مجلس به موضوع واگذاری اراضی حاشیه آزادراه تهران – شمال به بنیاد مستضعفان ورود می کند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): چند روز قبل رییس بنیاد مستضعفان گفت: قرار بر این است که دولت حدود ۳۵ میلیون متر مربع از اراضی مجاور آزادراه تهران- شمال را به بنیاد واگذار کند. اگر کسی بخواهد از این اراضی استفاده کند، بنیاد باید اجازه بهره برداری را بدهد.

محمد سعیدی کیا در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: واگذاری بخشی از اراضی کنار آزادراه تهران- شمال مصوبه دولت است. دو بحث در مورد واگذاری اراضی کنار آزاد راه تهران- شمال به بنیاد مستضعفان وجود دارد اول اینکه اگر کسی بخواهد از این اراضی استفاده کند، بنیاد باید اجازه بهره برداری را بدهد و دوم اینکه از آنجایی که سرمایه گذاری در این مسیر با درآمد حاصل از عوارض برنمی‌گردد، قرار بر این شده که دولت حدود ۳۵ میلیون متر مربع از این اراضی را به بنیاد واگذار کند.

البته بعدها در خصوص واگذاری بخشی از این اراضی به بنیاد ایراد گرفتند که این مناطق جزو مناطق حفاظت شده است و پس از مذاکراتی که با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم این موضوع حل و در تفاهم کامل نسبت به جابه‌جایی اراضی واگذار شده به بنیاد اقدام کرده‌ایم.

مجلس به مسئله بهره برداری از اراضی آزادراه تهران – شمال ورود می کند

عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، گفت: تجاوز به جنگل های هیرکانی به بهانه ساخت آزاد راه خلاف قانون برنامه ششم است.

جبار کوچکی نژاد در گفت و گو با خانه ملت، در خصوص واگذاری جنگل های هیرکانی از سوی دولت به پیمانکاران ساخت آزاد راه تهران به شمال، گفت: برای ساخت و ساز جاده ای در هر شرایطی دولت حق تجاوز به حریم محیط زیست و منابع طبیعی را ندارد. درخت های هیرکانی یکی از منابع طبیعی مهم کشور است. ضمن اینکه در قانون برنامه ششم طرح تنفس جنگل ها به تصویب رسیده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: هر گونه برداشت چوب از جنگل و قطع درختان به هر دلیلی تخلف محسوب شده و قطع درخت به دلیلی چون ساخت آزاد راه، ویلاسازی و یا هر ساخت و ساز دیگری خلاف قانون برنامه ششم است. بنابراین در صورت نیاز مجلس به بحث قطع درختان هیرکانی در آزاد راه تهران به شمال ورود می کند.

کوچکی نژاد  با بیان اینکه  دولت به هیچ عنوان حق پرداخت طلب خود به پیمانکاران از محل محیط زیست را ندارد، تصریح کرد: نمی توان برای اینکه هزینه های ساخت آزاد راه را تامین کرد، محیط زیست را مورد تجاوز و تخریب قرار داد، بنابراین مجلس به این مسئله ورود کرده و قطعا دستگاه قضایی باید با متخلفان این بحث به طور جدی برخورد کند.

 

+1
-158
  

7 دیدگاه

  1. جنگل بلوط می‌گوید:

    نابودی و تبدیل جنگلهای باشکوه و زیبا به ویلا و شهرک و امثالهم واقعا دلگیرکننده و غم انگیز است. امیدوارم مجلس برای همیشه جلوی این کار را بگیرد.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 3

    • «جنگل بلوط»* عزیز، درود بر غیرت و میهن دوستی و طبیعت دوستی شما؛ بله اگر در بالادست جنگل را فراموش کنند، دل تاراجگران جنگل با این گریه فریاد های ماها به رحم نمی آید؛ زیرا آن ها به مفت بردن و سودهای کلان عادت کرده اند …
      پس باید در دفاع از جنگل های مظلوم و نیمه ویران میهن اقداماتی قانونی و بسیار استوار انجام گیرد و اجرا شود، و از آن مهمتر، پیگیری پیوسته یعنی ناگسسته است. و هم باید مسئولینی انتخاب گردند که گذشته از داشتن دانشِ تخصصی، عاشق جنگل باشند.

