عاملین کشتار دو گرگ حین دریافت کله گرگی از دامدارن گرمه دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر شکار دو گرگ و تلاش شکارچیان برای دریافت کله گرگی از دامداران، نیروهای محیط زیست گرمه با همراهی مامورین پاسگاه انتظامی عازم روستای مربوطه شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گرمه در این باره گفت: متخلفین با مشاهده مامورین سوار یک موتورسیکلت شده و اقدام به فرار نمودند.

صفر زاده اظهار داشت: مامورین در جریان تعقیب و گریز طولانی موتورسیکلت متخلفین را متوقف و هر دو نفر را دستگیر نمودند.

در بازرسی از متخلفین سر بریده شده دو گرگ خاکستری، یک بزغاله اهلی که از دامداران بابت کله گرگی دریافت شده بود، دو دوربین شکاری، دو عدد فشنگو یک قمه کشف و ضبط شد.

متخلفین دستگیر شده از شکارچیان سابقه دار می باشند که دارای چندین پرونده تخلف صید و شکار در استان های شمال شرق کشور هستند.

متهمین پس از تشکیل پرونده تخلف جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.

بر اساس  آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک گرگ معادل چهل میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمین می بایست مبلغ هشتاد میلیون ریال به حساب دولت واریز نمایند.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

«کله گرگی» سنت ناپسندی است که در برخی از روستاهای کشور رواج دارد.

در این رسم قدیمی و ناپسند اگر کسی گرگ یا حیوان درنده مشابهی را کشته و کله بریده شده آن را در آبادی بچرخاند از اهالی روستا به ویژه دامداران بابت کشتن این حیوان، پول یا بره گوسفند هدیه میگیرد.

+2
-31
  

27 دیدگاه

  1. DORNA می‌گوید:

    خیلی تلخه که آخرین گونه های حیات وحش ما اینجور از خلافکاران سابقه دار زخم می خورد…
    کاش یک نسل نو از انسان ها به وجود می اومد نسل نویی که چوپان مخلوقات بود…

    پر طرفدار Thumb up 50 Thumb down 30

  2. مجید می‌گوید:

    شرم آوره توی قرن بیست و یکم و یک همچین رسوم مسخره ای
    از قاضی تقاضای اشد مجازاتو دارم البته از نوع زیست محیطی باشه بهتره

    پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 32

  3. مینالیزا می‌گوید:

    کی این خرده فرهنگ های زشت و ناپسند از فرهنگ مردم در بعضی از روستاها وجود داره رخت میبنده خدا عالم است
    اینقدر این کار وقیحانه و زشت است که باعث خجالت و سرشکستگی است
    مردم و هموطنان در روستاها نباید با این مفت خورها همکاری کنند ، کار کثیفی است که حیوان گوشتخواری که بر اساس غریزه خود زندگی میکند ،،، و اینکه ما خانه های آنها را اشغال کرده ایم اما برخی برای سر آنها جایزه گذاشته و به سفره خانواده پول کله گرگی میبرند ،باعث خواری و خجالت ،ذلت است

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 19

  4. خورشید می‌گوید:

    جریمه چیه بابا برادر من!! مجازات چه سودی در مورد اینا داره!!
    با همون قمه باید پوست این آشغال ها رو کند و انداختشون جلوی سگ!! البته بعیده که حتی سگ ها به این زباله ها لب بزنن….

    داغ Thumb up 42 Thumb down 49

  5. ایران یوز می‌گوید:

    حیف این دو تا حیوان زیبا که این اجنبیهای از خدا بیخبر آنها رو از بین بردن
    از قاضی محترم تقاضای اشد مجازات برای این بیماران حیات وحش دارم ،
    حالا چی بهت دادن این کله گرگ‌ رو تو روستا تاب دادی؟
    قدرتت رو میخواستی نشون بدی عوضی.

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 27

  6. محسن رزاقی می‌گوید:

    کله گرگی نشونتون بدن که یه وجب روغن روش باشه، انسان نماهای سنگدل پست.
    تعطیلات تو زندان خوش بگذر…
    احتراما موتور سیکلت هم ضبط شود و برخورد با این سابقه داران محکمتر باشد.

