تلاش برای احداث جاده ای ویرانگر در مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه برخی مسئولان محلی استان خراسان شمالی در شهرستان های اطراف پناهگاه حیات وحش میاندشت بخصوص مسئولان محلی بخش سنخواست در طرحی طبیعت ستیزانه، عملیات عمرانی احداث جاده ای ویرانگر را جهت دسترسی سنخواست به ایستگاه راه آهن سنخواست (راه چمن) آغاز کرده اند.

این جاده که برابر تصمیم مقامات محلی قرار است بصورت آسفالته احداث شود، طبق نقشه های طراحی شده از شهر سنخواست آغاز و پس از طی حدود ده کیلومتر وارد محدوده پناهگاه حیات وحش میاندشت شده و سپس در امتداد مرز شرقی پناهگاه ادامه می یابد تا به ایستگاه راه آهن راه چمن برسد.

با اطمینان کامل و بدون تردید می توان گفت در صورت احداث این جاده، پناهگاه حیات وحش میاندشت بعنوان یکی از دو زیستگاه اصلی یوزپلنگ آسیایی در جهان بصورت کامل از بین خواهد رفت.

بخش زرد رنگ داخل تصویر محدوده پناهگاه حیات وحش میاندشت و نوار قرمز رنگ مسیر جاده ای است که قرار است احداث شود.

مسیر در نظر گرفته شده برای احداث جاده در حال حاضر یکی از بهترین زیستگاه های آهو و کریدور اصلی جابجایی یوزپلنگ مابین میاندشت و دشت های اطراف به شمار می رود.

در طول این مسیر که هم اکنون بعنوان یک جاده خاکی توسط نیروهای محیط زیست استفاده می شود همواره گله های بزرگ آهو قابل مشاهده بوده و تردد یوزپلنگ ها نیز در این محدوده بارها روئیت شده است.

در آخرین سرشماری صورت گرفته در پاییز سال جاری ۲۵۰ آهو (بعنوان طعمه اصلی یوزپلنگ) تنها در همین محدوده شمارش شده است.

دیماه سال ۱۳۹۲ یک یوزپلنگ آسیایی با عبور از مسیر مذکور به روستای چهل دختران اسفراین نزدیک و توسط محیط بانان به سمت مرزهای پناهگاه هدایت شد.

احداث جاده مورد نظر ارتباط مابین پناهگاه حیات وحش میاندشت با دشت ها و عرصه های طبیعی شرق منطقه را قطع و تردد خوردوها در این مسیر، امنیت این بخش از بین خواهد برد. همچنین وجود چنین جاده ای در طول مرز شرقی پناهگاه، دسترسی متخلفین و افراد سودجو به قلب منطقه و بهترین زیستگاه آهوی میاندشت را به راحتی ممکن و عملا حفاظت از پناهگاه را غیر ممکن می سازد.

تصویر: یوزپلنگی که با خروج از مرز شرقی پناهگاه و عبور از مسیر مورد نظر برای احداث جاده به روستای چهل دختران نزدیک شده بود

تمامی مخاطرات فوق و در واقع نابودی پناهگاه حیات وحش میاندشت در گرو احداث جاده ای است که احداث آن هیچ توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی نداشه و بودجه کلانی را نیز به هدر می دهد.

جاده مورد نظر در هیچ مسیر ترانزیت با اهمیتی واقع نشده و دسترسی نقاط مهمی در کشور را ایجاد نخواهد کرد.

این جاده صرفا دسترسی تعداد انگشت شماری از مسافران شهر سنخواست به یک ایستگاه راه آهن فرعی و غیر فعال (ایستگاه سنخواست) را تسهیل می کند. دسترسی این عده معدود به ایستگاه راه آهن سنخواست هم اکنون نیز از طریق جاده خاکی و با خودروهایی نظیر وانت نیسان امکان پذیر است.

