بی برنامگی در سازمان محیط زیست، پلنگ های ایران را به بازیچه مراکز نگهداری تبدیل کرده است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست ایران (IEW): در حال حاضر پنج پلنگ ایرانی (دو نر و سه ماده) به دلایل گوناگون از طبیعت کشور جدا شده و در باغ وحش ها و مراکز مختلف در کشور نگهداری میشوند که هیچکدام قابلیت بازگشت به طبیعت را ندارند.

۱) پلنگ نر باغ وحش مشهد به نام ارس که سال ۱۳۹۲ از قاچاقچیان حیات وحش در مشهد کشف شده بود.

۲) پلنگ ماده باغ وحش ارم به نام کیجا که در سال ۱۳۹۰ دستش را درون تله سیمی در گرگان از دست داده است.

۳) سایدا توله پلنگ ماده در باغ وحش باراجین قزوین که امسال از قاچاقچیان حیات وحش در رامهرمز کشف شد.

۵) ورکان پلنگ نر در باغ وحش باراجین قزوین که در سال ۱۳۹۳  به همراه خواهرش هیرکان در کردکوی پیدا شدند.

۶) ماوی توله پلنگ‌ ماده در کلینیک حیات وحش پردیسان که در میانه بدون مادر پیدا شده است.

البته یک پلنگ ایرانی نر به نام گاسپار نیز با هماهنگی باغ وحش ارم از باغ وحش لیسبون پرتغال به تهران منتقل شده است.

به غیر از کیجا و گاسپار که در باغ وحش ارم تهران جفت گیری کرده و شرایط استاندارد و مناسبی دارند، بقیه پلنگ های ایرانی در مکان های مختلف و در شرایط نا مناسبی بسر می برند.

متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان تنها متولی حیات وحش در کشور، برای پلنگ هایی که به هر دلیلی قابلیت بازگشت به طبیعت را ندارد، هیچ برنامه ای نداشته و هر پلنگی که از طبیعت جدا میشود را بدون توجیه منطقی و برنامه ای مشخص بر اساس رابطه و دوستی به یکی از مراکز نگهداری تحویل می دهد.

چند روز قبل یک توله پلنگ ماده (ماوی) از میانه به تهران منتقل و جهت درمان و بازپروری در اختیار کلینیک حیات وحش پردیسان قرار گرفت.

از همین حالا لابی برای در اختیار گرفتن این توله پلنگ توسط مراکز نگهداری شروع شده است و نهایتا یکی از مراکزی که نفوذ و رابطه بهتری داشته باشد این توله را به مرکز خود منتقل خواهد.

چند ماه قبل نیز یک توله پلنگ ماده (سایدا) از خوزستان به تهران منتقل شد. بلافاصله پس از مدت کوتاهی این توله پلنگ به باغ وحش باراجین قزوین منتقل و به عروسک خیمه شب بازی برای بغل کردن و گرفتن عکس یادگاری تبدیل شد.

در حالیکه روسیه با انتقال دو پلنگ ایرانی ماده از ایران و تعدادی پلنگ ایرانی از ترکمنستان و باغ وحش های جهان در حال تلاش برای احیای نسل این گونه است، در کشور ما پلنگ هایی که فرصت تکرار نشدنی برای تحقیقات، تکثیر در اسارت و پشتوانه ای برای ذخیره ژنتیکی این گونه ارزشمند را فراهم می آورند به دلیل سو مدیریت از بین می روند.

همانطور که برای یوزپلنگ آسیایی مرکزی جهت تحقیقات و تکثیر در پارک پردیسان ایجاد شده و هر یوزپلنگی که به هر دلیلی از طبیعت کشور جدا شود به این مرکز منتقل می شود، برای پلنگ ایرانی نیز همین رویه باید در پیش گرفته شود.

در سال ۱۳۹۲ برای نگهداری ببرهای سیبری مکانی با هزینه بیش از یک میلیارد تومان در میانکاله احداث و تجهیز شد. با مرگ یکی از ببرها پروژه شکست خورده و این مکان سال هاست که بدون استفاده رها شده و می توان از آن به عنوان مرکزی برای نگهداری، تحقیق و تکثیر در اسارت پلنگ ایرانی استفاده کرد.

متاسفانه در حال حاضر اراده و درایتی برای این موضوع در سازمان حفاظت محیط زیست وجود ندارد.

با روند فعلی در توسعه ناپایدار و تخریب و تکه تکه شدن زیستگاه ها، کاهش طعمه، بیماری ها و غیره در آینده ای نه چندان دور پلنگ از بسیاری از زیستگاه های طبیعی خود در کشور حذف شده و جمعیت این گونه در کشور کاهش خواهد یافت. در آن زمان است که ارزش پلنگ هایی که امروز در باغ وحش ها و مراکز غیر استاندارد کشور از بین می روند کاملا درک خواهد شد.

+240
-2
  

17 دیدگاه

  1. دوستدار محیط زیست می‌گوید:

    همین بچه مچه ها واسه محیط زیست تصمیم میگیرن ؟؟ !!!!

    داغ Thumb up 21 Thumb down 78

  2. جمشید می‌گوید:

    همه به صف:
    جهان سو می ها.!!!
    خویش انداز(سلفی )فراموش نشود.!!!!