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 28

  7. دوست دار محیط زیست می‌گوید:

    کله گرگی:بسیار شرمنده ام از تمامی خواننده های این متن:اگر گرگ در منطقه به احشام دامداران حمله وهر چند وقت یکبار باعث ازبین رفتن دام شود واینکه بعضی مواقع گرگ ها وارد گله گوسفندان شده واگر فرصت داشته باشند از یک الی ۲۰۰گوسفند را یکجا خفه کرده ونابود می کنند،بخاطر همچین کار ی بوده که حتما بعد از به ستوه آمدن اهالی شکارچی گرگ، همچین کاری کرده وبخاطر اینکه دستمزد بگیرد دامداران به آنان گوسفند وبز می دهند وگرنه هیچ کسی خوش ندارد بی دلیل گرگی را بکشد ومردم بی دلیل به هیچ کسی گوسفند حداقل ۴۰۰هزار تومانی نمی دهند.اگر بنا باشد گرگی به احشام نزند محیط زیست دست بکار شود ودام زنده و بی صاحب در منطقه رها کند ویا با ازدیاد نسل شکار بتواند گرگ ها را به سمت شکار ببرد وگرگ ها از شکار ارتزاق کنند ویا بعد از هر بار حمله گرگ به گله ها بلافاصله غرامت صاحب مال را بدهند.اهالی نیز به حفظ محیط زیست وهمانا ازدیاد شکار هست کوشا بوده ودر منطقه شکار نکنند،وچندین راه دیگر جهت جلوگیری از این دست کشتار بی رحمانه گرگ ها وسایر درندگان

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 8

    • زیتون می‌گوید:

      اگه حرف شما را هم بخواهیم قبول کنیم و تعدادشون را کنترل کنیم هم نیاز به اطلاعات دقیق است نه از روی شکم که من احساس میکنم اینجا گرگ زیاده(میشه مدیریت کنونی مملکت)….پس ابتدا بودجه برنامه تحقیقات گسترده گرگ ایرانی را تامین کن بعد هوس فرعونی کن…..

      داغ Thumb up 7 Thumb down 11

    • سعید جباری می‌گوید:

      این دیدگاه برای جوامع ابتدایی بشر بوده که هر چیزی رو باید حذف کرد…. نتیجه اش همین تخریب منابع طبیعی و خود بشر هست در آخر…
      بنده خیلی چوپان ها رو می شناسم که بارها گرگ به گله شون زده اما هیچ وقت دست به جنایت نزدند… اونها معمولا یک چماق ترقه ای دارن که صدای مهیبی میده و فراری میده…گاهی هم یکی دو تا گوسفند رو میبره با خودش…
      در هر صورت وقتی میخوایم از منابع طبیعی خدا مفت مفت بهره بگیریم و گوسفند پروار کنیم بفروشیم فلان قیمت، خب طبیعتا باید یک درصد آفات اون کار رو هم بپذیریم…اینها سهم طبیعت هستند به نظر من

      داغ Thumb up 7 Thumb down 6

  8. bavand می‌گوید:

    دلیل ناراحتی افراد نطر دهنده را متوجه میشم،ولی عصبانیت را خیر.هر پدیده را باید در زمان و مکان خودش دید. با معیارهای زندگی شهری نمیشه در مورد زندگی روستایی/عشایری قضاوت کرد. به دلیل اهمیت دام در زندگی دامداران گرگ دشمن حساب میشه. مرحوم سعدی هم به همین دلیل فرمود:
    ترحم بر پلنگ تیز دندان ستم کاری بود بر گوسفندان.
    به قدری این مطلب واضح بوده در آن زمان که از این مثال جهت روشن کردن امور دیگه استفاده کرده. الان زمانه عوض شده. شاید ۱۰۰ سال دیگه کشتن سوسک و موش هم وحشی گری به حساب بیاد. همین حالا هم در خارج از ایران گروهی مخالف کشتن موشهای خانگی هستن.
    چاره این امور اول تضمین جبران خسارت و دوم آموزش است. تنبیه هم نقش داره، ولی جبران خسارت(شبیه به بیمه پلنگ) از همه مهمتره.

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 6

    • حامی منطقی می‌گوید:

      درسته! من نمیخوام به کسی توهین کنم ولی اینکه کسی جان یک گرگ درنده بالذات را به جان انسان ها و منافع آنها ترجیح دهد می تواند نشانگر یک بیماری روانی و یا حداقل افراط گرایی باشد! وسط شهر نشسته و از گرگ ها دفاع می کنند و نمی دانند که هر آن امکان دارد زن و بچه ای در روستا و عشایری دریده شود. اینها از داغ پدر مادرهایی که فرزندانشون طعمه گرگ شدن خبر دارن؟ از زیان هایی که دامداران دیدن خبر دارن؟ از امنیت انسانهایی که مجبورن خارج شهر باشن خبردارن؟

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 8

  9. میر شکار می‌گوید:

    عجب؟ پس گفتید شکار گرگ شرم آوره؟تادیروز که خود سازمان محیط زیست برای خارجیا تو ایران مجوز شکار گرگ صادر میکرد شرم آور نبود؟

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 13

  10. هاشم می‌گوید:

    عزیزان، کار اینا ناپسنداست.اما بد نیست بدانید گرگ از مهاجم ترین گونه های جانوری (از نظر غالبیت) هستش که توی سخت ترین شرایط هم به بقاء و تکثیر ادامه میده و سعی در نابود کردن تمام گوشتخواران دیگر میکنه(البته حریف پلنگ نمیشه). یکی از علل انقراض یوز ایرانی (که هیچوقت بهش اشاره نمیکنن) همین گرگ هستش که طعمه یوز را شکار کرده، و درصورت دیدن یوز، به طور گله ای حیوان را ازپا درمیارن. این گرگ در طول تاریخ توسط بشر کشته و نابود شده، آخرشم تعدادشون اینقدر زیاد و مخرب هست، ببینین اگه بشر بهش کاری نداشته باشه دیگه چی میشه……

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 19

    • مجید(حیوانات نگینهای افرینشند) می‌گوید:

      لطفا برید ویدوی
      how wolves change the rivers
      رو توی یوتیوب ببینید نظرتون کاملا راجع به این حیوون عوض خواهد شد

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 7

    • امیر می‌گوید:

      شما یه مطالعه ای در مورد پارک یلو استون در امریکا بکن و ببین از وقتی نسل گرگها اونجا احیا شده طبیعت چقدر بالنده شده

      داغ Thumb up 10 Thumb down 8

    • حامی منطقی می‌گوید:

      کاملا موافقم! حداقلش اینه که نباید برای گرگ جریمه گذاشته بشه چون کشتن گرگ معمولا برای دفاع از دام و سرمایه دامداران صورت میگیره!

      داغ Thumb up 12 Thumb down 11

  11. زیتون می‌گوید:

    کله گرگی اون موقعی نشان از شجاعت داشت که طرف با چوب دستی و مهارت در استفاده از آن یک گرگ را از پای در میاورد و خودش هم به احتمال زیاد زخم بر میداشت……اونم در دفاع از خودش……..با تفنگ و موتور و زمستون دیگه کشتن گرگ معنی بی شرفی میده….

    داغ Thumb up 7 Thumb down 15

  12. ایزدی می‌گوید:

    یکی از این سرها متعلق به سگ شیانلو یا ژرمن شپرد میباشد و گرگ نیست

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

    • هاشم می‌گوید:

      نه عزیز. مال گرگ زرده. ژرمن هم سر و هم گوشاش بزرگتر از گرگه، اما ببین دوتا سر دقیقا هم سایزه.گوش ها هم همینطور.فقط رنگش فرق داره

      داغ Thumb up 3 Thumb down 4

  13. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    این افرادی که میگن گرگ باید کشته بشه بهتره که بدونن که توی پارک یلو استون امریکا چند سال پیش دوازده قلاده گرگ اوردنند و تو پارک پخش کردند همون گرگها باعث شدند که خیلی از حیواناتی که از منطقه کوچ کردند دوباره برگردند و همون گرگها باعث تعادل در جمعیت موشها وسایر جوندگان شدند و ……

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 7

    • حامی منطقی می‌گوید:

      کاری ندارم حرفتون چقدر درسته ولی کدوم منطقه و پارک و پناهگاه ما شبیه یلو استون هستش؟ هر جایی مقتضیات خودش را داره! این مقایسه ها درست نیست!

      داغ Thumb up 9 Thumb down 9

  14. حامی منطقی می‌گوید:

    سلام، یک سوال از مسئولان محیط زیست! دیدم که در کنار جریمه شکار جانوران کمیاب و ارزشمند، برای شکار و کشتن گرگ ها هم جریمه تعیین شده است. موجودی که همه جای دنیا هست و خوی درندگی اون زبانزد هستش و در طول تاریخ هم به نوعی دشمن دامداران و در نتیجه انسان بوده! حالا سوالم اینه: حق دامداران و امنیت روستایی های عزیز به کنار! مگر آرزوی ازدیاد گیاهخواران وحشی را ندارید؟ مگر شما به فکر حفظ گونه های کمیاب، ارزشمند و در معرض انقراضی مانند یوزپلنگ و پلنگ و انواع گربه های وحشی و … نیستید؟ مگر نمی گویید دارند منقرض می شوند و منابع غذایی محدودی دارند؟ مگر این همه محیط بان جان نمی کنند که جان این ها را حفظ کنند؟ پس چرا در عین حال برای “گرگ” درنده بدخو که منابع غذایی این گونه ها را مصرف می کند و آنها را به انقراض نزدیکتر می کند، دل می سوزانید؟ چرا گرگ باید نصف گله و سرمایه یک چوپان و دامدار بدبخت را بدرد و او از ترس سازمان نتواند دفاع کند؟ گاو و گوسفند بیچاره را سر می برید و نوش جان می کنید و از کشته شدن گرگ ناراحت می شوید؟ دل های پر رحم و پرعاطفه شما کجاست وقتی کباب سیخ می کنید؟ با حمایت از گرگ، حمایت روستاییان و بومیان را در حفظ گونه های کمیاب و ارزشمند از دست خواهید داد.

