پلنگ رودسر از بین رفت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه ماده پلنگی (آرزو) که چهاردهم آبان ماه پس از ۹ ماه تیمار و درمان و نصب گردنبند ردیاب ماهواره ای منطقه جنگلی سجیدان رودسر رهاسازی شده بود، از بین رفت.

صبح امروز به دنبال دریافت سیگنال های مکرر از گردنبند ردیاب پلنگ سجیدان مبنی بر توقف و بی حرکتی جانور، کارشناسان حیات وحش شهرستان رودسر عازم جنگل های سیاهکلرود واقع در منطقه حفاظت شده سرولات و جواهر دشت شده و با استفاده از ردیاب دستی نقطه ارسال سیگنال را یافته و با لاشه پلنگ روبرو شدند.

در بدن این پلنگ تعدادی تیغ تشی و همچنین آثار جراحت مشاهده شده است.

لاشه این پلنگ جهت بررسی و تعیین علت دقیق مرگ به اداه کل حفاظت محیط زیست استان گیلان منتقل شده و اطلاعات تکمیلی در این خصوص متعاقبا اعلام خواهد شد.

این پلنگ بهمن ماه سال گذشته بر اثر گرفتار شدن در تله در مناطق جنگلی رودسر دچار آسیب نخاعی شده بود (لینک مرتبط)، پس انجام یک جراحی موفق توسط دکتر فتاحیان و ۹ ماه تیمار و مراقبت سلامتی کامل خود را به دست آورده و رهاسازی شد (لینک مرتبط).

+2
-177
  

34 دیدگاه

  1. داریوش2016 می‌گوید:

    ارتباط مسقیمی بین این گردنبندها و کشته شدن پلنگها وجود داره به نظر میرسه باعث آزار جانور و عصبی شدنش میشه

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 29

    • ایمان می‌گوید:

      مطلب بسیار درستی فرمودید این گردنبندها شده اند قاتل گربه سانانی مانند پلنگ
      این وسیله اگر هم برای حیواناتی مانند خرس پاندا جواب بدهد ولی به تجربه دیده شده که نه تنها برای گربه سانان سودمند نیست بلکه اسباب نابودی آن را هم فراهم می کند. زیرا که گربه سانانی مانند پلنگ؛ قدرت انعطاف پذیری بالایی دارند ولی این گردنبندهای زمخت و بزرگ، توان دفاعی و تهاجمی پلنگ را در هنگام مبارزه به شدت کاهش می دهد و نیازی هم نیست که کارخانه سازنده این گردنبندها و برخی ذینفعان از این وسیله تعریف و تمجید کنند.
      پلنگ قبلی را هم که گفتند بر سر قلمرو با پلنگ بزرگتر درگیر شده و کشته شده آنهم به سبب همین گردنبند بوده است وگرنه دعوا و گریز بر سر قلمرو در حیات وحش بسیار رخ می دهد ولی پلنگ ضعیف تر به راحتی با انعطاف بدنی بالا، قادر به فرار از مهلکه می باشد.
      پس باید از تجربه پند گرفت و بر اساس خرد و عقل عمل شود.

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 5

    • دوستدار محیط زیست می‌گوید:

      تا حالا چند درصد پلنگ هایی که این گردنبندها رو داشته اند کشته شده اند؟ آمار دقیقی دارید؟
      مبنای علمی نتیجه گیری ارتباط مستقیم بین این دو مقوله کجاست؟
      ای کاش بدون تخصص، بدون اطلاع و صرفا بر اساس تخیلات صحبت نکنیم.

      داغ Thumb up 20 Thumb down 21

    • bavand می‌گوید:

      برای توقف مداخله علمی(نسب گردنبد ردیاب) شک به مضر بودن هم کافی است. بسیاری ازمطالعات به همین دلیل متوقف میشن. از نظر اخلاق حرفه ای ادامه این کار درست نیست.

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  2. گربه ایرانی می‌گوید:

    دیگه حادثه طبیعیه ، چاره ای نیست ،،،،، امیدوارم همه حوادث مرگ و میر حیوانات کمیاب توسط طبیعت و وحش انجام بشه

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 10

  3. DORNA می‌گوید:

    پیش از این در پستهای مربوط به مرگ پلنگهای ماده مجهز به گردنبد تندوره گفته بودم که در زمان جفتگیری، این گردنبدها بلای جان پلنگهای ماده می شود، این را هر صاحب منطق آشنا با ویژگیهای گربه سانان می فهمد، ولی خب در همان پستها از طرف آقایان متخصص به تمسخر گرفته شد… همین طور به قلاده گذاری ادامه دهید تا با کشتن پلنگهای ماده، نسل این گنجینه باشکوه رو نابود کنید، تخصص وتز و پایان نامه های این آقایان متخصص به درد خاک خوردن در کتابخانه ها می خورد نه احیای حیات وحش درمانده این سرزمین…

