تنها علت گرانی تخم مرغ در بازار بیماری حاد تنفسی آنفلوآنزا است که از طریق پرندگان مهاجر وحشی شیوع پیدا می کنند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به گفته معاون بازرگانی و صنایع غذایی وزارت جهاد کشاورزی و مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تلفات ناشی از آن عامل اصلی گرانی تخم مرغ و کاهش عرضه در بازار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، علی اکبر مهرفرد معاون بازرگانی و صنایع غذایی وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین قیمت  تخم مرغ در بازار گفت: آنچیزی که ما اعلام کردیم که در بازار به صورت عرضه مستیم به فروش برسد و کارگروه تنظیم بازار برای شرایط حاضر تصویب کرده برای شانه تخم مرغ ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان به صورت غیر بسته بندی و ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان برای بسته بندی شده تعیین شده است. این قیمت ها در حال حاضر برای تنظیم بازار است و هدف این است که در یک دوره زمانی قیمت بازار را نیز به این قیمت ها برگردانیم.

تنها علت گرانی تخم مرغ در بازار بیماری حاد تنفسی آنفلوآنزا است

مهرفرد در ادامه گفت: در شرایط نرمال و عادی بازار قیمت تخم مرغ از این هم پایین تر است اما این قیمت در نظر گرفته شده برای شرایط فعلی است که تا اطلاع ثانوی اعلام شده است.

او افزود: علت اصلی و تنها علت گرانی تخم مرغ در بازار بیماری حاد تنفسی آنفلوآنزا است. موج اول بیماری آنفلوآنزا اوایل سال بود که با مدیریت اتحادیه میهن (مرغ داری و مرغ گذاری های کشور) کنترل شد.

ما در حال حاضر ۲۵ درصد گله های تخم گذار را از دست داده ایم و به دلیل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با کاهش تولید مواجه شده ایم. صادرات را نیز به دلیل کاهش تولید قطع کرده ایم.

مهرفرد گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان حادثه غیر مترقبه است و عمدتا از طریق پرندگان مهاجر شیوع پیدا می کنند.

آخرین آمار نشان می دهد که ۳۲ کشور دنیا درگیر این بیماری هستند و کشورهای درگیر این بیماری در بین پرندگان نیز با مشکل افزایش قیمت مواجه هستند.

او درباره واردات تخم مرغ افزود: دولت از سه ماه قبل اجازه واردات را صادر کرد و تعرفه واردات کاهش یافت. اما در شرایط عادی نیازی به واردات نداریم بلکه باید صادرات داشته باشیم اما در چنین شرایطی برای رفاه حال مردم پیشنهاد واردات دادیم که دولت نیز تصویب کرد و تعرفه واردات از ۵۵ درصد به ۵ درصد کاهش یافت و تا آخر فروردین ماه نیز تایید اعتبار شده است. بنابراین پیش بینی می شود با تغییر آب و هوا و اقدامات سازمان دامپزشکی و تدابیر لازم بتوانیم این بیماری را کنترل و مهارکنیم.

عرضه تخم مرغ وارداتی از میادین میوه و تره بار آغاز شده است که شانه ای  ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان در حال توزیع است. بخشی هم مربوط به تخم مرغ هایی است که شرکت مربوطه برای تنظیم بازار وارد بازار می کند تا در کاهش قیمت موثر باشد. اولویت ما برای توزیع میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای است.

او در ادامه درباره برنامه ریزی ها برای تعادل بازار نیز گفت: یکی از کارها بازسازی است که برای این کار جوجه ریزی ها آغاز شده تا در سال آینده تعادل برقرار شود و تولید افزایش یابد. حدود ۴ ماه طول می کشد مرغ به تخم ریزی برسد. عرضه مستقیم از تولیدات داخل، آزادسازی بازار واردات، کاهش تعرفه واردات و مبارزه با بیماری، جبران خسارات و افزایش سن گله از دیگر اقدامات برای تنظیم و متعادل شدن بازار است. برای جبران خسارت دولت ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است که تاکنون ۳۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

+6
-78
  

13 دیدگاه

  1. مهدی می‌گوید:

    سلام و عرض ادب.خب چرا نمیگید بیماری اصلش از کجا پیدا شده؟!
    چرا نمیگید به خاطر کودهای وارداتی و غداهایی که به مرغ میدن بوده.
    به گفته مدیر دفتر شکار و صید قبل از اینکه مهاجرت پرندگان شروع شود بیماری در مرغ داری ها وجود داشته است.
    تا به امروز از هیچ استانی گزارش تلفات در پرندگان به سبب این بیماری وجود نداشته است.یا اصلا کدام گزارش وجود داشته چه امسال چه سالهای قبل که فردی به خاطر خوردن پرندگان حلال گوشت مهاجر به ای بیماری مبتلا شده؟عزیزان تو عصر ارتباطات داریم زندگی میکنیم و مردم خودشون متوجه هستن کدوم اخبار کذب و کدوم حقیقت داره.

