وزارت نیرو طبق قانون مکلف است حقابه مورد نیاز تالاب ها را اختصاص دهد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با انتقاد از عملکرد غیر قابل قبول سازمان محیط زیست در حفظ و احیاء‌ تالاب ها، گفت:‌ وزارت نیرو حقابه مورد نیاز احیاء‌ تالاب ها را اختصاص دهد.

علی محمد شاعری درگفت وگو با خانه ملت، در خصوص مشکلات تالاب های کشور، گفت:‌ ۳ میلیون هکتار از مساحت کشور به تالاب ها اختصاص دارد که ۵۰ درصد آن در حال حاضر خشک شده و یا در معرض خشکی هستند، علت اصلی خشکی تالاب ها عدم تخصیص حقابه های قانونی از سوی وزارت نیرو و ادامه خشکسالی و کمبود شدید بارندگی، همچنین بهره برداری بی رویه از سفره های آب زیر زمینی است.

نماینده مردم نکاء، بهشهر و گلوگاه درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه تالاب ها از اکوسیستم های کم نظیر در دنیا هستند، افزود:‌ تالاب ها نقش بسیار مهمی در تعادل بخشی حیات و زندگی موجودات زنده به ویژه انسان ها داشته و ایران هم در حفظ و احیاء‌ تالاب ها باید با اولویت های لازم برنامه ریزی کند، یعنی منابع لازم برای احیاء‌ مجدد تالاب های خشک شده را اختصاص دهد، مهم ترین تالاب های در معرض تهدید کشور در طی سال های اخیر ارومیه، هورالعظیم، هامون، میغان، شادگان و میانکاله است که دولت باید در اختصاص منابع برای احیاء‌ آنها توجه ویژه کند.

وی با بیان اینکه اعتبار پیش بینی شده برای احیاء‌ تالاب ها در لایحه بودجه ۹۷ بسیار ناچیز و اندک است، تصریح کرد:‌ هیچ توجهی به حفظ تالاب ها و احیاء‌ آنها در کشور نمی شود، همانگونه که به محیط زیست خیلی توجه نشده و حفظ تالاب ها و محیط زیست از اولویت های اصلی کشور نیست؛ بنابراین تا زمانی که موضوعی مورد توجه و اولویت مسئولان و تصمیم گیران نیست، به طور حتم مشکلات آن بخش حل نمی شود.

شاعری با اشاره به اینکه منابع آبی موجود در کشور در گام اول به آب شرب، کشاورزی و صنعت اختصاص داده می شود، گفت:‌ اگر آبی باقی ماند به حوزه محیط زیست و تالاب ها اختصاص پیدا می کند، زیرا مسئولان تالاب ها را زیستگاه کم ارزش، بی خاصیت و بی فایده تلقی می کنند؛ بنابراین تلاشی هم برای احیاء‌ آنها صورت نمی گیرد.

«قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب های کشور» سال گذشته در مجلس تصویب و ابلاغ شد. بنابر این قانون وزارت نیرو مکلف است طبق اعلام نیاز سازمان حفاظت محیط زیست آب مورد نیاز تالاب ها را در پایین دست رها سازی کند. همچنین از ورود گونه های غیر سازگار و غیربومی در تالاب ها جلوگیری کند.

این نماینده مردم درمجلس دهم، افزود:‌ ضمن اینکه هر گونه فعالیت های معدنی و عمرانی در تالاب ها ممنوع شده است، همچنین حریم تالاب ها نیز باید تا محدوده مورد نظر قانونی به گونه ای حفظ شود که امکان تخریب تالاب به هیچ عنوان فراهم نشود، زیرا بسیاری از چاه های حفر شده و بهره برداری بی رویه از آب های زیر زمینی و حتی آب های سطحی موجب تغذیه تالاب ها می شوند، اما زمانی که به فعالیت های غیر تالابی منجر می شود، به تدریج تالاب ازبین رفته و به طور حتم سازمان محیط زیست باید برنامه جامع و کاملی را  در چهار چوب  قوانین و قانون تدوین و به مرحله  اجرا درآورد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، تصریح کرد:‌ مسئولیت مستقیم حفاظت و احیاء‌ تالاب ها بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، اما سازمان محیط زیست تاکنون در حفظ و احیاء‌ تالاب ها در کشور عملکرد قابل قبولی نداشته است.

0
0
  

2 دیدگاه

  1. سعید می‌گوید:

    آقای دکتر شاعری گرانقدر
    چرا در قالب سوال از وزیر نیرو یا طرح فوریتی یا استیضاح و…. اجرای این قانون را در مجلس پیگیری نمی کنید؟
    متاسفانه عملکرد خود نمایندگان در بخش های کشاورزی و محیط زیست هم بسیار ضعیف بوده است و نتوانسته جلوی فعالیت های ضد محیط زیست وزارتخانه ها را بگیرد…

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  2. عقاب می‌گوید:

    حقابه بختگان چه شد؟؟
    چرا واقعا کسی بفکر نیس؟؟
    تا کی بی خیالی؟؟
    چرا کسی نمیخاد فکر کنه واقعا؟؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>