عاملین شکار یک قوچ وحشی در زرندیه دستگیر و پس از واریز یکصد میلیون ریال جریمه به دادگاه معرفی شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): صبح روز یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶ به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر حضور گروهی از شکارچیان غیرمجاز در کوه های پیرحیدر خرقان، نیروهای یگان محیط زیست زرندیه عازم منطقه مذکور شدند.

رییس اداره محیط زیست زرندیه در این باره گفت: محیط بانان پس از سه ساعت جست و جو و ردزنی، دو شکارچی متخلف را مشاهده و دستگیر نمودند.

سعید معصومی اظهار داشت: در بازرسی از متخلفین یک قبضه اسلحه گلوله زنی و لاشه یک قوچ وحشی کشف و ضبط شد.

متهمین دستگیر شده پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.

متخلفین روز دوشنبه مورخ ۹۶/۹/۲۰ مبلغ یکصد میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک قوچ وحشی را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمودند.

متهمین علاوه بر پرداخت ضرر و زیان محیط زیست، از جنبه عمومی جرم نیز محاکمه و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه و به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.

+1
-3
  

14 دیدگاه

  1. جواد اکبرنژاد می‌گوید:

    اینها همه شکارچیان غیر مجازند شکارچی مجاز تحت کنترل سازمان محیط زیست با رعایت قانون و دریافت پروانه شکار به شکار می رود ای کاش به خاطر احترامی که شکارچی مجاز به قانون می گذاره سازمان هم برای شکارچیان مجاز احترام قایل میشد وبا برنامه ریزی پروانه شکار صادر میکرد

    پر طرفدار Thumb up 58 Thumb down 27

    • رشید می‌گوید:

      احسنت . بازهم به شکارچیان مجاز که از قانون پیروی میکنند ولی باید گفت کدام قانون .سازمان برابر قانون باید به وظایفش عمل کند متاسفانه قانون فقط شده ممنوعیت .(پول جریمه و برادر کشی )ای کاش قانون را اجرا میکردند ولی قدر شکارچیان قانونمند را بدانند که با تمام بی قانونی به قانون احترام میگذارند .پیروز و پایدار باشید

      پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 7

    • bavand می‌گوید:

      سازمان که از ترس مرگ نباید خودکشی کنه
      با چه برنامه ای جواز بدن؟چند تا جواز در سال؟ چقدر ۴ پا مونده برای چند سلاح با مجوز؟هر کسی که سلاح شکاری با مجوز داره خودشو شکارچی میدونه، چند سال یکبار بره شکار تبش میخوابه؟ شما فرض کن تعداد سلاح مجاز زیاد نشه. میشه بگین با وضع موجود سالی چند جواز شکار ۴ پا به نظر شما معقوله؟ اگه تخمینتون از تعداد ۴ پا و نرخ رشد رو هم بدید صحبت دقیق تر میشه.
      .
      .
      جواز سلاح و جواز شکار خیلی فرق داره، در کشورهایی که مردم سلاح میخرن، عشق و علاقه به شلیک کردن رو در میدان تیر به وصال میرسونن، یا باشگاه تیر اندازی، نه به حلقوم حیات وحش بی رمق. چنان پوستی از عزیزان غیرمجاز هم میکنن که زندگیشون فلج میشه.

      داغ Thumb up 26 Thumb down 37

      • جواد اکبرنژاد می‌گوید:

        برادر عزیز شکار هر گونه با گونه ای دیگه فرق داره شما اگه ۱۵ سال پیش تالابهای استانهای گلستان و مازندران و گیلان را می دیدید متوجه میشدید انقدر زیستگاهها غنی و بکر بود و میلیونها پرنده بود برای تمام شکارچیهای کل ایران شکار وجود داشت و یکی از بهترین شکارگاههای طبیعی و خدادادی بودند اما با مدیریت غلط باعث شدیم به این حال و روز بیفتند چرا موقعی که داشتند نابود میشدند برنامه ریزی و هزینه نکردیم و حالا به این حال و روز افتادیم الان تالاب گمیشان خشک شده و تالاب اشوراده بدتر بیش از ده هزار هکتار از تالاب میانکاله خشک شده اگه نجنبیم و مدیریت نکنیم وضع بدتر هم خواهد شد

        پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 10

        • bavand می‌گوید:

          “برای تمام شکارچیهای کل ایران شکار وجود داشت” چه نکته نابی! برادر به چشم اینطور میاد. اکوسیستم توان ایجاد توازن با انبوهی انسان تفنگ به دست را ندارد.

          مجله شکار و طبیعت در اوایل دهه ۷۰ نامه ای چاپ کرد از فرمانده ژاندارمری سمنان در سالهای دهه ۴۰، که اگر مهمات کافی به ما بدین گوشت کل ایران رو از آهوی این منطقه تامین میکنم!!

          در مورد تخریب زیستگاه موافقم، که در مورد ۴ پایان هم بوده، ولی کمتر بوده نسبت به پرندگان. اگر نظری دارید، سوالات من در مورد شکار ۴ پا رو لطفا پاسخ بدین.

          در آخر اینکه اگر این گونه ها دارن میفتن تو چاه دلیل نمیشه که ما هم یه تیپا بزنیم.

          داغ Thumb up 5 Thumb down 22

          • جواد اکبرنژاد می‌گوید:

            برادر عزیز دنبال چه چیزی هستی برو دنبال جواب این سوال که هر روز تفنگ بی جواز وبی کیفیت وارد و فروخته میشه و همین امسال سهمیه فشنگ توزیع شد ما میگوییم که چرا به این حال و روز افتادیم و هر روز داره بدتر میشه دنبال راه کار وراه حل باشیم امروز همه می دانیم هم ظرفیت شکار کم شده و چهار پا که دیگه بدتر و هم ممنوعیت شکار دیگه جواب نمیده پروانه میدن یک بدبختیه پروانه نمیدن یک بدبختیه هر روز در مناطق ازاد از نوجوان و میانسال و پیرمرد همه در حال شکارند حالا چها نفر هم دستگیر میشوند واقعیت ان است که مقوله شکار از کنترل خارج شد پس ان موقع که زیستگاههای بکر داشتیم و ان موقع که میگفتند فرهنگ سازی کنید ان موقع که میگفتند جلوی تفنگ بی جواز را بگیرد ان موقع که میگفتند کاری کنیم شکارچیهای قانونمند داشته باشیم ان موقع که میگفتند با نگاه قهری خیلی ها عقده ای میشوند و خیلی از مسائل دیگر باید به فکر چنین روزی هم بودیم وحال امروز ما خیلی هم دور از انتظار نبود

            پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 5

          • bavand می‌گوید:

            من موافقم با تمام این مشکلات، مصیبت بزرگی است. صادقانه بگم مخالفتم با شکار به دلیل عدم تجدیدپزیری در شرایط فعلی و احتمالا آینده است. مال ۳۰-۴۰ سال گذشته هم نیست. توازن قوا بعد از حضور سلاح گرم به نفع انسان شد. هر چه هم گذشت فراگیرتر شد. فیلمهای شکار ایل قشقایی رو ببینید، در یوتیوب هست. عکسهای شکار خوانین و شاههای قاجار هم هستن. کفگیر ته دیگ خورده و این تتمشه که اینجا رسیده. عرض میکنم، فی نفسه با شکار مخالف نیستم. گوسفند وحشی و اهلی اگر هر دو تجدید پذیر بودن من از قصابی اهلی میخریدم و شما از طبیعت قوچ میزدین(شمای نوعی). من هم وقت کوه رفتن از دیدن قوچ لذت میبردم و عکس میگرفتم. مثل اینها که هنوز لذت دیدنشون در وجودمه.
            http://3.bp.blogspot.com/-P-un2VC668o/UvTdkgmhVhI/AAAAAAAAAEU/lXs4p3cHnHM/s1600/IMG_0315P.jpg
            با تمام مشکلاتی که میگین و هست من راهش رو جواز دادن نمیبینم. تمکین به قانون برای همه است.

