احتمالا تمامی گوزن های زرد میانرود زنده هستند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست ایران (iew): به دنبال وقوع سیلاب اخیر در خوزستان سایت تکثیر گوزن زرد میانرود در منطقه حفاظت شده دز به زیر آب رفته و فنس های سایت تخریب شده است.

رییس اداره پارک ملی دز در این باره گفت: پس از سیلاب از سرنوشت گوزن های زرد موجود در سایت که حدود بیست عدد بوده اند هیچ اطلاعی در دست نبود و احتمال مرگ تمامی آنها وجود داشت.

رضا قپانچی پور گفت: پس از فروکش کردن آب، نیروهای محیط زیست در محدوده ۷۵ هکتاری سایت که پوشش جنگلی بسیار انبوهی دارد به پایش و نصب دوربین تله ای پرداختند.

خوشبختانه در حین پایش ها یک گوزن ماده توسط محیطبانان مشاهده شده و دوربین های تله ای نیز از یک گوزن نر بالغ تصویر برداری نموده اند.

ضمن اینکه در جریان پایش ها تا کنون هیچ موردی از تلفات گوزن زرد مشاهده نشده است.

با توجه به بررسی های صورت گرفته احتمالا تمامی حدود بیست گوزن سایت میانرود زنده هستند و از محدوده سایت نیز خارج نشده اند.

گوزن زرد ایرانی گونه به شدت در خطر انقراض است که در تمامی زیستگاه های طبیعی کشور منقرض شده است. تنها تعداد اندکی از این گونه ارزشمند در شرایط اسارت نگهداری میشوند.

+61
-1
  

5 دیدگاه

  1. شیر بیشه ای ایرانی می‌گوید:

    با سلام
    متاسفانه هنوز به کارکردها و فواید نهان و آشکار طبیعت و اکوسیستم ها و ضرورت حفظ محیط زیست پی نبرده ایم. موقعی که گفته می شود محیط زیست فقط فکر میشود منظور زباله دور بر خانه و یا دود ماشینها در محل زندگی ما است در صورتی که اگر صدها کیلومتر آن طرف تر جنگل را از بین برود یا در یک استان یا حتی کشور دیگر دریاچه و باتلاقی بخشکد، گرد و خاکش در گلوی ما می رود و تا سقف خانه یا کل مزرعه ما ممکن است زیر آب برود با همه اینها حفظ محیط زیست به مساله و دقدقه اصلی یا لااقل یکی از مسایل مهم تبدیل نشده و یک مساله دست چندم است و برای مثال برای جریمه یک شکارچی آن هم داخل پارک ملی دوستان نارحت می شوند و منفی می دهند. گرچه این سیلها ترکیبی از بارشهای سنگین، وسعت حوزه کوهستان آبخیز و سیل خیز بودن آن (تقریبا درهر سال چند نوبت سیل با شدت و ضعف متفاوت) و از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگلها و مسایل مربوط به مدیریت سدها و تجاوز به حریم رودخانه ها و غیره می باشد. ولی اگر پوشش گیاهی مناسب بود به این شدت نمی شد. سیل الان چهل پنجاه هزارمیلیارد تومان خسارت زده و بخش مهمی از این آب هدر رفته است. همچنین که یکی از کارهای واجب تزریق این آب به سفره های زیرزمینی است نه سدها، که این مخازن زیرزمینی هم حفظ شود نشست نکند. تازه پوشش گیاهی علاوه بر نفوذ و همچنین کمک به تنظیم دبی سدها، آب زلال ایجاد می کند و طول عمر سدها را هم می افزاید. ما باید آستانه های تحمل را بالا ببریم مثلا تا عصبانی نشده ایم خود را کنترل کنیم ولی موقعی که آن آستانه شکست دیگر قابل کنترل نیست آب هم همینطور است و به قول نظامی
    چو بد کردی مباش ایمن ز آفات طبیعت را واجب گشت مکافات

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  2. سیدطالقانی می‌گوید:

    شکارچی در کمینشون خواهد بود به جای حرف زدن کاری کنید!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  3. جواد می‌گوید:

    مگر در سیل سال گذشته همین سایت تخریب نشد؟
    پس چرا تا کنون نسبت به جابجایی آن تا کنون اقدامی نشده؟
    مگر چند گوزن زرد داریم که هرسال باید چند تا شونو آب ببره ؟!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  4. نم نمک می‌گوید:

    سلام اگر چنانچه افرادی باشند که دوستدار تکثیر واضافه شدن این حیوان زیبا باشند که هم از این راه درامدی کسب کنند وهم خدمتی به محیط زیست بنمایند چه شرایطی را باید داشته باشند که بتوانند به این عمل بپردازند

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  5. جمشید می‌گوید:

    دقدقه بجای دغدغه،
    عدد بجای راس،
    دقیقا بجای احتمالا،
    بکجا چنین شتابان.؟!!!!
    یاران.!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>