جمعیت سنخواست و تمام روستاهای اطراف آن حدود ۳ الی ۴ هزار نفر بوده و دسترسی اهالی این بخش به راه آهن تهران – مشهد به راحتی از طریق ایستگاه راه آهن جاجرم و ایستگاه نقاب امکان پذیر است.

نکته قابل تامل اینجاست که با احداث جاده مورد نظر، در مسافتی که مسافران سنخواست از طریق ایستگاه راه آهن جاجرم به سمت تهران عزیمت می کنند هیچ تفاوتی ایجاد نشده و صرفا مسیر مسافران سنخواست که قصد دارند از طریق قطار به مشهد مقدس سفر کنند حدود ۳۰ کیلومتر کوتاه تر خواهد شد که شاید تعداد آنها در ماه به ده نفر نیز نمی رسد.

در این راستا آقای غضنفری بخشدار سنخواست در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری جاجرم، اظهار داشت: «این جاده در قدیم از راههای اصلی منطقه بوده و مبادلات کشاورزی این منطقه با منطقه جوین نقش بسزایی در رونق اقتصادی مردم منطقه داشته است که با توجه به  این امر احداث این جاده از ضروریات منطقه به شمار میرود. ضمن اینکه مسافت جاده جنوب کشوربه شمال کشورنیزخیلی کم می شود و حتی می توان گفت که از نظر امنیت و میزان مصرف سوخت این جاده برای وسایل نقلیه و مسافران بسیار به صرفه بوده و با احداث این جاده و شروع مجدد مراودات کشاورزی و اقتصادی منطقه جوین و سنخواست اشتغالزایی خوبی برای مردم این دیار متصور میگردد.

وی با اشاره به اهمیت پناهگاه میاندشت جاجرم و تاکید بر لزوم حمایت از یوزپلنگ آسیایی و افزایش این گونه مهم جانوری ابراز داشت: ما نظریه کارشناس رسمی دادگستری در حوزه محیط زیست را گرفتیم و تایید کردند که کوچکترین خطر و آسیبی متوجه منطقه میاندشت و  یوزپلنگ آسیایی نخواهد بود.»

روز گذشته کانال تلگرامی روابط عمومی بخشداری سنخواست در پستی تحت عنوان «دیداری مهم برای شروعی جهادی» نوشت: «در نشستی با حضور بخشدار سنخواست و فرماندار جغتای احداث جاده سنخواست به ایستگاه راه آهن سنخواست (راه چمن) بررسی و تصمیماتی در این زمینه اتخاذ گردید.» و تصاویر زیر را در این رابطه منتشر نمود:

تصویر: آغاز عملیات عمرانی احداث جاده احداث جاده سنخواست به ایستگاه راه آهن سنخواست (راه چمن)

به گزارش دیده بان محیط زیست، در حال حاضر حدود هشت کیلومتر از این جاده ویرانگر شن ریزی شده و تا دو کیلومتری مرزهای پناهگاه حیات وحش میاندشت نیز پیش رفته است.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی و اداره حفاظت محیط زیست جاجرم در این مرحله از ادامه عملیات عمرانی ممانعت به عمل آورده و از پیش روی جاده جلوگیری نموده اند. اما مسئولان محلی قصد دارند با همسو نمودن مقامات استانی و نمایندگان مردم و اعمال فشار از این طریق، محیط زیست را وادار به عقب نشینی نموده و عملیات احداث جاده را از سر بگیرند.

امید است مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست با حمایت سازمان های مردم نهاد بصورت جدی در مقابل این طرح طبیعت ستیزانه ایستاده و از ادامه احداث این جاده ویرانگر که به نابودی پناهگاه حیات وحش میاندشت بعنوان یکی از مهمترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی می انجامد ممانعت بعمل آورند.