    داغ Thumb up 15 Thumb down 13

    • خورشید می‌گوید:

      جانور درنده بدخو موجوداتی هستند که بخاطر منافع خودشون بدون فهم و شناخت از ضرورت وجودی هر موجود زنده، خون اونها رو مباح می شمرند و از سلاخی اونها دفاع می کنند هموطن.
      مشکلات روانی شناسه ی موجوداتیست که از تماشای سر بریده ی دو موجود زنده که به جز عمل در مسیر برنامه ی غریزی خودشون که طبیعت براشون تنظیم کرده نه تنها آزرده نمیشن که دفاع هم می کنند!
      برنامه ریزی برای نوع و تعداد و شکل عملکرد هر یک از گونه های حیات وحش فقط بر عهده طبیعته که دقیق ترین و ظریف ترین دستگاه هوشمند در سراسر دنیاست!
      چوپان بیچاره ای که ازش دم می زنید (با عرض احترام به چوپانان درستکار و حامی طبیعت) مفت و مسلم و بی هیچ اجاره ای از تمام مواهب طبیعی مثل آب و باد و علوفه و سبزه و درخت و گیاهان دارویی و میوه و سبزیجات خودرو و هزار هدیه ی ارزشمند دیگر به رایگان استفاده می کنه و در عین حال در موارد پرشمار آسیب های جدی به طبیعت وارد می کنه! از نابودی و لگدکوب کردن گستره ی وسیعی از مراتع و چراگاه های طبیعی و محدود کردن تغذیه ی علف خواران وحشی گرفته تا راندن اونها به عرصه های مرتفع تر که علوفه ی مورد نیاز در اونها بسیار کمتر، سخت تر و با ریسک بالا به دست میاد تا کشتار مستقیم حیات وحش بخاطر کباب مفت و یا تفریح و یا از سر جنون یا بی کاری و به صورت غیرمستقیم توسط سگ های وحشی گله که به نوزاد هیچ حیوانی اعم از علفخوار و گوشت خوار رحم نمی کنن! ضمن این که گله داری به شیوه ی سنتی در جهان امروز هیچ توجیه اقتصادی نداره و در ازای آسیب های گسترده ای که به طبیعت وارد میشه ابدا به صرفه نیست!
      پس در منصفانه ترین شکل ممکن میزان تلفات دام اونها توسط شکارچیان طبیعی حداقل تشکریه که اونها خواسته یا ناخواسته باید از مادر طبیعت به عمل بیارن!

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  15. عقاب طلایی می‌گوید:

    موندم چرا بزغاله رو کشف و ضبط کردن و به نفع کی مصادرش میکنن.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 4

  16. دوست دار محیط زیست می‌گوید:

    دوست عزیز سلام-شما که طرفدار دامداری مدرن هستی آیا می دانی که نگهداری دام در اسارت و صنعتی فقط برای افرادی است که دستشان به دهانشان می رسد؟،آیا میدانی که دامدار با نگهداری چند راس دام در دورافتاده ترین جای این مرز وبوم با چه سختی ومشکلاتی زندگی پیش می بردوهزار تا از این مثال ها که شاید جایش اینجا نباشد.وشما با این نوشته ها مهر تائیدی زده اید برای آن هایی که زمین خوارند ودر دل طبیعت بکر خانه ای بنا کرده و هزار کار در ان انجام می دهند،شما که چیز ی از رسم ورسومات دامداری وییلاق وکوه وطبیعت چیزی نمیدانی حرف بیرون راندن دام از منطقه ییلاقی رونزن لطفففففففففففففا،چرا از محیط زیست نمی خواهید که در اینخصوص یک برنامه تخصصی در سیما وتلویزیون به نمایش بگذارند؟چرا برای فوتبال که شاید زیاد برای همه مثمر ثمر نمی باشد اینهمه برنامه (۹۰و۱۲۰)و….در رسانه وجود دارد ولی برای طبیعت که بایستی فرهنگ سازی گردد هیچ برنامه ای وجود ندارد که علت هم پیداست…!!!! شاید برای پرداخت حقوق پرسنل زحمتکش محیط زیست در مضیقه اند چه برسد به اینکه برای تبلیغات تلویزیونی هزینه هنگفتی نمایند.پس وا ی بر طبیعت زیبای مان که شاید بقول شما جای مرفهین بی درد باشد نه جای دامدار بدبخت که هر هفته برای تفریح به کوه بزنند وبا ریختن زباله وآشغال دست بدست هم نابود کنند طبیعت را…!!!

    داغ Thumb up 4 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>