    پر طرفدار Thumb up 59 Thumb down 18

  2. کارشناس می‌گوید:

    شکار و صید پرندگان وحشی در کشور باید برای همیشه ممنوع اعلام و با متخلفین به شدت برخورد شود.

    قبلا هم تاکید کردم امنیت غذایی، سلامت جامعه و صنعت مرغ و تخم مرغ کشور نباید به خاطر خوشگذرانی و سودجویی عده ای شکارچی و صیاد به خطر بیفتد.

    داغ Thumb up 22 Thumb down 64

    • محسن رزاقی می‌گوید:

      موافقم.
      قطعا سلامت جامعه از خوشگذرانی های بیرحمانه این حضرات مهمتر است و باید پروانه لغو شود.

      داغ Thumb up 17 Thumb down 58

    • دوستدار محیط زیست می‌گوید:

      جناب اقای کارشناس شکارچی ها شکار نکنند پرندگان مهاجر ناغل بیماری آنفولانزا وارد کشور نمی شوند ؟
      درضمن چرا این بیماری در کشورهای دیگر اعلام نمی شود و فقط وارد ایران که می شوند بیماری آنفولانزا شیوع پیدا میکنه ؟
      اصلا من کار با شکار کردن یا نکردن ندارم ولی دروغ نگید و حرف غیر منطقی نزنید که روزی خودتون هم زیر سوال برید.
      تخم مرغ رو بخاطر صادرات بیش از حد داخل کشور دچار کمبود تخم مرغ شد بخاطر همین گرانش کردن مثل خودروهای وارداتی که جلوی آن را گرفتن و خودروهایی که داخل کشور بود گران شد ملت ایران بچه نیستن که یک آماتور بیاد کلاه بگذارد سرشان همه ملت ایران هموطنان عزیزمون از همه چی خبر دارند حال حوصله بحث کردن آماتوری مثل شما رو ندارن یعنی اصلا به حساب نمیارن شمارو درضمن تا جایی که من خبر دارم شکارچی ها قانونمند یا اسلحه خود را فروختند یا بایگانی کردندو اسلحه و مهمات فروشانی که من خبر دارم در حال جمع آوری مغازهایشان میباشند واینکه محیط زیست به دست تاراجگران افتاده که هر روز یک خبر تلخ از گوشه کنار کشورمان و از وضعیت قرمز محیط زیست به گوشمان میرسد

      پر طرفدار Thumb up 60 Thumb down 12

  3. میش مرغ می‌گوید:

    آیا تاکنون لاشه ای آلوده به ویروس از پرندگان مهاجر کشف شده ؟ و در ضمن از بازار فریدونکنار چه خبر ؟ چه کسی پشت این قضیه هست که هیچ قدرتی نمیتونه تعطلیش کنه ؟

    پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 4

    • مهرداد سهراب پور می‌گوید:

      اگر این بیمارى انقدر حاد است که مسًولان وانمود میکنند پس چرا هزاران هزار انسانهایى که از گوشت پرندگان مهاجر نگون بخت قربانى شده درمسلخهاى فریدونکنار تناول میفرمایند هیچ بلایى آنفلوانزایى سرشان نمیاید؟

      پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 8

  4. امیر ( شکارچی قانونمند ) می‌گوید:

    با سلام ،چرا پس مردم شمال خداروشکر به این بیماری آنفولانزا پرندگان مبتلا نشدند، اونا که تو بازاراشون از این پرنده ها زیاد فروخته میشه
    گرانی تخم مرغ مافیاییه و آنفولانزا هم به طور عمدی وارد مرغداری ها میشه

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 10

  5. علی می‌گوید:

    این حرفا الکیه. چرا قیمت مرغ زیاد نشده. یه چی بگین که ما ندونیم.ادم که نباث هرچیز رو به نفع خودش تغییر بده و مطرح کنه.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 8

  6. محمد کریمی می‌گوید:

    ممکن است اسمهای این ۳۲ کشور که درگیرند و همه آنها با گرانی در این سطح روبرو شدند برای مردم بگویند؟
    یک جمله بگویید به طور کلی بی عرضه ایم، تمام!

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 8

  7. Ali.aH می‌گوید:

    بهونه های بنی اسرائیلی !!!؟ …

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 6

  8. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    دیده بان : از تو بعیده ما رو چی فرض کردی . انتشار بده پاک نکنیا !!!

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 6

  9. میر شکار می‌گوید:

    چقدر دروغ .تو کدوم تالاب تاحالا آنفولانزا گزارش شده؟ماکیان خانگی کدوم روستا تا حالا تلفات آنفولانزا داد؟چرا این چرندیات رو باور میکنید؟نظرات کارشناسیتونم که واقعاً کارشناسانست.یکم تفکر در مورد چیزایی که مینویسید هم خوب چیزیه.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>