    باعث تاسف است که موج خبرها یکی پس از دیگری خبر از نابودی حیات وحش و طبیعت است…

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 6

  4. عقاب می‌گوید:

    هردم از این باغ بری میرسد..
    چه خبر غم انگیزی،دیگه از این بدتر نمیشد

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  5. آریا می‌گوید:

    الان ما یه چیزی میگیم باز چرت و پرت گفتن های شکارچیان شروع میشه. شکارچیان میگن که یه قانونی ما داریم که طی اون شکارچی، شکارچی رو نمیکشه آخه یکی نیست بگه مرد نا حسابی به فرض که شما مستقیم به سمت پلنگ شلیک نمیکنید ولی با از بین بردن غذای پلنگ بزرگترین ضربه رو به این حیوان وارد میکنید. کمبود غذا علاوه بر اینکه باعث میشه که پلنگ به سمت روستا ها بره و در اونجا توسط مردم کشته بشه باعث میشه که به شکار حیواناتی که هیچ علاقه ای به آنها ندارد بپردازد نظیر: گراز و تشی. این دو حیوان به هیچ وجه در اولویت رژیم غذایی پلنگ نیستند و این حیوان از سر ناچاری به آنها حمله میکند که در اغلب موارد بیهوده است و به غیر از زخمی شدن و از دست دادن انرژی برای پلنگ حاصلی ندارد چون گراز و تشی جز جاندارانی هستند که به شدت تهاجمی بوده و تا آخرین لحظه از خود دفاع میکنند ولی اگر گله های بزرگی از مرال ، شوکا، کل و بز و قوچ و میش وجود داشته باشد بهترین غذا برای پلنگ و سایر پرندگان و پستانداران گوشتخوار محسوب می شوند چون همواره در داخل آن گله ها تعدادی حیوان پیر، بیمار ، ناتوان و یا تازه متولد شده وجود خواهد داشت که غذای پلنگ را تامین کند ولی به شرط اینکه شکارچی جماعت مجال بدهند.

    داغ Thumb up 39 Thumb down 42

    • رضایی می‌گوید:

      چرت و پرت رو معمولا ما از شماها و همفکرانتان می شنویم که!!!!!

      یه حادثه طبیعی بوده که در حیات وحش اتفاقی کاملا. عادی محسوب میشه

      حالا اگر میگفتید گردنبند باعث ناتوانی در شکار و مبارزه شده قابل باور تر بود.

      شماها که در هر حادثه ای عادت دارید دنبال مقصر بگردید به جهت ناله و نفرین و تخلیه خود( البته از دور و در خانه).
      حد اقل یه کمی به مغز هایتتان فشار بیشتری بیاورید و دلیل منطقی تری بیابید.
      دیده بانتان هم که بنده خدا کوتاهی نمیکند و هر چه بنویسید نمایش میدهد که!!!!!

      پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 14

    • عقاب شکاری می‌گوید:

      دوباره پای شکارچیان رو وسط کشیدین لطف کنید متن ودرست بخونید چه مشکلی با شکارچیان دارید

      پر طرفدار Thumb up 47 Thumb down 24

    • aa می‌گوید:

      دوست عزیز واقعا خیلی بچه گانه است که فکر میکنید غذای پلنگ با شکار شکارچی نابود شده ! اولا شکار مجاز که ممنوع شده این یعنی کلا شکارچیان مجاز رفتن کنار ، شکارچیان غیرمجاز هم یک عده ای محدود هستند شکار غیرمجاز ۵% هم روی نابودی حیات وحش تاثیر نداره مثلا همین طاعون پارسال بود اگر اشتباه نکنم بیشتر از ۲۰۰ قوچ و میش را نابود کرد با اینکه در چندین سال هم ۲۰۰ قوچ و میش در آن منطقه شکار نشده بودند . معمولا عوامل گسترده زیست محیطی می توانند چنین تاثیری که شما فرمودید روی حیات وحش بگذارند مثل تخریب چند صد هزار هکتار از زیستگاه ها و خشک شدن رودخانه ها و خشکسالی و …

      پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 19

  6. مجتبی می‌گوید:

    بازم این گردنبند لعنتی….