      *در ضمن بَلُوت واژه ای ست مانند «کَی سَر» = قَیصَر(مُعَرَّب شده) و بسیار کهن ایرانی(پهلوی) که عرب بر مبنای تلفظ خود، بدرستی آن را بَلُّوط، می خواند و می نویسد. ولی در زبان های ایرانی تلفظ آن بسیار ساده و شکل آن «بلوت» است. ما ایرانیان صدای ط دسته دار نداریم و تلفظ دقیق اش را نیز بلد نیستیم؛ در کلمات عربی هنگام نوشتن بکار می بریم تا زبان دچار هرج و مرج شکلی(ظاهری) نگردد. بر همین مبنا، تالش، تهران، تاسکو، تارم، تالغان، درست است که قبلن به اشتباه با ط دسته دار نوشته می شد و حالا اصلاح شده.
      پیروز و شاد باشید

      پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

  2. داریوش2016 می‌گوید:

    واویلا مثل موریانه هر جا سالم مونده رو میخوان خراب کنن

    داغ Thumb up 9 Thumb down 7

  3. جمشید می‌گوید:

    آقای جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در خانه ملت:
    شما درمورد پاکتراشی جنگلهای هیر کانی در محوطه سد شفارود شفاف سازی کن،این مورد پیش کش.!!!

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  4. عقاب می‌گوید:

    متاسفانه اینجا ایرانه و هیچ چیز اونجور که میخوایم پیش نمیره و خیلی زود باید بار و بندیلمون ببندیم و از این دیار بریم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  5. سلام دوستان
    در مورد جنگل ها اگر بیش از این به نعل و میخ زده شود و به غارتگران اجازه ی ادامه ی غارت داده شود، بی هیچ تردیدی نتیجه اش بُن بست است و تباهی های جبران ناپذیر عظیم. پس ای کسانی که می توانید یورش به جنگل ها را بطور کامل و برای همیشه متوقف سازید، بدانید که حتی لحظه ای درنگ خطاست. ارزش جنگل زنده با کار صنعتی و تجاری با چوب به هیچ رو قابل مقایسه نیست. یعنی اگر سود آن یک باشد، نود و نُه ضرر است. آیا می توان ۹۹ را فدای ۱ کرد!؟
    هر کسی خواست، من آماده ام پستی هایی در «جنگل مظلوم» بگذارم و نظرات را نیز منتشر کنم برای بحث. آنجا با گواه های بیشمار در پست هایی مختلف و پی در پی به اثبات می رسانم که سود جنگلبُری برای کشور*، در ایرانِ نیمه خشکیده ی در حال خشکیدن کامل، حتی یک نیز نیست. «این گوی و این میدان»

    * سود جنگلبری برای کشور یک هم نیست. پس این زور زدن ها برای ادامه ی بریدن جنگل های نیمه ویران برای چیست!؟
    برای این است که عده ای زمانی در شرایطی خاص به نوعی شدند صاحب جنگل، و هزاران هزار میلیارد پول باد آورده بدست آوردند که حالا دیگر از آن دست کشیدن برایشان بسیار بسیار دشوار است. مسئله بریدن جنگل فقط و فقط سود بردن است و بقیه ی داستان ها همه مردم فریبی ست؛ تکرار می کنم همه مردم فریبی است. تا یک طرفه به قاضی نرفته باشم، بیایید به بحث بنشینیم و من نمونه ها از جنایات بیاورم تا لرزه بر جان های شریف میهن دوستان طبیعت دوست کشور بیفتد، تا گریه فریاد های ما مظلومان تک مانده برخیزد به پهنای آسمان ایران عزیز چون مادر.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

  6. میر شکار می‌گوید:

    واقعاً نمیدونم درمورد این موضوع چی بگم و ازکجابگم.
    فقط میتونم بگم متأسفم.
    میخوام ببینم سازمان محیط زیست کاری انجام میده و جلوی اینگونه جنایات رو میگیره یا فقط بلده شکارچی رو با یک عدد گنجشک تحویل دادگاه بده.

    داغ Thumb up 13 Thumb down 11

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>