عامل شکار دو قوچ وحشی در منطقه حفاظت شده کرایی دستگیر شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر انجام تخلف شکار توسط عشایر مستقر در منطقه حفاظت شده کرایی، نیروهای محیط زیست مسجد سلیمان موضوع را با مقام قضایی مطرح نمودند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مسجد سلیمان در این باره گفت: محیط بانان پس از اخد نیابت قضایی و حکم ورود به چادر وارد چادر یکی از عشایر شده و به تفتیش این مکان پرداختند.

بهروز نجاتی اظهار داشت: در بازرسی از این چادر یک قبضه اسلحه تک لول غیرمجاز و تعدادی فشنگ و در بازرسی از گوشی تلفن همراه متهم تصاویری از شکار غیرمجاز دو قوچ وحشی کشف و ضبط گردید.

در این رابطه یک متهم دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی گردید.

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک قوچ یا میش وحشى معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهم می بایست مبلغ دویست میلیون ریال به حساب دولت واریز نمایند.

همچنین متهم در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

بر اساس بند الف ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ ، هر کس بطور غیرمجاز سلاح شکاری و یا مهمات آن را خریداری، نگهداری و یا حمل نماید به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه و یا جزای نقدی تا سقف بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همچنین بر اساس ماده ۱۸ قانون فوق الذکر، کلیه سلاح، مهمات، اقلام و مواد کشف شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط می شود.

0
-61
  

8 دیدگاه

  1. کلاغ می‌گوید:

    با سلام
    سایت محیط زیست هرمزگان بالا نمیاد به همین دلیل مجبورم حرف این جا بزنم به امید دیدن حرفم توسط مسولین محیط زیست
    در اسکله کشتیرانی شهید باهنر چند مسول با گرفتن تفنگ بادی به کلاغ های که در ان جا چند ساعتی به دنبال غذا گشت زنی می کنن و می نشین ان ها رامی کشن
    امید وارم مسولین سریع متن راببینند و اقدام کنند
    با تشکر حیوانات

    داغ Thumb up 13 Thumb down 11

    • مسعود می‌گوید:

      کلاغ یک گونه همه چیز خوار است که متاسفانه به دلیل فراوانی زباله در طبیعت به صورت یک آفت در آمده. این پرنده تخم و جوجه و حتی خود پرندگان دیگر را شکار میکند و به دلیل ضزیب هوشی بالا عملا دشمن طبیعی ندارد. سالم ترین راه برای کاهش جمعیت آن همین روشی است که شما به آن اشاره کردید. بد نیست بگویم که در گذشته به عنوان یک روش تشویقی فقط پروانه شکار به شکارچیانی تعلق میگرفت که در بهار تعداد مشخصی کلاغ یا زاغی میزدند و لاشه آن را تحویل میدادند.

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

    • طبیعت و شکار قانونی می‌گوید:

      آقای کلاغ,کلاغ در حال حاضر آفت محیط زیست محسوب می شود.

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  2. کفتار راه راه می‌گوید:

    متاسفانه در همشهری خواندم شورای عالی محیط زیست تصمیم به کاهش وسعت برخی مناطق حفاظت شده گرفته ودر زیر خلاصه و منبع را می گذارم.
    درشرایطی که حتی بهترین مناطق حفاظت شده مانند پارک ملی گلستان از تعرض دام و جاده سازیدر امان نیست این تصمیم فتح بابی برای تخریبهای بیشترمی شود.
    کشور در قبال کنوانسیونهی مختلف متعهد به حفظ این مناطق است.
    یکی از ویژه گی های اصلی و لازم مناطق حفاظت شده وسعت آنها است.
    اگر چه برخی زیستگاه از نظر پوشش و تنوع ضعیف شده ولی در صورتی که به حال خود گذاشته شود احیا خواهد شد.
    واگذاری بخشهایی از این زیستگاهها باعث تکه تکه شدن مناطق و کاهش زادآوری و نابودی جمعیت وحوش می شود.
    منبع:http://newspaper.hamshahri.org/id/7706/%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82-%D8%AD%D9%81%D8%A7%D8%B8%D8%AA-%D8%B4%D8%AF%D9%87.html

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  3. کفتار راه راه می‌گوید:

    عنوان و منبع مطلب قبلی را مجدد برای دوستان می گذارم:
    هشدار درباره کاهش مناطق حفاظت شده

    http://newspaper.hamshahri.org/id/7706/%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82-%D8%AD%D9%81%D8%A7%D8%B8%D8%AA-%D8%B4%D8%AF%D9%87.html

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 6

  4. عباس می‌گوید:

    مگر منطقه کرایی چقدر قوچ و میش دارد که تا از آنها صید کرده

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  5. خورشید می‌گوید:

    لعنت به این شیوه ی زندگی مخرب و بی خاصیت عشایری که هر روز به یک نحوی داغی به دل طبیعت این کشور میگذارن….

    داغ Thumb up 6 Thumb down 7

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>