دست داشته باشند نسل تمام پرندگان اون منطقه را منقرض خواهند کرد. چون نظارت بر زیستگاه های آزاد در روز های شکار بسیار کم می شود.

    پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 45

  3. kohgard می‌گوید:

    کاربرد این اسلحه های پی سی پی درشکار پرندگان به علت کم صدا بودن در مناطق حفاظت شده زیاده .
    کاش استفاده ازاین اسلحه فقط در محدوده های خاصی مجوز داشته باشه.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 14

  4. جواد اکبرنژاد می‌گوید:

    الان که پروانه شکار صادر نشد شکارچی مجاز به خاطر احترامی که به قانون میزاره که شکار نمیره بنابر این انچه هر روز می بینیم شکارچیان غیر مجاز هستند بنابراین مردم عزیز هم سعی کنند فرق بین شکارچی مجاز وشکارچی غیر مجاز را تشخیص بدهند وبه شکارچیان مجاز و قانونمند احترام بگذارند

    پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 22

  5. جواد اکبرنژاد می‌گوید:

    شکارچی مجاز و قانونمند شکارچی ای است با رعایت قانون و با داشتن پروانه شکار به شکار میره اینها که میبینی شکارچیان غیر مجاز هستند ما باید کاری کنیم برنامه ای داشته باشیم که شکارچی غیر مجاز به شکارچی مجاز تبدیل بشه متاسفانه راهکارهای اشتباه باعث شده شکارچیهای قانونمند هم رفته رفته به شکارچیهای غیر مجاز تبدیل بشوند

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 17

  6. کارشناس می‌گوید:

    آقای اکبر نژاد شما چرا اینقدر پی گیر صدور پروانه شکار هستید!!؟؟آخه با این اوضاع خشکسالی و تعداد وحوش صدور پروانه شکاراشتباه بزرگی است. شکارچی شکارچی است،مجاز و غیر مجاز هم ندارد ،پروانه می گیرند تمام طول هفته شکار می روند بیش از تعداد تعیین شده پرندگان تشنه و گرسنه را شکار می کنند و….آیا زمان آن فرا نرسیده که شما و سایر شکارچیان قانونمند و غیر قانونی تفنگ ها رو دور بیاندازید.آخر مگر دوران غارنشینی است که انسان مجبور به شکار باشد!؟ مگر شکارچی طلبکار طبیعت و حیات وحش است که صدور پروانه را حق خود می داند؟کشور ما کشوری است با اقلیم بیابانی و خشک که هرگز ظرفیت این تعداد شکارچی و اسلحه چه مجاز و چه غیر مجاز را ندارد.در سایر کشورها که شکار رونق دارد جمعیت گونه های قابل شکار زیاد،فرهنگ زیست محیطی و حفاظت از گونه های تهدید شده وضعیت مطلوبی دارد و شکارچیان علاوه بر دانش و فرهنگ مناسب بایستی سالانه مبلغ قابل توجه ای بابت حق عضویت و….پرداخت که این مبالغ صرف حفاظت هدفمند می شود.زیستگاههای ما با توجه به وضعیت اقلیمی کشورمان حتی در ایده هالترین حالت از حفاظت هم ظرفیت کافی جهت شکار حتی قانونمند را نیز ندارد.

    داغ Thumb up 28 Thumb down 33

    • جواد اکبرنژاد می‌گوید:

      اقای کارشناس عزیز به نکات جالبی اشاره کردید نکته اول اگه مشکل خشکسالی بود سازمان محیط زیست اعلام میکرد با برنامه های علمی شکارچیان قانونمند اکثرا میپذیرفتند اما سازمان احترامی برای شکارچیان قائل نیست که درست و حسابی توضیح دهد نکته دوم ایا شکارچی مجاز که الان خونه نشسته به قانون احترام میگذارد و شکارچی غیر مجاز با هم یکسانند الان اگه بیش از ۱۰۰ هزار شکارچی مجاز به شکارچی غیر مجاز تبدیل شوند ان وقت معلوم میشه یکسانند یا نیستند نکته سوم ان موقع که تفنگ قاچاق وارد میشد ان موقع که به غیر مجازها جواز داده میشد و امسال که سهمیه فشنگ توزیع شد کارشناسان کجا بودند نکته چهارم شما میگویید در کشورهای دیگه شکارچیان دانش و فرهنگ دارند در کشور ما ندارند وقتی اینهمه از قبل گفته میشد فقط جریمه و زندان جواب نمیده باید فرهنگ سازی شود اینجا بود نکته پنجم میگویید در کشورهای دیگه مبالغ از شکارچی گرفته میشه صرف حفاطت هدفمند میشود چرا در کشور ما مبالغی که گرفته میشه صرف حفاظت هدفمند نمیشه و در خاتمه اگه شما ۱۵ سال پیش سری به تالاب گمیشان و اشوراده و میانکاله و ابندانهای مازندران میزدید پر از پرنده بود و این مناطق از بهترین شکارگاههای جهان به شمار می امد چرا با مدیریت نادرست باعث شدیم وضع تالابهای ما به این صورت در بیاد

      پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 10

  7. reza می‌گوید:

    سلام
    پول وپارتی کارشون حله ولی اگر یک شخص معمولی یک کبک شکارکنه ببین چه حکمی براش میبرند

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 7

  8. خورشید می‌گوید:

    عمل این موجودات مفتخور شکمباره ی پررو به مراتب حال به هم زن تر از خلافکاران بومیه که گاهی ازشون با عنوان اراذل و اوباش و اشرار و غیره یاد میشه!!
    اگر در مورد اونها بشه یک درصد احتمال ارتکاب به جرم بر اثر فقر و احتیاج رو داد در مورد این وحوش بی فرهنگ همون یک درصد هم صدق نمی کنه!
    اتفاقا این زیرگونه هایی که فقط به زور پول و رابطه طبیعت و زیستمندانش رو ارث پدرشون می دونن. اونها رو می کشن. آتش می زنن. یا به وقت ضرورت توی چاه میندازن و با وقاحت تمام جلوی انجام وظیفه ی مجریان قانون رو می گیرن باید سخت تر و مضاعف گوشمالی داده بشن! چون هیچ توجیهی به جز بی فرهنگی جنایت پیشگی بی رحمی و عدم شایستگی برای نعمات الهی ندارن!!
    چاره ی چنین وحشی گری هایی صدور پروانه ی قانونی برای توحش مجاز نیست! بلکه افزایش چند برابری نیروی انسانی و تجهیزات و دانش تخصصی و مدیریت متخصص و قاطع و پاکدسته برای ممنوعیت و جلوگیری تمام و کمال و بی اغماض از هرگونه آزار کشتار و دست درازی به طبیعت و حیات وحش! همین و بس!!

    داغ Thumb up 16 Thumb down 30

  9. عقاب می‌گوید:

    والا اونایی رو که اسمش میذارین اراذل خیلی وجدانشون و مرامشون بیشتر از این دست آدماست

    داغ Thumb up 11 Thumb down 15

  10. محسن رزاقی می‌گوید:

    ما باید از اهمیت مناطق آزادی که بدون درجه حفاظتی رها مانده اند غافل نباشیم.
    واقعا شرمنده روی این محیط بانان میشه آدم هر توهین و تعارض را تحمل می‌کنند که وظیفه خود را کامل کنند.
    واقعا مسولین از دیدن این صحنه ها ( که دو نفر مامور در مقابل یکسری آدم کستاخ که فکر میکنند همه چی رو با پول میتونن بخرند) باید خجالت زده بشوند و تعداد این عزیزان را هر طور شده افزایش بدهند. واقعا که…

    داغ Thumb up 11 Thumb down 20

  11. منصور دهقانی می‌گوید:

    وقتیکه تعداد محیط بانان به اندازه بزرگی ووسعت منطقه حفاظت شده باشد که محیط بان بتواند راه های ورود وخروج به منطقه استحفاظیش را چک بکند هیچگاه چنین اتفاقی نمی افتد ونخواهد افتاد بعضی ازمناطق حفاظت شده هستند که جاده میانبری هم بین شهرها از انجا میگذرد که قانونا باید ورود به این جاده ها ممنوع باشه ولی نیست که همین باعث کم شدن امنیت منطقه حفاظت شده میشه وقتی منطقه ای جزو مناطق حفاظت شده قرارمیگیره یا باید ازاد باشه که خود منطقه هم حیواناتش را حفظ کند وهم درامد کسب کند مثل دامداران ویا اگر اون منطقه دولتی است باید دولت دراون مناطق هزینه بکند باید امکانات روز دراونجا کار بگذارد ازقدیم میگن همین طور به امون خدا ولش کرده که اینطور هم نمیشه که نمیشه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  12. ناشناس می‌گوید:

    تمام موارد گفته شده ساختگی می باشد دقت کنید حتی یک پرنده و حتی یک بال ویا یک سر پرنده مشاهده نشده است این افراد چون از محیط بانان لارستان بعلت عدم رسیدگی به منطقه سفیدبان به سازمان شکایت کرده بودن وباعث شده که پرسنل محیط زیست لارستان توبیخ شوند این برنامه را اجرا نموده اند. دقت کنید سوختن یک پرنده در اتش زمان زیادی لازم دارد

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  13. ناشناس می‌گوید:

    ایمیلی به خانم دکترابتکار رییس سابق سازمان محیط زیست زده شده است واز کوتاهی محیط بانان گله شده است . درنتیجه این ماجرا بوجود امد

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  14. ناشناس می‌گوید:

    بسمه تعالی
    تاریخ : ۱۹/۰۹/۹۶
    خوانندگان عزیز
    با سلام و احترام
    گزارشی از نحوه برخورد محیط بان آقای ابوذر قائدی همراه با آقای امان اله اسدی در حوالی ساعت ۱۱ مورخه ۱۷/۰۹/۹۶ به ناگهان ماشین پیک آپ دوکابین سفید رنگ همراه با دو نفر که یکی از آنها مسلح بود وارد ملک و زمین شخصی اینجانب منوچهر مقتدری شده و بدون هیچگونه هماهنگی و اجازه و احوال پرسی قصد ورود به ساختمان مسکونی را داشت از آنجایی که اینجانب هیچگونه شناختی از دو نفر مذکور نداشتم مانع از ورود آنها به ساختمان شدم و از آنها خواستم که از زمین ملکی خارج شوند نامبرده که خود را محیط بان معرفی کردنداز ارائه کارت شناسایی طفره رفته و اصرار به ورود به ساختمان نمود و به اینجانب توهین آمیز گفت(چرا به سازمان ایمیل زده اید و از وضعیت منطقهگزارش ارسال نموده اید)و چون اجازه دریافت ننمود با صدای بلند گفت(من با زور وارد میشوم شما بروید به دادگاه شکایت کنید) ولی چون باز هم اجازه ورود ندادم برابر متن قانونی که خودشان بیان کردند گفتند (تلفنی با رئیس محیط زیست شهرستان و قاضی کشیک باید تماس بگیرید) بنابراین محیط بان آقای امان اله اسدی مسلحانه در آن مکان مستقر شد .
    بعد از نیم ساعت محیط بان دوم مراجعه نموده و گفتند(با ریاست محیط زیست شهرستان و ایشان با قاضی کشیک تلفنی تماس گرفتند و به من دستور داده شده که کلیه ساختمان ، وسایل شخصی، ماشین هاو تمامی موارد مشکوک را بازدید نمایم و در صورت ممانعت به نزدیکترین پاسگاه تماس گرفته و نامبردگان را بادستبند به مراجع قضائی تحویل دهند)آقای ابوذر قائدی اظهارات خودرا کتبا تحویل اینجانب داد.
    پیوست شماره ۱:
    محیط بان شروع به گشت زنی اطراف ساختمان نمود بعد وارد اتاقهای ساختمان شد و تمام وسایل شخصی اینجانب را بدون حضور خودم به صورت کامل بررسی نمود و هیچ گونه آثاری از شکار و اسلحه یافت ننمود. شروع به تفتیش ماشین ها نمود سه اسلحه بادی ، یک اسلحه گلوله زنی در دو ماشین یافت شد و همراه با تعدادی فشنگ ضبط نمود و صورت جلسه اسلحه ها را تنظیم و به مالکین تحویل نمود.
    بعد از آن شروع به تنظیم صورت جلسه اصلی به صورت کاملا یک طرفه و یک جانبه نمود و هرگونه از اظهار نظر بنده ممانعت نمود و گفت(برید به قاضی بگویید) و تهدید نمود اگر امضا نکنید گزارش میکنمو اینجانب با اضافه کردن توضیحات لازم خودم و تعدادی از افراد حاضر امضا نمودم نامبرده از تحویل برگ دوم صورت جلسه خودداری کرد و گفت(محرمانه است) در طول بازدید جهت ایجاد نشدن هرگونه سوء تفاهم همکاری لازم صورت پذیرفت.
