آسیب نخاعی یوزپلنگ تصادفی توران برگشت ناپذیر است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): پس از آنکه یوزپلنگ تصادفی در جاده سمنان – مشهد به تهران منتقل شد امروز توسط دکتر حمیدرضا فتاحیان معاینه شده و تحت عمل جراحی قرار گرفت.

دکتر فتاحیان در مورد وضعیت این گونه ارزشمند گفت: نخاع یوزپلنگ کاملا پاره شده و امیدی به برگشت آسیب نخاعی وجود ندارد.

این دامپزشک جراح افزود: اعصاب نخاعی انتهای بدن جانور از کاملا کار افتاده و کنترلی بر روی اندام تحتانی و عملکرد دفع نخواهد داشت.

0
-14
  

37 دیدگاه

  1. رضا می‌گوید:

    وقتی یوز مصدوم رو با پتو جابجا میکنن و آمبولانس حیات وحش هم قطعا به محل حادثه نرفته اگه نخاعش قطع نبوده اون لحظه که جابجا کردن قطع شده….در هر صورت از مسولین محترم سازمان میخوام که با کشورهای دارای تجربه در ارتباط مستقیم باشن تا بلکه امیدی باشه انشاالله….

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 2

  2. DORNA می‌گوید:

    اینجور که من در کانال تلگرام شما صحبت های آقای دکتر فتاحیان را شنیدم، گفتند اندام تحتانی حیوان مانند دم، مثانه و روده ها بی حس خواهند بود این یعنی حیوان پس از نقاهت می تواند روی دستهایش تا حدی جابجا شود و حرکت کند، این متفاوت است با قطع نخاع از ناحیه گردن که حیوان کاملا بی حس و حرکت گوشه ای می افتد.
    مطمنم این حیوان پس از گذران دوره نقاهت می تواند در محوطه بزرگ امن و محافظت شده مانند آنچه که کوشکی و دلبر در آن نگهداری می شوند زندگی کند، خودش را با لیس زدن تمیز کند و در صورت رسیدگی مناسب و امنیت کامل دچار عوارض دیگر نشود و به عنوان یک بازمانده از تلفات جاده ای سمنان به عمر طبیعی در محوطه باز پردیسان زندگی کند.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

    • DORNA می‌گوید:

      این حیوون برق نگاهش پر از زندگیه، تفاوت داره با حیوونی که داره زجر می کشه و چشماش از درد بی فروغ و بی سو شدند…

      درخشش نگاه این حیوون، تلاش برای بقاست. خدا حفظش کند.

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

    • DORNA می‌گوید:

      این حیوان باید همان پریروز توسط کارشناسان با تجربه در امنیت کامل بلافاصله به تهران منتقل می شد، تقریبا تمام کارهایی که در استان برای این حیوان انجام شده غلط بوده اند… بیهوشی های مکرر، جابجایی و انتقال حیوان به بیمارستان انسانی، فشارهای مضاعف به این حیوان وارد کرده است.
      در مورد گونه هایی که مانند گنج ملی می مانند،تصمیم گیری های استانی باید محدود شود

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

    • مهدی - بست پرو می‌گوید:

      با سلام خدمت شما دوست عزیز.
      فکر کنم این حیوان امکان دفع ادرار و مدفوع به صورت اختیاری رو نداره که بالطبع امکان اسپرم گیری (نمونه برداری) هم میسر نیست. من سررشته ای ندارم اما اگر شرایط به این صورت باشه مکان زندگیش خیلی آلوده میشه و از اونجائیکه امکان حرکتی چندانی هم نداره خیلی وضعیتش سخت و اسفناکه!!! امیدوارم که خدا حفظش کنه

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

      • DORNA می‌گوید:

        دوست عزیز جاهای دیگر دنیا برای سگ و گربه های معمولی با اینجور شرایط هزار جور امکانات و شرایط تدارک می بینند، که زندگی حیوان را به شرایط عادی نزدیک کنند.
        خود دامپزشکان متعهد هم با دیدن شرایط حیوان به این راحتی ها نظر به یوتانایز نمی دهند این حیوان بسیار جوان است شخصا با هرگونه تست و آزمایش و نمونه برداری روی این حیوان به جهات اخلاقی صد در صد مخالفم و معتقدم تا زمانی که حس زندگی در این حیوان قوی است باید هر تلاشی برای نگه داشتنش انجام شود حاضرم به شکل کاملا داوطلبانه پرستاری و نظافت روزانه اش را در زمان های مشخصی در هر روز به عهده بگیرم، با وجود حجم سنگین کار درسی که دارم.

        پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

    • ata می‌گوید:

      با لیس زدن؟!!!!
      دوست عزیز هرگونه اسیب در مهره های لومبار منجربه عوارضی هست که ادامه حیات را برای حیوان به یک جهنم تبدیل میکند . حتی در امریکا و کشورهای اروپایی مثل المان برای چنین حیواناتی پروتکل مرگ سبز (یوتونایز)دارند و حیوان را راحت میکنند . شما از مشکلاتی که برای این حیوان در ادامه کار رخ میده آگاهید؟ کمترینش زخم بستر هایی هست که روز به روز بیشتر شده و پدر حیوان و در میاره و خودش عفونت های ثانویه ای میده قطعا حتی با رسیدگی بسیار دقیق هم حیوان را یه جای کار از پا در میاره . این کمترینش هست . حتی در صورت رسیدگی کاملا حرفه ای .

      داغ Thumb up 4 Thumb down 6

      • DORNA می‌گوید:

        جناب دکتر قطعا پیشنهادهای شخصی من یا حضرتعالی منجر به تصمیم گیری درباره سرنوشت حیوان نخواهند شد، اما در دنیا برای گونه ای که در خوشبینانه ترین حالت نمی توان امیدوار بود سی قلاده اش در طبیعت وجود داشته باشد خیلی بیشتر از اینها ارزش قائل می شوند که به سرعت یوتانایز را پیشنهاد کنند.
        وقتی حس زندگی در این حیوان قوی است و جوان است می توان به حیوان فرصت داد ولی امثال شما به ساده ترین راه فکر می کنید که راحت کردن خودتان و پاک کردن صورت مسئله است.

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  3. جنگل بلوط می‌گوید:

    بهتر است این یوز کم سن را حفظ کنیم. و نخست یک اسم مناسب برای آن باید انتخاب کرد. زنده ماندن این یوز حداقل نشان دهنده توجه ناکافی ما به حفظ طبیعت است و شاید تاثیر مثبت بگذارد. همچنین با توجه به سن کم یک ذخیره ژنی برای تکثیر احتمالی در چند سال آینده می باشد. بسیاری از انسانها با قطع نخاع سالها زنده مانده اند و شاید با پای مصنوعی یا چرخ این یوز بتواند حرکت کند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  4. کامران می‌گوید:

    من متوجه نمیشم چرا با وجود امکان تلقیح خارج از رحم و انتقال ان به رحم میزبان چرا این کار در مورد یوزهای در اسارت ما انجام نمیشه ما الان متاسفانه یا خوشبختانه ۴ قلاده یوز در اسارت داریم جناب دکتر معماریان لطفا توضیحی در این مورد بدهید در صورت داشتن هزینه میشه یه کمپین جهت دریافت کمک های مردمی راه انداخت