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

+3
-1711
  

51 دیدگاه

  1. مسعود می‌گوید:

    زمان احداث سد گتوند هم که کشورمان را به “موزه عبرت محیط زیست” تبدیل کرد همین حرفها زده میشد…

    پر طرفدار Thumb up 53 Thumb down 5

  2. آریا می‌گوید:

    وقتی که رئیس سازمانی که تنها متولی حفاظت از حیات وحش هست یوزپلنگ رو بی ارزش میدونه و می خواد که به جای اون برن دوتا چشمه رو محافظت کنند وضع بهتر از این نمیشه.
    در چهار سال ریاست خانم ابتکار بسیاری از طرح های مخرب محیط زیست کنار گذاشته شدند و بسیاری از مراکز مخرب تعطیل شدند و مجوز بسیاری از معادن ابطال شد.
    از اون موقع افرادی که پارتی داشتند و با نفوذ بودند، دیدند که منافع مالیشان به خطر می افتد فردی رو آوردند و رئیس کردند که مجوز های لازم را برایشان صادر کند.
    آقای کلانتری افتخاراتی که طی این مدت کسب کرده: بی ارزش شمردن یوزپلنگ، واگذاری پردیسان به شهرداری، موافقت با انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر که نتیجه آن خشک شدن دریاچه ارومیه است به گونه ای که سالانه صدها میلیون متر مکعب اب رودخانه زرینه رود (بزرگترین تغذیه کننده دریاچه ) به تبریز می رود، موافقت با طرح هایی که با اسم پیشرفت یک منطقه انجام میگرفته ولی اهداف دیگری داشته نظیر احداث این جاده و … .

    پر طرفدار Thumb up 59 Thumb down 17

  3. رضا1394 می‌گوید:

    خواهش می کنم محیط زیست اجازه این گونه طرح هاى کم بازده و به شدت چالشزا را ندهد.
    فرضا یک یوز اشتباها کمی از زیستگاهش فاصله گرفت آیا باید زیر ماشین له شود؟
    همچنین اگر موفق شویم تعداد یوز را افزایش دهیم نباید امکان مهاجرت آن را به مناطق مجاور و ایجاد زیستگاه پشتیبان از دست بدهیم.
    همچنین چالشهای دیگری چون افزایش شکار غیرمجاز و ساکن شدن مردم کنار جاده که جلویشان را نمی توان گرفت.
    بهتر است ما داشته های منحصر به فرد خود یعنی یکی از دو سه زیستگاه پویای یوز در کل کره زمین خارج از آفریقا (میاندشت و توران و شاید نایبندان) را قدر بدانیم و برای اندکی تسهیل رسیدن ده نفر در ماه به یک ایستگاه قطار متروکه (که با آمدن قطارهای سریع السیر همان ده نفر هم از قطارهای سریعتر و بهتر استفاده خواهند کرد و همین یکی دوبار توقف برخی قطارها برای هر سه روز یک مسافر هم جمع خواهد شد) و یا افزایش اندکی تولیدات کشاورزی و یا اندکی رشد شهر و یا روستای کوچک که هزارها و صدها از آن را در ایران و استان تهران داریم و هیچ مزیت خاصی جز محل زندگی ندارند، یوزها را فدا نکنیم.

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 8

  4. شیر بیشه ای ایرانی می‌گوید:

    اگر چه ما امکانات و بودجه کافی نداریم و مشکلات بسیار است ولی اگر با همین شرایط کار درستی انجام دهیم، خداوند هم کمک خواهد کرد و چندین برابر برکت خواهد داد. کمتر از یک صده پیش اگر حداقل یک ناحیه بکر در فارس یا لرستان و خوزستان را حفظ می کردیم، الان شیر ایرانی داشتیم. امروز هم سرنوشت یوز به کار ما بستگی دارد. با توجه به تعداد اندک یوز، حداقل تا افزایش تعداد آن از شلوغ کردن ناحیه نسبتا بکر و خلوت میاندشت خوداری کنیم و مناطق پیرامونی میاندشت را که ضربه گیر این ناحیه می باشند را برای کارهای با خروجی اندک، تغییر ندهیم چه که با این تعداد اندک محیطبان امکان کنترل کافی وجود ندارد.

