دو گورخر ماده آبستن در بر اثر برخورد با خودرو در حاشیه بهرام گور از بین رفتند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه ساعت ۳ بامداد و ۱۱شب روز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه در دو حادثه جداگانه در فاصله حدودا ۵ کیلومتری از یکدیگر دو گورخر ماده که هر دو آبستن بودند بر اثر برخورد با خودرو در حاشیه منطقه حفاظت شده بهرام گور ازبین رفتند.

تصویر گوری که با خودروی سنگین برخورد کرده بود به دلیل دلخراش بودن قابل انتشار نیست

در حادثه نخست یک خودروی پراید با گورخر ماده برخورد کرده و در تصادف دوم یک خودروی سنگین (احتمالا تریلی) گور دیگری را زیر گرفت.

متاسفانه هر دو گورخر ماده و حدود ده ماهه آبستن بودند و با این حوادث در واقع چهار گورخر از بین رفتند..

گورها معمولا شب ها برای چرا در زمین های کشاورزی حاشیه منطقه حفاظت شده بهرام گور با عبور از جاده آسفالته از منطقه خارج شده و صبح مجددا به داخل منطقه حفاظت شده باز میگردند.

گزارش خبرنگار دیده بان با عنوان یک روز در کنار محیط بانان بهرام گور را ببینید.

+4
-66
  

14 دیدگاه

  1. reza می‌گوید:

    جاده و جاده و بازهم جاده
    اگر جاده ها جمع نمیشه حداقل فنس بکشین و تونل و پل برای وحوش درست کنید

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

    • جنگل بلوط می‌گوید:

      با تجربیات قبلی بعید است فنس کشی و امثالهم شود لااقل چند تابلو و سرعتگیر گذاشته شود، همچنبن بایستی از چرای بیش از حد دامها در این گونه مناطق جلوگیری شود در آن صورت وحوش کمتر از مناطق حفاظت شده خارج می شوند و تصادفات یا درگیری با کشاورزان کمتر می شود.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  2. محمود از خمین می‌گوید:

    واقعا جای تاسف دارد که با دست خودمان این گونه های کمیاب را منقرض میکنیم

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

    • شیر بیشه ای ایرانی می‌گوید:

      واقعا ما قدر تنوع زبستی کشور را نمی دانیم.
      برای مثال گور ایرانی تنها بازمانده اسبسانان در کل خاورمیانه است حتی به نوعی از یوز هم خاص تر است چون از شاخه گربه سانان چند گونه دیگر هست.
      مثال دیگر وجود پلنگ در کشور است برای مثال اروپا با آنهمه جنگل فاقد پلنگ است و حتی ترکیه که چند برابر شمال، جنگلهای انبوه دارد سه چهار تا پلنگ بیشتر ندارد و ما به آن توجه نداریم و به عنوان مزیت بکری جنگلها برای گردشگری می تواند به درآمدزایی و جفظ حنگلهای شمال از تخریب کمک کند.
      همچنین ما زمین و کشتزار بسیار زیاد داریم و اگر در همانها بهره وری را بالا ببریم و یا با آمایش سرزمین و مکانیابی مناسب انجام شود نیازی به نابودی عرصثه های بکر بسیار ارزشمند نداریم و در جاده سازی هم باید دقت شود والا به صورت دایم تلفات وحوش خواهیم داشت.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  3. رشید می‌گوید:

    اگر دلسوزی برای محیط زیست داشتیم و اگر سازمان وظایفش را انجام داده بود و حتی زیرگذر در محل عبور احداث شده بود حیات وحش ارزشمند مان اینطور نابود نمیشدند .ولی افسوس …..

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  4. بابک می‌گوید:

    باسلام
    لطفا راهنمایی کنید در چنین مواردی که تصادف صورت میگیرد و قصد شکار هم وجود نداشته از لحاظ قانون چه برخوردی با راننده میشود؟
    آیا خسارت خودرو به راننده پرداخت میشود یا بلعکس خسارت حیوان را از راننده میگیرند؟
    آیا بیمه ماشین شامل خسارت های مذکور میشود یا خیر؟
    باتشکر

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  5. رضا ۱۳۹۴ می‌گوید:

    خواهشمند است برای این گونه خاص هم فکری شود از از تلفات جادهای در بهرام گور و در توران هم که تعداد شکننده صد تایی که سالهاست افزایش نیافته و اگر خروج دام از توران انجام شود علاوه بر حفظ یوزها به افزایش گورها هم کمک می کند.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  6. حیف شد؛ خیلی خیلی حیف شد.
    من نیز در تعجم که: مگر گذرگاه های اصلی را شناسایی کردن و چند زیر گذر آنجا ساختن کاری نشدنی ست!؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  7. پلنگ ابرانی می‌گوید:

    مگه یه زیر گذر ویا رو گذر وحتی فنس کشی و چند تا تابلو هشدار دهنده چقدر هزینه داره ؟
    با دست خودمون داریم تیشه به ریشه حیات وحش میزنیم

    داغ Thumb up 4 Thumb down 4

  8. زیتون می‌گوید:

    تخم گیاهان بومی منطقه را محیطبانان می تونن دستی بپاشن …..بدلیل خشکسالی اینجا تقلب و جرزنی در امتحان انتخاب طبیعت جایزه…..

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  9. وستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    هرجا که تونستند از میان پناهگاهها و مناطق حفاظت شده جاده کشیدند و هیچ کنترلی هم روی سرعت این جاده ها وجود ندارد .
    حالا این راننده پراید زده به هر دو حیوان و آنها را کشته چه کسی گوش این دو گورخر را بریده یعنی خرافات و وحشی گری تا چه حد

    داغ Thumb up 5 Thumb down 4

  10. کامران می‌گوید:

    خوشبختانه وضعیت جمعیت گورخر در پارک ملی بهرام گور مناسبه و جمعیت پویایی داره وقت اونه که بخشی از این جمعیت که شاید بیش از ظرفیت منطقه باشه به سایر مناطق به خصوص پارک ملی کویر منتقل بشه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  11. Mehdi می‌گوید:

    علامتهای سرعت محدود و دوربین بگذارید و با علامتهای رانندکی هشدار بدین و بعد در منطقه مریوطه جریمه کنید

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>