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 6

  7. مینالیزا می‌گوید:

    ای وای من ، خیلی خبر مایوس کننده ای بود ،خیلی وقتا شادی بعضی آرزوها اینقدر کوتاهه .. عمر دوباره ،تلاش برای ایستادن و رهایی و بعد در یک حادثه ای طبیعی بر اساس طبیعت ،جدایی و مرگ زیبا نیست ،امااین مرگ خیلی زیباتر ولی تراژیک نسبت به یوتانایز کردن در پارک پردیسان بود ،از دکتر فتاحیان و تیمش به خاطر زحمات بی اندازه سپاسگزاریم که فرصت دوباره زیستن هرچند کوتاه را به آرزو داد ،تجربه ای بزرگ با شیرنی خیلی کوتاه به اندازه یک چشم بهم زدن ، خیلی خیلی غمگینم

    داغ Thumb up 21 Thumb down 24

    • دوستدار محیط زیست می‌گوید:

      مرگ بر اثر حادثه طبیعی بود؟!
      همون زمان رهاسازی، خیلی از افراد حوزه ی محیط زیست مخالف رهاسازی بودن چون دقیقا همچین اتفاقی رو حدس میزدن.
      زجر کش شدن این حیوان کجاش زیباست؟ مرگ با گرسنگی، خستگی و نهایتا…

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 10

  8. ایمان می‌گوید:

    با سپاس دوباره از دکتر فتاحیان؛ بسیار سخت است با این اندوه فراوان بتوان مطلبی نوشت ولی چاره ای نیست در زمانی که گمان می کنم همین آرزو تحت درمان بود برخی از محیط بانان می گفتند که از زمانی که بر پلنگ گردنبند نصب شده، حیوان عصبی تر شده است و این شاید به سبب سیگنال های ارسالی از این وسیله بر مغز حیوان بوده باشد. این گردنبندها افزون بر بزرگی زیاد و رنجش حیوان و کاهش توان مبارزه آن، به سبب امواجی که دارد هم زیان آور می باشد. حال اگر برای چنین حیوانات آسیب دیده ای مجبور به نصب گردنبند ردیاب باشیم لااقل گردنبند با اندازه کوچکتر و دوام کمتر نصب گردد.
    در گذشته دیده شده که پلنگ سالمی که در طبیعت است را گرفته، بی هوش می کنند و گردنبند به آن نصب می کنند این کار هم وقت محیط بانان را تلف می کند هم به حیوان زبان بسته استرس وارد می کند و کلی ماده بیهوشی بی جهت وارد بدن حیوان سالم می شود.
    بیاییم زین پس به جای کارهای نمادین و جلب توجه کن و بی فایده مانند نصب گردنبند که دردی از حیات وحش درمان نمی کند و نوعی دست بردن در طبیعت است؛ کارهای مهم تری مانند افزایش شمار محیط بان، افزایش امکانات محیط بانان، ایمن سازی جاده ها، جلوگیری از تجاوز به مناطق حفاظت شده، جلوگیری از چرای بیش از حد دام و کارهای اصولی دیگر را سرلوحه کار خود قرار دهیم که اینهاست درمان کننده حیات وحش رنجور کشور.

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 9

  9. هاشم می‌گوید:

    ای وااااااااااااااااااااای…………….

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  10. kohgard می‌گوید:

    متاسفم
    چه پوست روشن و زیبایی هم داره
    کم شدن منابع غذایی پلنگ نظیر گراز،کل وبز،قوچ ومیش باعث شده که حیوان جهت تغذیه سراغ تشی برود واین فاجعه رقم بخورد.
    البته توی مستندهای آفریقا مشاهده شده که به ندرت پلنگ ها با تشی درگیر می شوند.
    به هر حال این واقعا بد اقبالی بزرگی برای این پلنگ بود.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 8

  11. reza می‌گوید:

    از گشنگی بخاطر نبود طعمه رفته سراغ خارپشت.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 7

  12. کفتار راه راه می‌گوید:

    شکست پروژه هیرکان و حتی آرزو که تجربه زندگی در طبیعت را هم داشت، نشان می دهد حیوانات وحشی با جراحی سنگین و همچنین حیوانات پرورش یافته در فضای محصور بدون تجربه یافتن و گرفتن شکار و مراقبت از خود در طبیعت حداکثر بعد از یکی دو ماه از بین می روند. کلا برگرداندن وحوش به طبیعت کار ساده ای نیست و از سوی دیگر نگهداری آنها هم بسیار پرهزینه و پردردسر می باشد. باید جلوی از بین رفتن زیستگاهها و تله گذاری و زنده گیری توله حیوانات را به حداقل ممکن رساند و برای موارد اینچنینی مبادله وحوش با کشورهای دیگر یا رها سازی وحوش در زیستگاههای بدون رقیب و دارای آب و غذای کافی و جزیره ای استفاده کرد. در مورد توله های کوچک هم یک روش برای احیای گرگ مکزیکی خواندم که به علت تعداد کم و شباهت ژنتیکی، توله های گرگ به دنیا آمده در اسارت را در کنار توله گرگهای آزاد می گذاشتند و بر طبق فرضیه ای که گرگها توانایی شمارش ندارند در کنار بزرگ کردن توله های خود، بچه گرگهای دیگر را هم با شرایط طبیعت بزرگ می کردند و البته با این همه تلاش و مطالعه باز کارشان به کندی پیش می رفت.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 6