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 7

  5. محسن رزاقى می‌گوید:

    هر چه زودتر جلوی این فاجعه را بگیرید جناب ریاست محترم محیط زیست که مشکل را فقط در آب میبینید کجایی. لطفاً ورود کن.
    این عملیات اگر متوقف نشود یک فاجعه بزرگ را رقم زده ایم، گویا مسئولان متوجه نیستند که چه جنایتی را دارند مرتکب می‌شوند.
    عجیب است اصلا مگر ممکن است محیط زیست مجوز چنین جنایتی را صادر کند مگر مقام معظم رهبری با اولویت قرار دادن محیط زیست نفرمودند همه برنامه ها و طرح ها بلااستثناء باید یک پیوست محیط زیستی داشته باشد این طرح وحشتناک چه توجیهی دارد ؟

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 16

    • king می‌گوید:

      Hidden due to low comment rating. Click here to see.

      کم طرفدار Thumb up 10 Thumb down 54

  6. عقاب می‌گوید:

    دیگه با احداث این جاده انقراض یوز ایرانی رو امضا کردند
    شرم باد بر بی کفایتان این خاک..

    پر طرفدار Thumb up 47 Thumb down 9

  7. حسین جهانی می‌گوید:

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    کم طرفدار Thumb up 14 Thumb down 49

  8. عابدی می‌گوید:

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    کم طرفدار Thumb up 14 Thumb down 53

  9. محیط بان می‌گوید:

    کاش خانم دکتر ابتکار تو محیط زیست میموند

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 14

  10. میلاد افشار می‌گوید:

    با عرض سلام مگه در حال حاضر این تنها جاده ای هست که از بغل محیط زیست عبور می‌کنه ما که خیلی پیشرفت کردیم پس میتونیم با نصب چند عدد دوربین و چندتا تابلو مسئله حل میشه و کلی از جوان های شهر هم میتونن برگردن به شهر خودشون الان که روز به روز دارن جاده جنگل گلستان رو عریض تر میکنن اونجا محیط زیست نیست ؟

    داغ Thumb up 17 Thumb down 34

  11. فعال محیط زیست می‌گوید:

    به به میبینم که عوامل دستگاه هاى اجرایى شهر سنخواست هم به این صفحه اومدن و دارن با کامنت هاشون از احداث جاده حمایت میکنند.

    البته اشکالى نداره ولى مطمئن باشید طرفداران محیط زیست کشور اجازه احداث حتى یک متر دیگر از این جاده مخرب رو به شما نخواهند داد و در مقابل موج افکار عمومى جامعه که نسبت به محیط زیست و بخصوص زیستگاه یوزپلنگ آسیایى بسیار حساس هستند کارى از پیش نخواهید برد.

    دوستان محترم در دستگاه هاى اجرایى سنخواست هیچ توجیهى براى احداث این جاده و تهدید زیستگاه یوزپلنگ وجود ندارد.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 16

    • king می‌گوید:

      Hidden due to low comment rating. Click here to see.

      کم طرفدار Thumb up 10 Thumb down 41

  12. میثم گرمه ای می‌گوید:

    با سلام خدمت تمامی فعالان و دوستداران محیط زیست.شکی نیست که همه عزیزان دوستدار طبیعت باید نگران باشند اما باید همیشه همه جوانب را در نظر گرفت و متعصبانه سخن نگفت .چرا بایدجاده ای چندین سال بخاطر یکسری مخالفت ها بحال خود رها شود. بیایید طرف خوب ماجرا را هم ببینیم این جاده اگر در این چند ساله درست شده بود الان شاید تعداد تصادفات جاده ای بخاطر دسترسی سریع مردم منطقه به راه آهن خیلی کمتر از این بود بماند سایر مزایایی که از طریق این راه متصور هر دو طرف استفاده کننده از این مسیر خواهد شد که همه به خوبی می دانیم.من خودم یکی از دوستداران طبیعت و محیط زیست و عاشق حیوانات از ته دلم هستم.اما اگر همه چیز از روی فکر انجام شود و عزیزان مسیر جاده را از جایی که امکان آسیب به محیط زیست دارد را فنس کنند و نظارت کافی داشته باشند هیچ ضرری به محیط زیست نخواهد رسید حتی باعث رونق گردشگری و جذب توریست و استفاده درست از طبیعت ولذت تمامی دوستداران محیط زیست هم خواهد شد.

    داغ Thumb up 14 Thumb down 34

    • آریا می‌گوید:

      دوست عزیز اول از اینکه این مسئولین محترم کفایت فنس کشی و ایمن سازی ده کیلومتر از جاده ای که از داخل پارک ملی توران عبور می کند را ندارند حالا شما انتظار دارید که این جاده را فنس بکشند؟
      تازه با فنس کشی اوضاع بدتر می شود و انگار یوز را داخل یک منطقه ای حبس کرده اند چون دیگر امکان مهاجرت نخواهد داشت.
      در ثانی این همه زیستگاه زیبا و غنی برای جذب گردشگر وجود دارد حالا باید به میاندشت گیر بدن.
      خب برن اون طرح های گردشگری که می فرمائید را در جای دیگر ایجاد کنند.

      پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 11

      • میلاد افشار می‌گوید:

        پس دوست عزیز مطمئن باش که مردم همیشه در صحنه سخواست براحتی اونجارو آسفالت میکننن. در آینده خواهیم دید #ایستگاه راه آهن سنخواست #داشخانه هم یادت بمونه

        داغ Thumb up 3 Thumb down 20

  13. حیات وحش مظلوم می‌گوید:

    دارن ثروت ملی و طبیعی کشور و نسل های آینده رو نابود میکنند که مثلا بخش و روستاشون پیشرفت کنه !
    حالا تهران و اصفهان و دیگر شهرهای بزرگ با توسعشون چه گلی به سر این کشور زدند که حالا این بخش و یا روستا هم بخواد همون گل رو به سر خودش و کشور بزنه ؟!

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 12

  14. مینالیزا می‌گوید:

    خسته و عصبانی هستم از اینهمه ظلم
    چقدر تلاش برای ویرانی هرچه بیشتر طبیعت ایران !
    اینجوری نمیشه باید رفت زنجیره انسانی تشکیل داد
    بس کنید چقدر دیگه میخواهید آسیب برسونید ؟

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 11

    • عقاب شکاری می‌گوید:

      Hidden due to low comment rating. Click here to see.

      کم طرفدار Thumb up 13 Thumb down 46

      • آریا می‌گوید:

        اگر حیوانات به هیچ دردی نمی خورند پس لطفا اون نام کاربریتان را عوض کنید چون با این طرز فکر حیف است که نام عقاب شکاری را برای خودتان انتخاب کردید.

        پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 12

      • حیات وحش مظلوم می‌گوید:

        آیا شما فکر میکنید انسانها از زادآوریشون تا زمان نابودی کامل زمین دست خواهند کشید؟

        پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

      • حیات وحش مظلوم می‌گوید:

        آخه این حیون ها و زنجیره طبیعت به چه درد میخورند؟
        همشون رو نابود کنیم و بجاشون شهر و جاده بسازیم پیش بسوی توسعه

        پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

      • داریوش2016 می‌گوید:

        کی میگه حیوانات بدرد نمیخورن تو همه خوراک و پوشاک و هوایی که تنفس میکنی رو بدون حیوانات نداری فقط یه حیوون دو پا هست که جمعیت اضافی داره

        پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 8

  15. حسین جهانی می‌گوید:

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    کم طرفدار Thumb up 8 Thumb down 49

  16. میلاد افشار می‌گوید:

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    کم طرفدار Thumb up 8 Thumb down 42

    • شیر بیشه ای ایرانی می‌گوید:

      دوست عزیز الان کلی کار بیخودی انجام شده که نه تنها تاثیر مثبتی در زندگی مردم و جوانان نداشته بلکه فقط باعث نابودی محیط زیست و هدر دادن پول و سود معدودی شده است . والا هیچ کس مخالف توسعه و اشتغال جوانان نیست. ولى تجربه مناطق مشابه دانشی به ما می دهد که لااقل در شرایط فعلی این جاده منجر به نابودی یوزها می شود.
      همچنین شیر آفریقایی در پارکهای ملی میلیونها دلار با اکوتوریسم درآمدزایی دارد و باعث اشتغال تعداد زیادی شده است که میاندشت هم می تواند درآینده از آن بهره مند شود.

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  17. محمد. حسین گلی می‌گوید:

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    کم طرفدار Thumb up 8 Thumb down 38

  18. علی رحیمی می‌گوید:

    سلام
    من از مسئولین شهرم سنخواست میخام ک تا همه تلاش خودشون رو برای ساختن این راه انجام بدن.
    همیشه مسئولین جاجرم از پیشرفت شهرها و روستاهاى خود جلوگیری کرده و میکنند.
    مسئله محیط زیست هم راه حل داره.
    اهالی بخش سنخواست هم همیشه از محیط زیست حمایت کردند و میکنن.

    داغ Thumb up 8 Thumb down 37

  19. میثم از جاجرم می‌گوید:

    چرا باید از تنها بازمانده یوزپلنگ ایرانی در منطقه ما محافظتی صورت نگیره؟
    با احداث این جاده جان یوزپلنگ به خطر میوفته!!
    بعضی از افراد سودجو هستند که بعد از احداث این جاده سوءاستفاده می کنند. تنها دلیل اینکه این منطقه بکر مانده است همین است که رفت و آمد با ماشین برای افراد سودجو ممکن نبوده.!!

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 6

    • میلاد افشار می‌گوید:

      اولا آقای میثم خان از جاجرم اونجا منطقه شما نیست شما خودتون به اسم خودتون کردین و چند کیلومتر از جاجرم فاصله داره و با سنخواست حدود ۳تا ۶کیلومتر فاصله داره پس هیچ وقت ما هیچ آسیبی به محیط زیست نمی‌زنیم ونخواهیم زد #ایستگاه راه آهن سنخواست یادت نره

      داغ Thumb up 2 Thumb down 16

  20. شهرام می‌گوید:

    با سلام.
    فارغ از تمام بحثها یک چیز مسلم است و آن اینکه هرکجا جاده احداث شد مطمئنا حیات وحش آن منطقه طی چند سال از بین خواهد رفت. نمونه عینی آن جاده احداث شده منطقه حفاظت شده موته است که با این جاده چیزی به نفسهای اخر آن نمانده است.
    اقا خسته شدیم از این همه بی مهری با طبیعت.
    این سازمان هم جمع بشه بهتره. سازمانی که ریشه را نمیبینه ولی شاخه را میبینه ِکارایی ندارد.
    بخاطر یک مورد شکار محیط بان وشکارچی به جون هم می افتند ولی نابودی کل زیستگاه متولی ندارد.