            داغ Thumb up 2 Thumb down 14

    • سها می‌گوید:

      برادر کم زور خودت را بزن،
      از نظر من شکارچی قاتل است. یکی نیست بگه مگر قاتل خوب یا قاتل بد یا قاتل قانونمند یا قاتل مجاز یا غیر مجاز یا …داریم؟
      واقعا این حرفها خنده دار است.
      من دیدم شکارچی با مدرک دکتری، با مقام استادی دانشگاه و … توی فصل زایمان؛ رفته شکار؟!
      شکارچی ها شعار می دهند ما شکار ماده نمی زنیم؟!
      این یعنی چی؟
      دست بکشید از این وحشی گری،
      باور کنید عصر حجر تمام شده و در سال ٢٠١٧ هستیم.

      داغ Thumb up 7 Thumb down 27

  2. bavand می‌گوید:

    در طبیعت خشک ایران، منطقه ای که ییلاق دشتهای بیابانی اطراف به حساب میاد و محاصره شده با روستا ها. ۴ تا حیوون با بدبختی زندگی میکنن، که نسلشون به دست این افراد نادان داره ورمیفته. حیوانات دشتی چه شدن؟ آهوهای سمنان، قزوین، زنجان، بویین زهرا، حتی ساوه؟
    .
    .
    من خودم از سالمندان روستاهای اطراف ساوه شنیدم،در فامیل خود ما، که در دشتهای اونجا با اسب دنبال گله های آهو می رفتن(حدود ۷۰ سال پیش) در زمستان، تا حیوان میبرید از دویدن در برف. بعد میگرفتنش. سبیل از بناگوش در رفته و افتخار هم میکردن. خیلی هم با عشق از بیابان، دود آتش و هیزم حرف میزدن، عینهو شکارچیان امروز.نتیجش شده این که الان هست.

    داغ Thumb up 25 Thumb down 33

    • داریوش2016 می‌گوید:

      همین حدود بیست سال پیش هم یادمه تو جاده های بین شهری گورخر آسیایی میدیدیم طبیعت ایران یک طبیعت مرده و راکد و ساکت شده تو کوه میری دیگه هیجی نمیبینی همه جا رو سکوت مرگباری فراگرفته سکوت که نیست فریاد انقراض بزرگ ششم هست که بزودی همه چیز رو نابود میکنه از جمله انسان رو

      داغ Thumb up 15 Thumb down 21

    • خورشید می‌گوید:

      اون افرادی که می فرمایید همونهایی هستند که شکارچیان امروزی با افتخار ازشون یاد می کنن و ادعا می کنن که سازمان حفظت از محیط زیست رو بنا کردند! البته قصدشون هم مشخصه. می خواستند برای خودشون کشتارگاه رسمی درست کنن و با مجوز قانونی با همپالگی ها دستجمعی دور سفره ی حیات وحش بشینن. وگرنه اگر بحث فقط حفاظت از منابع طبیعی محیط زیست و حیات وحش می بود و صحبتی از شلیک و کارد و هیزم و کباب آهو و قوچ نبود هرگز برای اون کار پیشقدم نمی شدن! تمام این مهملات مجاز و غیرمجاز و عشق به طبیعت و بیابون و کوهگردی و غیره بهانه های مسخره ای بیش نیست. اگر صحبت شلیک و کشتار و کباب نباشه تمام اینها براشون کوچکترین ارزشی نداره!
      تا وقتی که داستان این توحش و کشتار مطلقا و با تمام قوا و برای همیشه ممنوع نشه آش همینه و کاسه همین….

      داغ Thumb up 13 Thumb down 25

  3. پویا می‌گوید:

    معلومه پول خوبی تو این شکارای غیر مجازه که ملت ولکنش نیستن

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>