سازمان محیط زیست به فکر درآمدزایی از کشتار حیات وحش است تا حفظ آنها

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست ایران (IEW): نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از اینکه محیط زیست تنها به فکر درآمدزایی از طریق کشتار حیات وحش است تا حفظ آنها، گفت: نسل گوزن زرد ایرانی در خوزستان در معرض انقراض است اما دولت حاضر به هزینه برای حفظ آن نیست.

عباس پاپی زاده در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه محیط زیست از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است و این ثروت بین نسلی را باید برای نسل های آینده حفظ و ذخیره کرد، گفت: متاسفانه در سال های گذشته به دلیل ضعف نظارت محیط زیست و همچنین عدم تامین اعتبار برای حفاظت از حیات وحش و گونه های جانوری، زیست بوم گیاهی و جانوری کشور آسیب زیادی دیده است.

به طور قطع اگر وضعیت به این منوال پیش رود در آینده نه چندان دور در بحث کاهش گونه های جانوری و گیاهی دچار بحران جدی خواهیم شد کما اینکه در حال حاضر نیز با این بحران مواجه هستیم.

وی تامین اعتبار برای حفاظت از محیط زیست را یکی از اولویت های مهم کشور دانست و گفت: در کشور ظرفیت‌هایی برای ایجاد درآمد جهت حفاظت از حیات وحش و گونه‌های جانوری وجود دارد.

طی چند سالی که محیط زیست قرق‌های اختصاص را واگذار کرده به هیچ وجه موفق نبوده

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در مورد قرق های اختصاصی، یادآور شد: از ظرفیت‌های محیط زیست می‌توان ‌ در جهت حفظ محیط زیست استفاده کرد. بخش خصوصی توانمند و متخصص باید در این رابطه وارد شوند نه اینکه قرق‌ها به افراد غیر اهل و غیرکارشناس واگذار شوند.

برای بهبود وضعیت حیات وحش و گونه های نادر جانوری می‌توان بخش خصوصی توانمند داخلی را تقویت کرد و سازمان حفاظت محیط زیست به حد بهینه تعداد جانوران و گونه های گیاهی را مشخص و بخش خصوصی برای افزایش تعداد آنها سرمایه‌گذاری و بعد از اینکه تعداد آنها از حد استاندارد فراتر رفت به صورت کنترل شده و مدیریت شده مجوزهای را صادر کند.

پاپی زاده افزود: اما اینکه در هر منطقه‌ای از کشور این اتفاق بیفتد به هیچ وجه درست و مطلوب نیست و به لحاظ تامین شرایط امنیتی خاص برای برخی مناطق این شرایط وجود ندارد و سازمان محیط زیست باید هماهنگی لازم را با دستگاه‌های امینتی و انتظامی کشور داشته باشد. در سال‌هایی که گذشت محیط زیست به هیچ وجه در این رابطه موفق نبوده و اسناد آن نیز وجود دارد که در این رابطه نگرانی و اعتراضات کارشناسان و دوستداران محیط زیست را به همراه داشته است.

به شدت نسبت به عملکرد محیط زیست انتقاد داریم

وی افزود: متاسفانه تجربه نشان داده که  طی چند سالی که محیط زیست قرق‌های اختصاص را واگذار کرده به هیچ وجه موفق نبوده و به شدت نسبت به عملکرد محیط زیست انتقاد داریم زیرا نظارتی وجود ندارد و در نحوه واگذاری دقت نشده و محیط زیست تنها به فکر درآمدزایی از طریق کشتار حیات وحش بوده است تا حفظ آنها.

+15
-109
  

7 دیدگاه

  1. نماینده ی محترم جناب عباس پاپی زاده، که دفعه ی پیش بی قید و شرط از سخنان شما دفاع کردم؛ با سرودن دفاع کردم. اینک اما باید از نظر شما به شدت انتقاد کنم که می گویید: «بخش خصوصی توانمند و متخصص باید در این رابطه وارد شوند نه اینکه قرق‌ها به افراد غیر اهل و غیرکارشناس واگذار شوند.»
    تاریخ غمبار این سال ها در خصوصی سازی ها نشان داد که این سخن شما فقط یک نظر ذهنی است و ربطی به حقیقت جامعه ی ایران و طبیعت و حیات وحش آن ندارد. در این باب فراوان نوشته ام؛ پس تکرار نمی کنم. ولی بسیار لازم است کوتاه همینقدر بگویم که از اصل ۴۴ قانون اساسی سو استفاده های بیشماری علیه این سر زمین و مردم آن شده. آن اصل باید فورن اصلاح شود؛ زیرا سرمایه های ملی ایران از آنِ هشتاد میلیون ایرانی است و هیچ کسی حق ندارد آن را در بین افراد خاص تقسیم کند. افرادی که طبق گزارش بازرسان شریف همچون سراج و … تا به حال اغلب بزهکار در آمده اند.
    کوتاه: آزموده را آزمودن خطاست – سرمایه های ملی میهن، فورن باید به مردم برگردانده شود.