    روز شنبه مورخه ۱۸/۰۹/۹۶ به همراه سه نفر جهت انجام پرونده به اداره محیط زیست لارستان مراجعه نمودم و با ریاست آنجا تبادل فکر شد و از نحوه برخورد محیط بان شکایت کردم و متوجه شدم که ایمیل اینجانب که به خانم دکتر ابتکار زده ام در دستشان می باشد و تازه متوجه شدم موضوع از کجا آب میخورد .
    یک محیط بان چگونه به خود اجازه می دهد که بدون کوچکترین هماهنگی و به صورت کاملا بی ادبانه وارد زمین و ساختمان مسکونی شخصی اینجانب شود شاید زن و بچه بنده به صورت بی حجاب داخل ساختمان بودند.
    آیا بهتر نیست نامبرده قبل از ورود خود را معرفی و با داشتن کارت شناسایی و حکم قضایی وارد میشدند وقتی موضوع را با ریاست محیط زیست شهرستان آقای انصاری در میان گذاشتم گفتند(ما وظیفه نداریم کارت شناسایی را نشان هر کسی دهیم)
    آقا ابوذر قائدی محیط بان منطقه با گستاخی به بنده میگوید که شما به رئیس سازمان ایمیل میزنید، آیا من جرمی مرتکب شده ام؟ متن ایمیل کاملا محرمانه مودبانه بوده است وقتی موضوع را با رییس محیط زیست شهرستان در میان گذاشتم نامبرده اظهارات جالبی گفت وظیفه ما نیست در تمام منطقه گشت زنی کنیم وظیفه من فقط مناطق حفاظت شده است حقوق من حدود یک میلیون است و نباید این توقع را داشته باشید دولت به ما پول بنزین را به سختی می دهد و برای کاهش هزینه های اداره من کولر گازی اتاقم را چند ماهه خاموش کردم آیا کشور و دولت قدرتمند ما باید توسط محیط بانان ما به بدبختی معرفی شود.
    حدود مرداد ماه طی تماس تلفنی با ریاست حراست محیط زیست استان از مشاهده سه راس آهو در منطقه سفید بان اطلاع رسانی نمودم و عاجزانه در خواست نمودم ترتیبی اتخاذ نمایند که از شکار آنها جلوگیری شوند برابر اظهارات محیط بانان دو راس از آنها شکار شده است که بهتر است به محیط زیست لارستان جهت اطلاع یافتن از این مهم مدالی داده شود.
    در تماس های دیگری که با ریاست حراست محیط زیست استان داشتم از وجود تعدادی بال و پا و سر تیهو و کبک شکار شده در اطراف آبگیر های منطقه خبر رسانی نمودند جالب است عکس های گرفته شده توسط محیط بان قائدی همان مواردی بوده است که من گزارش کرده ام و نامبرده با گرفتن عکس از آنها به خود من نسبت داده است .
    محیط بانان این منطقه ابتدا صبر میکنند تا خلافی صورت گیرد بعد فرد خاطی بازداشت کنند هیچگاه سعی در انجام نگرفتن آن نمی نمایند برابر گفته های خودشان مدتی پیش افرادی را که تعدادی کبک و تیهو شکار نموده بودند را گرفتیم با همدیگر خوردیم و بعد آنها را به مراجع قضایی معرفی کردیم بنده در آن ایمیل خواسته بودم که جلو شکار بیرویه گرفته شود نه جلو خوردن آن.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  15. لارستانی می‌گوید:

    ما که هرچی دقت کردیم چیزی که نشون بده اینا شکار چی غیر مجاز هستن رو ندیدیم.با کمال احترام نسبت به محیط بانان منطقه به نطر میاد پس از ورود به منطقه چیزی از اینا ندارن وبا انتشار این تفنگها خواستن برای اقدامشون توجیه داشته باشن.لارستانی

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  16. یکی از افراد حاضر در محل می‌گوید:

    صورتجلسه ای در محل تنطم شد وداستان بدین صورت نبود وتوسط ۴ نفر از افراد خاضر امضا شد ولی محیط زیست لارستان ان را عوض نمود

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  17. ناشناس می‌گوید:

    تمام کارهایی که محیط زیست انجام داده از روی لجبازی بوده .
    صورتجلسه رو تغییر دادن ،به دلیل اینکه هیچ مدرکی از این افراد نداشتن و فقط خواستن کارخودشون رو توجیه کنن..

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>