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  5. سلام دوستان
    مردم ما بسیار خشن شده اند؛ از جمله زدن همین جانور کوچک بی نهایت زیبا و گریختن و بی تفاوت بودن، از خشونت حکایت ها دارد. و بدبختی بزرگ این است که خود نمی دانند برخورد های حتی لفظی شان بسیار بیرحمانه و خشن است. اینجا ما دو بدبختی بزرگ داریم، یکی خود خشن بودن است و دیگری بی خبر بودن از آن وحشتناک. یعنی در اوج بیرحمی و خشونت، ما خود را عادی می بینیم. وگرنه مگر می شود در شبی تیره که ایران زمین در سوگ فرزندی پهلوان نشسته، تو بیایی برای شکار اینجا چانه بزنی سخیف و تنفر انگیز؟! و بعد این همه خشونت را به زنده یاد اینانلو نسبت دهی؛ کسی که دیگر نیست از خود دفاع نماید. این حضور وحشتناک خشونت در ایران زمین امروز، بحثی بلند و علمی ست، بمانَد. بیایید برای کاهش خشونت همه دست در دست دهیم تا مهربانی ایرانیان به آن ها برگردد.
    در بابِ شهادت یکی از آرش های زمانه(علی خواجویی) در وبگاهِ «جنگلِ مظلوم» مطلبی نوشته ام که همه از جمله «اینانلو» گرایان مکانیکی اندیش را دعوت به خواندن آن می کنم تا شاید بکار آید. او نیز آدم بود و می توانست اشتباه کند؛ یعنی چه؟ هر بار که عزیزی پهلوان را ناجوانمردان به خون می کشند، می آیید اینجا را قرق می کنید!

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 5

  6. ایمان می‌گوید:

    شایسته است از این یوز زیبا به بهترین نحو نگهداری شود تا کمی از این بی مهری هایی که در حق یوزهای ایران روا داشته شده، جبران گردد. در ضمن این جاده ای که این یوز در آن تصادف کرده آیا همان جاده ای نبود که قرار بود آبان ماه دو سال پیش، کار فنس کش اش پایان یابد؟؟
    امیدوارم این بار دیگر فنس کشی با جدیت انجام گردد. با آنکه به تازگی کارهایی برای پاسداری از یوز های ایرانی انجام شده و قابل تقدیر است ولی با وضع به شدت بحرانی یوزها، بایست کارهای همزمان بیشتری انجام گیرد. در کشور چین شمار خرس های پاندا را گمان می کنم به هزار عدد رسانده اند ولی باز هم دولت چین این جانور زیبا را از جمله جانوران در خطر انقراض آورده است حال دریابید شدت بحران را که در خوشبینانه ترین حالت یوزهای زیبا و مظلوم ایران به چهل عدد هم نمی رسند
    دشت های ایران از دو گربه سان زیبای خود( ببر و شیر ایرانی) در نتیجه حکومت نا لایق قاجار محروم شد حال بایست تلاش کنید با یاری خدا از یوزپلنگ زیبا و شکوه مندمان با جدیت پاسداری کنیم.
    بدانید با همت بالا و دلسوزانه می توان یوزها را ان شاء الله از خطر انقراض رهانید.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  7. ایمان معماریان می‌گوید:

    تا دیروز حداقل کنترل ادرار داشت! وقتی نخاع کامل قطع شده و مهمتر همان زمان وقت ام آر آی گرفته شده بود چرا فقط برای تبلیغات باید این درد تحمیل بشه!

    داغ Thumb up 7 Thumb down 5

  8. محمد می‌گوید:

    جناب آقا ی دکتر!
    وقتی حیوان قطع نخاع است معمولا” امیدی به خوب شدن نیست می بایست با مرگ آرام حیوان را ازبین برد که بیش ازاین زجر نکشد.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 11

  9. جمشید می‌گوید:

    چند تا یوزپلنگ که مهم نیست،آب مهمتر است.!!!
    بگردید،
    تا بگردیم.!!!

