علت مرگ هزاران کبوتر وحشی در اسلام آباد نیوکاسل فرم کبوتری اعلام شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): طی روزهای اخیر هزاران کبوتر وحشی در شهرستان اسلام آباد غرب از بین رفتند.

پس از مشاهده اولین تلفات، نیروهای محیط زیست و عوامل دامپزشکی نسبت به جمع آوری و دفن لاشه بیش از پنج هزار کبوتر وحشی اقدام نمودند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه علت مرگ کبوتران وحشی اسلام آباد غرب را ابتلا به بیماری نیوکاسل فرم کبوتری اعلام کرد.

دکتر نادر پرور در این باره گفت: با پیگیری های به عمل آمده، سازمان دامپزشکی کشور طی انجام آزمایشات تکمیلی علت مرگ و میر در کبوتران وحشی را ابتلا به بیماری نیوکاسل اعلام شد.

دکتر نادر پرور عامل تلفات را پارامیکسو ویروس تیپ یک با واگیری بالا خواند و افزود: بیماری ویروسی نیوکاسل فرم کبوتری ۷۰ درصد گله های وحشی کبوتر را درگیر کرده و باعث تلفات۴۰ تا ۵۰ درصدی می شود و تا حدود ۳ هفته در گله های وحشی کبوتر موجب تلفات می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به حساسیت بالای کبوتر به این نوع ویروس گفت: امکان ابتلای سایر پرندگان به این ویروس به شکل خفیف و با حدت کم وجود دارد.

این مقام مسئول علائم بیماری نیوکاسل فرم کبوتری را اسهال سبز رنگ، مشکلات تنفسی و اختلالات عصبی نام برد و خاطر نشان کرد: این بیماری صرفا مختص پرندگان به ویژه کبوتر است و به هیچ وجه قابل سرایت به انسان نیست، مردم نگران نباشند.

وی در ادامه گفت: منطقه به شکل کامل و به طور مستر توسط اکیپ های دامپزشکی پایش و هرگونه تلفات احتمالی با همکاری اداره محیط زیست به صورت بهداشتی دفن می شود.

.

0
-59
  

14 دیدگاه

  1. میر شکار می‌گوید:

    این جور حوادث واقعاً درداوره.شکارچی و غیرشکارچی از این گونه مرگومیر ناراحت میشن.خدا میدونه چندتا پرنده بخاطر آنفولانزا باید ازبین برن.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 12

    • رشید می‌گوید:

      جناب میرشکار.آنفولانزا نبوده .بیماری نیوکاسل است که فقط کبوتران دچار آن میشوند و به جانوران دیگر و انسان سرایت نمیکند .علت این مرگ و میر بسیار زیاد هم شکارچی قانونمند بهش اشاره کرده است

      داغ Thumb up 13 Thumb down 29

  2. شکارچی قانونمند می‌گوید:

    وقتی جمعیت بیش از حدمجاز میشود و اجازه شکار و برقراری تعادل در جمعیت حیات وحش نمیشود بیماری دربین حیوانات زیاد شده و باعث مرگ ومیر در دسته های بسیار زیادی میشود .شکار درفصل مجاز باعث پراکندگی میشود و اگر بیماری هم بوجود آید در دسته های کوچک و زیر ۲۰پرنده خواهد رسید .این تلفات نشانگر مدیریت غلط سازمان میباشد .۵هزار عدد پرنده رقم کمی نیست آنهم فقط در یک مورد تلفات

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 29

    • مصطفی می‌گوید:

      درود بر شما

      داغ Thumb up 24 Thumb down 28

    • داریوش2016 می‌گوید:

      طبیعت صدها میلیون سال تعادل خودش رو حفظ کرده بود این انسان بود که با آلوده کردن و شکار و کشتار گونه ها تعادل بسیاری از گونه ها رو به ضرر گونه های دیگه بهم زد اگر انسان دخالت نکنه طبیعت خودش تعادلشو حفظ میکنه جالبه کارشناس هم سدید ندیده و نرفته و از راه دور نسخه میپیچید در صورتی که طبیعت پیچیدگیهای زیادی داره و هزاران دلیل میتونه داشته باشه این مرگ و میر

      داغ Thumb up 16 Thumb down 19

  3. این ها اتفاقاتی نیست که فقط یکبار پیش آید و تمام. بلکه تقریبن هر سال تکرار می شود. برای جلوگیری نسبی، در فصل پاییز در میدانگاه هایی که پرندگان دست جمعی فرود می آیند، باید دارو را آغشه به غذا کرد و بدین وسیله تا اندازه ی زیادی می توان از تلف شدن پرندگان جلوگیری نمود. برای اینکه مطمئن باشیم که پرنده دارو را می خورد، غذا را می توان به شکل گلوله های کوچک خمیری درست کرد. واقعن حیف است که این همه پرنده ناگهان تلف شود و هیچ کاری برای جلوگیری انجام نگیرد.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 19

  4. حیوان می‌گوید:

    برای حیوانات وحشی که از ان ها تغذیه می کند مشکلی ندارد ؟

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  5. میر شکار می‌گوید:

    دوستان ممنون که به نوشته ها با دقت نگاه میکنید .من آنفولانزا رو به عنوان بیماری دیگری که گریبانگیر پرندگان کشور شده عرض کردم.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

  6. داریوش2016 می‌گوید:

    حیات وحش ایران لبریز شده واقعا دیگه جا برای آدمها هم نیست بطور مثال از صدها میلیون سمدار رسیدیم به دهها هزار محیط زیست نامرد هم نمیذاره شکارچیهای مهربون این حیوونهای شرور رو بکشن شکارچی ها هم اصلا بخاطر تفریح و خوشگذرانی. شکار نمیرن میخوان تعادل محیط ریست رو درست کنن دو کلمه حرف از مادر عروس!

    داغ Thumb up 13 Thumb down 19

  7. میر شکار می‌گوید:

    خدا رحمتت کنه جناب اینانلو .در نوشته از ایشون خوندم :شکارچی یکی یکی میکشد ولی سوء مدیریت در سازمان محیط زیست هزارتا هزارتا.ایشون بیش از سی سال در مورد محیط زیست ایران فعالیت داشتند. جالبه بدونید شکارچی معروف و تمام عیاری هم بودند .شماها هم برید اول گندکاری های سازمان محیط زیست رو ماله کشی کنید بد بیاید درمورد شکارچیها نظر بدید.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 4

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>