  13. aa می‌گوید:

    لعنت بر تشی دزد و نابودگر و غارتگر طبیعت …

    داغ Thumb up 16 Thumb down 30

  14. شکارچی می‌گوید:

    حیوان خیلی لاغر شده
    معلوم است که مدت زیادی قادر نبوده غذا تهیه کند.
    در عکس واضح نیست اما اگر آن زخم پشت گردن باشد نمیتواند کار تشی باشد.
    ظاهرا رویارویی با تشی اخرین رویارویی ناموفق او بوده است.
    ضربه اصلی را خیلی قبل تر خورده

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 4

  15. رشید می‌گوید:

    خواهشا نگویید بخاطر تیغهای تشی از بین رفته .

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 7

  16. علی می‌گوید:

    خوب باید جایگاهای براشون اماده سازی بشه وداخل طبیعت بکروزیر نظر ماموران زندگی کنه چون شاید حیوان مثل قبل توانایی زندگی را نداشته باشه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

    • مهران می‌گوید:

      همان طبیعت بکری رو که می فرمائید براش یه جاده میکشند ، بعدش زمینهاش رو میفروشند به خلق الله و تبذیلش میکنند به تفرجگاه مردمان با فرهنگ . این یعنی مدیریت منابع طبیعی به روش صمد آقا

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

  17. رضا1394 می‌گوید:

    شرایط طبیعت سخت است و به ویژه برای گوشتخوران که یافتن شکار، نزاع بر سر قلمرو و جنگ با دشمنان آن هم در شرایط سخت تخریب زیستگاهها و اکوسیستمها، واقعا دشوار است. و اگر حیوان کوچکترین ضعفی داشته باشد از بین می رود. برای بقای آنها باید شرایط زیستگاهها را بهتر کنیم.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 5

  18. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    این طوق لعنت را ببندند گردن اونی که بسته بعدش تایم بگیرید خودش چند روز طاقت میاره؟؟؟!!!!

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 7

  19. دوستدار محیط زیست می‌گوید:

    متاسفانه به نطر میرسد که عدم اگاهی از شرایط زیستی یک حیوان وحشی و مقایسه ی ان با سگ و گربه ی خانگی در مراحل مختلف تصمیم گیری باعث مرگ این پلنگ شد که البته از خیلی قبلتر برای بسیاری از افراد آشنا با حوزه ی حیات وحش قابل پیش بینی بود.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 6

  20. IMAN می‌گوید:

    اون منطقه ای که این پلنگ رها سازی شد جز گراز، تعداد محدودی تشی ، والبته گاو گوسفندهای دامداران چیز دیگری برای خوردن وجود نداره – حداقل میذاشتن تو فصل بهار رها سازی میکردن- فصل زمستان باخودش سرما و کمبود غذای بیشتر بهمراه میاره ….. متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  21. زیتون می‌گوید:

    وقتی حیوان در جای دیگه رها میشه ممکنه در قلمرو پلنگ دیگری باشه……تا بیاد بوی علامت گذاری شده حریف را کشف کنه و واکنش درست نشون بده ممکنه درگیر بشه …..طعمه هم که کمه و همنوع خواری رایج…….باید منابع اب شمال با لوله به سمنان منتقل بشه و کشاورزی و دامپروری و ویلاسازی محدود بشه…….

    داغ Thumb up 3 Thumb down 19

    • IMAN می‌گوید:

      این پلنگ در همون منطقه که زنده گیری شده بود رها شد.الان هم که اعلام کردن گفتن توسط یه پلنگ دیگه کشته شده- معمولا حیوانات ماده زیاد درگیری ندارن. این که نه بچه داشته و نه…..- درست پس گردنش زخمی شده

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  22. ولاش گرین می‌گوید:

    آلودگی هوا مردم رو داره یکی یکی میکشه بعد شما واسه یه پلنگ مراسم ترهیم میگیرید؟

    داغ Thumb up 18 Thumb down 22

  23. جواد می‌گوید:

    نصب این قلاده ها احمقانه ترین اقدام هستش. محدود کردن حیوان با این قلاده خودش باعث مرگ حیوان خواهدشد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>