    داغ Thumb up 4 Thumb down 4

  10. جمشید می‌گوید:

    نگاه معصومانه این یوز،فغان از بیداد جغرافیای زیست خود و بی کفایتی مدیران مسئول کم سواد است،
    نه بیشتر و نه کمتر.!!!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  11. سعید می‌گوید:

    برای آن ماشینی که به این حیوان مظلوم زده بعد مثل آدم های بی شرف فرار کرده از صمیم قلب آرزو میکنم زیر تریلی هجده چرخ با ۲۴ تن بار برود و جسد کثیفش را با کاردک از زمین جمع کنند.
    به چنین آدم هایی باید لقب خاین درجه یک با درج در اوراق شناسایی بصورت رسمی اعطا بشود.

    داغ Thumb up 7 Thumb down 14

    • شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

      این درجه از قساوت قلب جای تامل داره .!!!

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 7

      • سعید می‌گوید:

        حبات وحش کشور بخصوص حیوانات در معرض انقراض و مشخصا حیوانی که بدان درجه از اهمیت و ارزشمندی دست یافته که پیراهن تیم ملی فوتبال در میادین بین المللی منقش به تصویر او میشود جز لاینفک منافع ملی محسوب میشود و اقدام بر علیه منافع ملی خیانت و اقدام بر علیه موجودیت کشور می باشد.
        جنایتکاران و خائنان به کشور را غسل تعمید ندهیم.

        داغ Thumb up 5 Thumb down 9

    • رشید می‌گوید:

      جناب سعید .باور دارم هنوز جانوری جلوی ماشینت نیامده شایدهم رانندگی تابحال نکرده باشی .حیوان در کمتر از یک ثانیه درجاده میاید و هیچ کاری از راننده برنمی اید حتی با واژگون کردن ماشین خود .درست است که باید دراین جاده ها که محل زیست جانوزان است با سرعت مطمءنه حرکت کرد ولی آنهم بر میگردد به انجام وظایف برخی سازمانها ازجمله محیط زیست و اداره راهنمایی و رانندگی و ……بهتراست بگویید لعنت به آن سازمانهایی که به وظیفه خود عمل نمیکنندو روزانه باعث تلف شدن جانوران ارزشمندی از جمله یوز بی همتا میشوند .موفق و پیروز باشید

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

      • سعید می‌گوید:

        موضوع آنطوزی که حضرتعالی در حد نظریه نسبیت انشتین ثقیل و غامض جلوه گر کردید و جد و جحهد عظیمی به خرج دادید که آن ملعون را غسیل تعمید بدهید نیست.
        موضوع خیلی ساده هست.
        ”””اگر””” کسی شرافت داشته باشد(تکرار میکنم اگر داشته باشد چون نذاشته باشد از موضوع بحث ما خارج است) وقتی به یک جاندار زد یا به ماشین ملت زد می ایستد تا ببیند چه غلطی کرده چه اشتباهی از او سر زده . والسلام

        داغ Thumb up 6 Thumb down 9

        • رشید می‌گوید:

          خودشماهم اگه زده بودید فرار میکردید چون سازمان حفاظت محیط زیست چندسالی است بدنبال پول جریمه است و اگر جای آن راننده شمابودید و بریک چشم‌برهم زدن یوز زیر ماشین شما میرفت و هیچ عکس العملی نمیتوانستید دران لحظه انجام دهید آیا صبر میکردید که بازداشت شوید و صدمیلیون پول بدهید .نخیر برادرمن .سالها تمامی حامیان حیات وحش و شکارچیان و طبیعت دوستان و کارشناسان واقعی فریاد میزنند که محل عبور حیات وحش ایمن سازی میخواهد و هیچ گوش شنوایی نیست .میلیاردها تومان پول جریمه محیط زیستی به جیب کسانی میرود که هیچ ارتباطی با این مسءله ندارند به چه دلیل ؟؟؟اگر در محل خود هزینه شود این همه تلفات نمیدهد پس مقصر آنهایی هستند که بعنوان حامی حیات وحش فقط بدنبال پول جریمه هستند دقیقا بمانند شکارکشان غیرمجاز که هدفشان از کشتار فروش گوشت میباشد و بره ومیش و باردارو جوان و نوع جانور برایشان هیچ فرقی ندارد خواهشا کمی تفکر

          داغ Thumb up 6 Thumb down 6

          • زیتون می‌گوید:

            صد میلیون برای شکارش هست عزیزم …..دادگاه تشکیل میشه و قاضی شکار محسوب نمی کنه …..فوقش ۲۰ و ۳۰ میلیون خرج مداوا را بگیرن…..

            پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

          • سعید می‌گوید:

            جناب رشید خان

            اگر علم لدنی دارید !!!! صراحتا بگویید تا هم حقیر هم سایرین مطلع شوند.
            ضمنا حیف است شما علم لدنی داشته باشید و غیب گویی کنید و یوزپلنگها اینطوری در تصادفات کشته شوند.
            از محضر گرامی تان استدعای عاجزانه دارم با استفاده از علم لدنی تان مورد بعدی تصادف یوزپلنگ را با ذکر ساعت و دقیقه و محل معین آن به یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست اطلاع بدهید تا یگان با استقرار نیرو و دور کردن یوز از نزدیک جاده یا یک ایجاد یک ایست کامل برای ماشین ها و فراهم کردن عبور امن یوز از حاده جلو بروز یک فاجعه دیگر گرفته شود.

            موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

        • زیتونک می‌گوید:

          قاضی باید علاوه بر جریمه راننده بدلیل رعایت نکردن سرعت مطمئنه وزیر راه و مسئولین محیط زیست را هم به شلاق و جریمه دو سه میلیاردی برای فنس کشی و پل هوایی محکوم کنه…..قوه قضاییه ورود کنه….بخصوص که تازگیها هم تذکر گرفتین…..یکی که وکلات خونده شکایتش را به جریان بندازه…..

          موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

    • هاشم می‌گوید:

      یعنی میگی از قصد زده؟؟؟؟کدوم آدم میتونه اونقد مریض باشه که هم به ماشین خودش و هم به این حیوان معصوم از قصد بزنه؟؟؟؟یه فکری برا فکرات بکن عزیز! مقصر اون مسئول بیلیاقتیه که چندین ساله نتمیتونه ی فنس بکشه و ی گذرگاه بزنه

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  12. حقوق دان می‌گوید:

    اگر به لینک پارک ملی توران مراجعه کنید متوجه می شوید بیشتر حوادثی که برای یوز های این پارک اتفاق افتاده است مربوط به جاده است ،هرکاری می کنید سریع تر،تا دیگر توله ها بلایی سرشان نیامده جلوی فاجعه های دیگر را بگیرید

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  13. هادی می‌گوید:

    ماشین توقف میکرد و زنگ میزد که شماره حساب بدین ۱۰۰ میلیون بریزم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حرفا میزنین.
    اگه جاده س پس یوز براچی اومده وسط؟؟؟ تقصیر محیط زیسته که فنس نمی کشن… یا بلاخره یه تدبیری نمیکنن… اگه منم باشم توقف نمیکنم!!! شما خودت میزدی وایمیستادی تا جریمه بدی برادرجان؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

    • سعید می‌گوید:

      آره می ایستادم. در موارد مشابه هم ایستادم. به تویوتا کمری زدیم کنار خیابان . صاحبش هم نبود. کسی هم نبود.خلوت بود.
      اما شرافتمان بود!!!!!
      دو ساعت ایستادیم صاحب ماشین آمد.

