میراث طبیعی جنگل های هیرکانی ایران در آستانه ثبت جهانی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): هشتمین نشست هماهنگی ثبت جهانی جنگل های هیرکانی با حضور معاون میراث فرهنگی کشور، نماینده هیات مدیره بنیاد سوکو از کشور آلمان، مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری وحفاظت محیط زیست گلستان، کارشناسان کشوری منابع طبیعی و استانهای گیلان و مازندران در گرگان در حال برگزاری است.

روز پنجشنبه هفته جاری شرکت کنندگان در این نشست از سایت‌های جنگلی استان گلستان شامل پارک ملی گلستان، جهان‌نما، جنگل ابر و افراتخته دیدن می کنند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگیٍ، صنایع دستی و گردشگری در این باره گفت: پرونده ثبت جهانی جنگل های هیرکانی به مراحل خوبی رسیده و این مهم با همراهی استان های گلستان، مازندران و گیلان در حال پیگیری است.

محمد حسن طالبیان اظهار امیدواری کرد که یک صدا و یک دل این اقدام مهم در آینده نزدیک به نتیجه برسد.

برای ثبت جهانی این جنگل های منحصربه فرد، ۱۳ نقطه با وسعت ۱۵۰ هزار هکتار با توجه به تنوع حیات وحش، حفاظت و پوشش گیاهی، تنوع زیستی و ارتفاع مناسب انتخاب شده است.

این نقاط شامل پارک ملی گلستان، جنگل افرا افراتخته، جهان نما، بولای دودانگه و چهاردانگه، جنگل الیمستان هراز در آمل، جنگل واز با درختان سرخدار، حوزه کجور، چهارباغ چالوس، جنگل خشک داران، گچ رودخان، سیاه رودبار و منطقه حفاظت شده لیسار است.

جنگل های هیرکانی واقع در شمال ایران به مساحت ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار هکتار و با قدمت ۴۰ میلیون سال نمادی از فسیل های زنده ای است که ثبت جهانی آن به حفظ و احیای این میراث طبیعی کمک موثری می کند.

از عرصه های جنگل های هیرکانی که در ساحل جنوبی خزر و به عبارتی در شمال ایران گسترده شده سهم استان مازندران ۵۳ درصد، گیلان ۲۶ درصد و گلستان ۲۱ درصد است.

این جنگل ها از آستارا در گیلان تا گلیداغ در شرق گلستان به طول ۸۰۰ کیلومتر و با عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر گسترده است و با توجه به ارزش طبیعی، قدمت و وسعت زیاد؛ ویژگی های ثبت به عنوان میراث طبیعی جهان را دارد.

گسترش عمومی جنگل های شمال از سطح دریا شروع و تا ارتفاع حداکثر ۲۸۰۰ متر ادامه دارد، جنگل های هیرکانی متراکم ترین ناحیه جنگلی کشور است.

در اهمیت این جنگل ها، پروفسور ‘هانس کناپ ‘ جنگل شناس آلمانی گفت: درختان پهن برگ جنگل های واقع در شمال ایران در جهان نمونه ندارد.

وی که به نمایندگی از بنیاد سوکو آلمان یکی از شرکای تدوین معرفی نامه ثبت جنگل های هیرکانی ایران در فهرست میراث طبیعی جهان است، افزود: در اولین سرکشی از جنگل های هیرکانی در ۱۹ سال پیش به این نتیجه رسیدم که یکی از راههای حفظ این جنگل با ارزش جهان ؛ ثبت آن در فهرست میراث طبیعی یونسکو است.

پروفسور کناپ اضافه کرد که تلاش ها برای ثبت جهانی جنگل های هیرکانی شمال ایران از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.

هیرکان نام گرگان به زبان یونانی است، گفته می شود نام ورکان در کتیبه های به جا مانده از دوران هخامنشی نیز اشاره به جنگل های هیرکانی داشته و اثباتی بر قدمت آن است.

+1
-1
  

5 دیدگاه

  1. میر شکار می‌گوید:

    به امید روزیکه اره ای به تن درختان جنگلهای کل کشور نخورد و بر اثر نادانی و سهل انگاری مردم، آتش در جنگل ها براه نیفتد.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  2. جنگل بلوط می‌گوید:

    با سلام
    واقعا باعث خوشحالی و افتخار است. همچنین گذشته از فواید بیشمار جنگلها مانند جلوگیری از گرد و خاک و سیل و غیره، این جنگلها و طبیعت در اصل برای خداست که بایستی همه نسلهای کشور از آن بهرمند شده و لذت ببرند و نباید یک نسل آن را تمام کنند و یا حتی آن را تقسیم و توزیع کرده و مالک شویم.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  3. پرنده مهاجر می‌گوید:

    فقط و فقط هر چه زودتر بهره برداری و قلع و قمع جنگلهای هیرکانی رو متوقف کنید. دیگه هیچ چی نمیخایم

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  4. شجاع مومنی می‌گوید:

    مرروری بر علل پیدایش ریزگرد و روش های مقابله با آن به قلم محیط بان شجاع مومنی
    با سلام و عرض ادب خدمت شما
    قبلا از مطرح کردن موضوع این ایمیل ابتدا مراتب قدردانی و تشکر از مسئولین این سایت وزین رو وظیفه خودم می دونم و بابت تمام زحماتی که در جهت اعتلای فرهنگ محیط زیست در کشور می کنید سپاسگزارم. اینجانب شجاع مومنی محیط بانی از خطه ی مظلوم خوزستان هستم که مدتی است درگیر پدیده ریزگردها شده، از چندی قبل به فکر افتادم تا ی مقاله ای در خور این سایت وزین با تکیه بر اصول علمی و جدیدترین مطالب بنویسم. نتیجه کار ۵ ماهه من که از کمک اساتید دانشگاهی برای بازخوانی آن نیز بهره بردم رو خدممتون میفرستم امیدوارم که هرچه زودتر شاهد چاپ کردنش در سایتتون باشم اگر صلاح دونستید چاپ کنید چندتا عکس هم میشه اضافه کرد. نکته قابل ذکر اینکه حتی یک جمله از این کار هم در جایی چاپ نشده و حاصل کار بنده و البته با همکاری و بازخوانی دوستان دانشگاهی بوده. منتظر جواب شما هستم
    من االله توفیق
    شجاع مومنی
    محیط بان

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • شجاع مومنی عزیز سلام بر شما و خسته مباشید
      من مقاله ی شما را نخوانده ام؛ امیدوارم برای برون رفت از وضعیت کنونی مفید باشد. گرچه از محتوای مقاله ی شما بی خبرم، ولی از آنجایی که برای روشنگری و رهگشایی زحمت کشیده اید و دست به آن کار نیک زده اید، دست تان را گرم می فشارم و برایتان موفقیت های بزرگ آرزو دارم. هر کسی که به این سر زمین نیمه خشکیده مهر می ورزد و برایش وقت می گذارد، در نزد من احترام خاص دارد. در این لحظه ی خطیر و پر خطر تاریخ، طبیعت ایران به کمک های ویژه احتیاج دارد تا خشکیدگی در آن نهادینه نشود؛ این جمله ی ترسناک آخر را چو نیک بگشایی خود مقاله ای بلند گردد.
      شاد و پیروز باشید

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>