    پر طرفدار Thumb up 100 Thumb down 0

  2. مجید می‌گوید:

    ای اقا سخت نگیرید. یک سال دیگه این دولت هم تموم میشه و یه دولت مهرورز و محیط زیستی میاد سرکار همرو درست میکنه

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 15

    • جناب مجید محترم، آنچه فرموده اید، در باب آن می توان فراوان نوشت؛ بمانَد. کوتاه: ایران، بزرگ و پر اهمیت است و آن همه عظمت را در اصلاح طلب و اصولگرا خلاصه کردن، خود ظلمی ست بزرگ به این سر زمین و مردم غارت شده ی آن. برای خدمت کردن، باید عاشق بود؛ باید انسان و طبیعت را دوست داشت. باید جلوی هر نوع حقه بازی گروهی و فردی ایستاد. باید عاشق عدالت و آزادی بود؛ باید عاشق پیشرفت و آبادی بود. باید هزینه کرد؛ باید از هستی وجود خود مایه گذاشت.
      ولی شما ها دارید یواشکی به ما ها می گویید بزودی این یکی می رود و بدتر از آن می آید. جناب مجید، باور کنید که این شیوه یک روز به بن بست می رسد؛ بن بست کامل. باور ندارید؟ باشید تا ببینید – آن زرینه سخن از آنِ من نیست؛ بلکه حکم حتمی هزاران بار تکرار شده ی تاریخ است. گرفتی، بُردی.

      پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 0

  3. بسیاری از مسئولین دچار ذهنیتی خیالی اند در باب خصوصی سازی؛ و این با حقیقت زندگی ایرانیان همخوان نیست. سرمایه های ملی که از آنِ هشتاد میلیون ایرانی است را نمی توتان به یک و یا چند نفر سپرد. اصل ۴۴ که مورد سو استفاده بسیاری قرار گرفته، باید فورن اصلاح شود. سرمایه های ملی را باید سازمان هایی ملی اداره کنند و سود آن از آنِ همه مردم ایران است(هشتاد میلیون). یعنی گردانندگان امور باید حقوق بگیر باشند و نه صاحب سرمایه های ملی میهن. به غیر از این، هر برنامه ای در باب هراج سرمایه های ملی در ایران حتمن به بن بست می رسد.

    پر طرفدار Thumb up 91 Thumb down 1

  4. محمد می‌گوید:

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    کم طرفدار Thumb up 12 Thumb down 79

  5. محسن رزاقی می‌گوید:

    بله بجای حفاظت که وظیفه سازمان است هدف شده پول فروش خون حیات وحش شده دست آوردهای سازمان

    وقتی بجای فرد عاشق و باانگیزه تنها مدرک تحصیلی و فامیل بازی و اینطور موارد ملاک انتخاب شدن یک مسئول بویژه در حوضه محیط زیست بشود معلومه که عاقبت همین خواهد شد. طرف اصلا انگیزش از ورود به سازمان حفاظت نبوده، یه تخصصی بدست آورده با هدف شغل و پول و اینطور چیزها زده و وارد سازمان شده نه علاقه ای نه انگیزه ای، اهداف مادی و شغلی و مقام و صندلی ووو….، تمام انگیزش اینه که سر برج بشه حقوقش را بگیره ما هم که زیاد مراجعه میکنیم آیا میدونید چی جواب میده؟ اینکه بنده خدا برو فکر نون کن که خربزه آبه منم الان باید مکانیک میبودم ولی الان اینجام. این جواب یک مسئول بلند پایه به ارباب رجوع و یک جوان علاقه مند، خب با این تفاسیر انتظارتان چیست؟ کنار میز هم با خط درست نوشته اند میز خدمت به ارباب رجوع! اما وقتی مراجعه میکنی منشی ها دائم میگویند جلسه هستند، جلسه هستند.
    آن وقت کلی نامه های درخواست تو سازمان روی هم تل انبار شده که طرف صادقانه التماس و تقاضا که طرف حاضر است افتخاری هم خدمت کنه اما همه چیز شده مدرک تحصیلی و پارتی بازی و اینطور مسائل!!! نمونش خود بنده حقیر، نامه هام تو سازمان روی هم داره خاک میخوره، باور بفرمائید الان که دارم این مطلب را میگذارم بغض تو گلوم و اشک تو چشمام جمع شده عاجز و درمانده و غرق در حسرت…
    پس مدرک صداقت چرا ارزشی ندارد؟!! چرا افراد فعال، دلسوز و لایق که گهگاه میبینیم الان باید بیکار باشند؟؟؟ ول کنید این صندلی ها را بگذارید نیروی های علاقه مند و با انگیزه وارد این عرصه شوند.
    در این حوزه فقط طرف باید عاشق باشد وسلام

    شما از ظرفیت علاقه مند استفاده نمیکنید شما از کسی که حقش هست تو این حوزه باشه استفاده نمیکنید.
    انشاالله همه کسانی که صادقانه به این حرفه ها عشق میورزند به آرزویشان برسند.

    دوستان خوبم میبخشید که سرتان را به درد آوردم ممنونم از شکیباییتون، دعا بفرمائید که حقیر نیز لیاقت چنین شغلی پیدا کنم.
    کاش آرزوی محیط بان شدنم را بگور نبرم.

    پر طرفدار Thumb up 74 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>