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 5

  21. رضا محبتی می‌گوید:

    شما اخه قبل از این کارتون میرفتین یه فکری میکردین و عواقب و ضرر هاشو بررسی میکردین چرا خط راه آهن رو میخواین از مسیر میاندشت راه بندازید خوب میتونید از مسیر های دیگه راه اندازیش بکنید یوز پلنگ آسیایی یکی از مهم ترین گونه جانوری و کمیاب در قاره آسیا میباشد و نسل آن در حال منقرض شدن میباشد و دراین نقطه حدود ۱۲ قلاده یوز پلنگ وجود دارد از مسئولان و دیده بان محیط زیست تقازا دارم لطفا بخاطر انقراض نشدن نسل این یوز پلنگ ها هم که شده جلوی این روند را بگیرند کسایی که موافقن لطفا روی گزینه “موافقم” کلیک کنند

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 4

  22. ناصرزاهدی می‌گوید:

    چه زمانی ما از گذشته درس گرفتیم که این دومین بارمون باشه؟
    سد گتوند٬ دریاچه ارومیه٬ هامون جارموریان٬ هورالعظیم و کلکسیونی از نابودی های ما در دل طبیعت.
    مگه چندتا یوزپلنگ برای ما باقی مونده که اینطور بی رحمانیه زیستگاهشان را خراب می کنیم؟
    بجای آموزش مردم اون منطقه در مورد مزایا و سودهای مادی و معنوی حیات وحش و چگونگی جذب گردشگر اونها را به نابود کردن هرچه سریعتر تشویق می کنیم…
    بدا به حال ما مردم سودجو…

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 5

  23. بیدار می‌گوید:

    دوستان عزیز که پرچم موافقت با احداث جاده را تکان میدهند از اهالی سنخواست هستند و فقط در فکر سود و منافع منطقه خود هستند که البته در حال و وضع فعلی کشور هم میتوان به ایشان حق داد!!!!!!!!!!!!!!!

    ولیکن دوست گرامی من هم همشهری شما هستم،ولی به شدت با احداث و توسعه ی جاده آن هم در دل زیست گاههای طبیعی مخالفم،…
    جاده یعنی تحریک توسعه و تخریب محیط زیست پیرامونی

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 8

  24. طرفدار محیط زیست می‌گوید:

    آنقدر بی کفایتی زیاد شده که بر تنها نشانه ایرانی بودن رحم نمی کنند و جاده های را برای خلاف کاران محیط زیست راحت میکنن

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  25. حسین اقاییفر می‌گوید:

    ملت عزیز و طرفداران محیط زیست باید بدانید که به خاطر رفتار و حساسیت بالای مردم متمدن و با شعور بخش سنخواست بوده که تا الان یوز پلنگ داریم وگرنه غیر این بود که نداشتیم.
    این اقایی که دم از طبیعت و حفاظت از ان میزند مصداق واقعی و عینی ندارد و با استفاده بازی با کلمات مردم را بیهوده نگران میکند و درک صحیحی از طبیعت ندارد فقط دروغ میگوید .شایدم خاطره خوبی از مردم سنخواست ندارد.لیکن گوشات باز کن به لطف خدا و همت مسولین و با در نظر گرفتن همه جوانب جاده سنخواست به ایستگاه سنخواست درست میشود.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 19

  26. حسین اقاییفر می‌گوید:

    مطمن باشید با ساخت جاده جوین به سنخواست نه تنها اسیبی به محیط زیست میخوره بلکه‌باعث میشود که توجه زیادتری به محیط زیست و طبیعت این منطقه میشود.
    ملت عزیز و دلسوزان محیط زیست مطمن باشید که کوچکترین اسیبی به یوز نخواهد شد چون‌ ملت سنخواست خودشان نگاهبان یوز هستند و جاده به محدوده یوز ارتباطی ندارد.نقشه گویای همه چیز هست.الکی داد‌ و بیداد نکنید.بعضی که محیط اشنایی ندارند نگران میشوند

    داغ Thumb up 4 Thumb down 19

  27. مجید(حیوانات نگینهای افرینشند) می‌گوید:

    ننگ بر شما باد

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 11

  28. حسین وحدانی می‌گوید:

    با سلام خدمت دوستان موافق ومخالف این طرح
    دوستان مخالف// با عرض پوزش به عرض برسانم اینکه یا شما از موقعیت منطقه اطلاعی ندارید یا اینکه خدایی ناخاسته دست نشانده افراد همیشه مخالف پیشرفت منطقه هستید.
    لطفا دوستان مطلع وموافق این طرح این دوستان را روشن کنند که همیشه ساز مخالف زدن هنر نیست .
    بیایید تا فرصت هست فرصت های از دست رفته ی منطقه را جبران کنیم .
    موفق باشید.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 22

  29. Ali می‌گوید:

    بالاخره که جاده درست میشه

    داغ Thumb up 11 Thumb down 23

  30. ایران می‌گوید:

    بخشداران این مناطق فقط به مقام و منصب خودشون فکر میکنند وگرنه جاده بهانه هست میخواند ثروت و سرمایه طبیعی و ملی ۸۰ میلیون نفر و نسل های آینده رو نابود کنند تا بلکه چند صباحی بیشتر در مسئولیت باقی بمونند و شاید چند پله ترقی کنند

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  31. جوادی می‌گوید:

    سال هاست که بحث میان پیشرفت و توسعه وتخریب محیط زیست مطرح است .و انگار هر گروه طرفداران خاص خود را دارند که نه این به ان و نه ان به این غلبه می کند.
    متاسفانه در این روزگار شاهد برخی از فجایع پیرامون محیط زیست هستیم.مناطقی که با تصمیمات عجولانه و غیر منصفانه گروهی به بهانه گردشگری و عنوانین دیگر به دست ماشین های بنزینی و رد پای انسان ها سپرده شد. بی ان که ذره ای برای حفاظت ان تلاش شود.
    مناطقی که اکنون بیشتر به یک زیستگاه ویرانه تبدیل شده است. ما حق نداریم به دلایل پیشرفت و اشتغال زایی و….کمر به همت ببندیم و نابودی حیات وحش را قربانی خواسته های انسانی خود کنیم.
    حتما میتوانیم و میتوانستیم با کمی صبر و حوصله و به دور از خشم راه دیگری جز نابودی محیط زیست و حیاط وحش انتخاب کنیم.
    بهتر است کمی افق دیدمان را فراتر کنیم و ببینیم کشور های پیشرفته چطور خودشان را به اب و اتش می زنند برای اینکه سرمایه های ملیشان را حفاظت و حراست کنند.
    حال ان که یک سوم زیبایی ها و جاذبه های ایران را ندارند.
    ماجرای جاده کشی میان محیط زیست(جنگل….کویر….)ماجرای تازه ای نیست.نابودی محیط زیست و بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری و تقسیم شدن منطقه زیستی به دو قسمت و اسیب ژنتیکی به گونه های گیاهی و حیوانی تنها بخش کوچکی از اسیب های جاده کشی است.و همه اینها عواقبی دارد که نه در چند سال بلکه پس از یک دوره(حدودا ۵۰ سال) اثار خود را نشان می دهد.
    اسیب هایی که حتی با از بین بردن جاده غیر قابل برگشت است و جبران ناپذیر!!!
    پس خواهشا با دستان خودمان زمینه مرگ میراث چند صد ساله نیاکانمان را نابود نکنیم.

    جز نابودی حیات وحش و جاده کشی راه دیگری هم هست!!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  32. میر شکار می‌گوید:

    بازهم سکوت سازمان محیط زیست .دوستانی که از این سازمان همایت میکنند بدانند که همیشه منافع و قدرت بر تصمیمات این سازمان اثرگزار هست وتخریب محیط زیست تو این مواقع هیچ اهمیتی نداره .اگر بنا بر حفظ محیط زیست هست در همه زمینه ها باید صورت بگیره .نه صلیقه ای و موردی باهاش برخورد بشه.حرف ما شکارچیا اینه عزیزان من.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  33. میر شکار می‌گوید:

    چرا باید با این کارا یوز رو هم به سرنوشت ببر و شیر ایرانی دچار کنید؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>