      داغ Thumb up 9 Thumb down 7

  14. صریح می‌گوید:

    نگاه دردمند و پر از حرف این حیوان با صلابت این روزها بدجور دل ما رو خون کرده ، این همه خدم و حشم عرضه ی حفظ بیست تا یوز رو ندارن ، پس کو اون فنس و محافظ و امنیت جاده ای که باید کشیده میشد ؟

    ماموران محیط بان فراتر از وظیفه با جون و دل کار میکنن اشکال و روی حرف من فقط و فقط با سیستم مدیریت ی هست که کاملا باند و جناحی و به دور از شایسته سالاری هست

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  15. هادی می‌گوید:

    جناب سعید تصادفات معمولی بله درست… ولی جای یوز وسط جاده و یا جای جاده وسط زیستگاه یوز نیست… دو مساله کاملا باهم متفاوته.. بخاطر ندانم کاری اداره محیط زیست و اداره راه چرا یک راننده باید تاوان بده؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  16. احسان می‌گوید:

    یادم درباره اون پلنگ هم همین چیزا رو میگفتند ولی توی یه کلینیک خصوصی عمل شد و خوب شد هرچند که با رها سازی در طبیعت به کشتنش دادن

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  17. اسونه پلنگی می‌گوید:

    س.با جرو بحث کار درست نمیشه. این حیوون هم مثل ما بد شانس بوده که توی یک کشور با ادمای بی مسئولیت زندگی میکنه.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  18. رشید می‌گوید:

    جناب زیتون شما اگه بودید ۳۰میلیون یا۲۰میلیون میدادید آیا حق بود .اصلا چرا با ارزشترین جانور قاره کهن باید درقلمرو خود چنین مشکلی داشته باشد پس راننده مقصر نیست چرا درافریقا دریکسال گذشته امار یوز از ۶۷۰۰به بالای ۱۰۰۰۰میرسد و هنوز آمار دقیقی ما از یوزهایمان نداریم .چرا نباید به تعداد نرهای سرگردان و رو به موت ماده نداشته باشیم .چرا هرماه حداقل یک کشته باید داشته باشیم و هزاران چرای دیگر .حرف بنده این است چرا حتی برای چنین جانوری هیچ برنامه ای نیست پس وظیفه سازمان چیست با این همه بودجه و کمک از خارج و داخل کشور به جیب چه کسانی رفته .متاسفم که خیلی راحت میگویید ۲۰تا۳۰میلیون جریمه

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  19. DORNA می‌گوید:

    دیده بان از یوز خبر ندارید؟ تصویری؟ تقریبا سه روز از جراحی گذشته وضعیت عمومی اش؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  20. پلنگ ابرانی می‌گوید:

    تا فنس کشی جاده و نصب تابلو راهنما برای عبور و مرور حیوانات نباشه همین آش و همبن کاسست و باعث تاسف فراوان که مدیران بی مسئولیت این پروزه حفظ یوز ایرانی رو بر عهده دارن

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  21. DORNA می‌گوید:

    در تصاویر و اخبار منتشر شده مشخص شد که این حیوان خودش را تا حاشیه جاده کشیده و در شانه خاکی کنار جاده لم داده است تا یکی از خودروهای عبوری حیوان را دیده به محیط زیست گزارش کرده و پس از یکساعت محیطبانان به محل رسیده اند… معلوم نیست که آیا همان خودروی عبوری با یوزپلنگ برخورد کرده یا نه…
    آسیب شدیدی که یوز در هنگام انتقال به خودرو به محیطبانان زده نشان از تلاش و تقلای حیوان برای نجات خودش از خطر اسارت داشته و همین تقلا و درگیری بین یوز و محیطبان ممکن است با توجه به شکستگی مهره ها باعث قطع شدن نخاع شده باشد…

    اینها همه نشان از نبود هیچگونه آموزش، تدبیر و راه حل های حرفه ای در برخورد با این سوانح دارد…
    بدبختانه می توان گفت از این نظر ما نسبت به دنیا چندین دهه عقب هستیم و معلوم نیست این کاستی ها کی قرار است که پایان یابد و اصول کار حرفه ای در دستور سازمان محیط زیست قرار گیرد…

    برای اینهمه بی برنامگی دریغ و درد و تاسف …

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دادن به صریح لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>