    پر طرفدار Thumb up 47 Thumb down 25

  3. حسن می‌گوید:

    ببخشید این که شما گفتین عروسک خیمه شب بازی در قزوین این آقایی که پلنگ بغل کرده و دیروزم مورد حمله شیذ دهکده طبیعت قرار گرفتآقای مهندس نوری هستند و هیچکس بهتر از ایشان توانایی نگهداریاز حیوانات درایران رو نداره و هیچ جایی بهتر از دهکده طبیعت برای این حیوانات نیست همین جا و توسط همین آقا ماه پلنگ آرزو بهبود پیدا کرد و به طبیعت بازگشت که البته نتیجهتاسف بار بود پس از سر احساس حرف نزنید لطفا و خواهشا

    داغ Thumb up 15 Thumb down 20

    • خورشید می‌گوید:

      همین که این آقا توله پلنگ بیچاره رو بغل کرده (با احساسی شبیه رستم که اژدها رو بغل کرده باشه) و دارن باهاش عکس دستجمعی می گیرن نشان دهنده ی نهایت ناآگاهی و نگاه سطحی و غیر مسئولانه در طرز برخورد با حیات وحشه.
      من هم این مرکز رو دیدم و هم چند بار صحبت های این آقا رو شنیدم. به سادگی میشه متوجه شد که بله ایشون به طبیعت و حیات وحش علاقمند هستن اما برخوردشون با این مقوله کاملا عوامانه، غیرعلمی و بدون در نظر گرفتن ضروریات امر حفاظت و تکثیر حیات وحش هستش و در کنار لذت بردن از نگهداری از جانوران وحشی این کار رو بیزنس خودشون قرار دادن.
      این روش ها شاید فرد یا افرادی رو به نان و نوایی برسونه و عده ای از مردم ناآگاه رو از لمس و عکس گرفتن کنار جانوران وحشی که خیلی از اوقات حتی اسم اونها رو به درستی نمی دونند خوشحال و هیجان زده کنه اما هرگز کمکی به تحقیقات علمی روی جانوران و امر خطیر و ضروری تکثیر اونها نمی کنه!
      توله پلنگی که در آغوش این آقا می بینید یک پلنگ مرده ست دوست عزیز! و هرگز امکان بازگشت به زندگی طبیعی رو نخواهد داشت و تا آخر عمرش باید عروسک اخته و منگ و تحقیر شده و البته قلک پول این آقا و دوستانشون باشه!
      حتی اگر در بهترین شرایط بشه برای تکثیر ازش استفاده کرد توله های متولد شده در اسارت هم عروسک های بی ارزشی خواهند بود که فقط خط و خالشون شبیه یک جانور وحشی خواهد بود!
      اما کی به کیه، این وسط یک عده با چرب کردن سیبیل متولیان و مسئولین بی لیاقت و رانت و روابط آنچنانی با حیات وحش تجارت می کنن و به نوایی می رسند!
      دریغا حیات وحش مظلوم ایران که گرفتار قومی شده که در غارتگری و نافهمی روی قوم مغول رو سفید کردن…

      پر طرفدار Thumb up 84 Thumb down 9

      • بیاموز از سرِ خورشید ای دوست – پلنگی مرده است؛ مرده نه نیکوست

        پر طرفدار Thumb up 75 Thumb down 2

      • حسن می‌گوید:

        خواهشا از روی احساس و یکطرفه حرف نزنید و کاسه داغ تر از آش نشوید لطفا سوابق ایشون بررسی کنید بعد قضاوت کنید یاد گرفتید بی جهتتاختن به دیگران را تو ایران به جرات هیشکی دلسوز تر از ایشون برا محیط زیست نیست ایشون مسول مترو کرج بوده کارش ول کرده دهکده طبیعت ساخته دهکده ای که بعنوان بهترین مکام برا نگهداری حیواناته این عکس از کجا امده من می دونم من یه خبرنگار عکاسم این عکس ساختگیه مگه میشه پلنگ دست بگیری بعقیه جمع بشوند دورت عکس بگیری خانمها و بچه ها بدون ترس وایستند عکس بگیرند به نحوه بغل گرفتن پلنگ مخصوصا قسمت انتهایش نگاه کنید بعد به من بگید این عکس واقعی هست یا نه این مکان اصلن که پشت سرایشون دهکده طبیعت نیست نحوه نگاه پلنگ و بی خیالی مردم واقعا نشون می ده کنار پلنگن لعنت به سازندگان این عکس که قصدشون تخریب محیط زیسته

        پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 13

  4. حسن می‌گوید:

    ببخشید نوشتم غلط تایپی زیاد داره چون خیلی از این نوشته شما عصبانی شدم چون بدون تحقیق و.. این مطلب نوشته شده است

    داغ Thumb up 11 Thumb down 12

    • سیدطالقانی می‌گوید:

      باید بگم که شما جوابی برا گفتن نداری! (به سخنان خورشید عزیز)
      به هر حال شما فامیل یا آشنا اون فرد و یا شاید خودش باشی!

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  5. کاکو می‌گوید:

    بی برنامه گی، سوء مدیریت و نبود امکانات دامن محیط زیست رو گرفته

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  6. مسعود2 می‌گوید:

    ما در دولت جهت تولید و تنظیم بازار سیب زمینی برنامه نداریم شما دنبال برنامه ریزی نگهداری پلنگی؟

    پر طرفدار Thumb up 76 Thumb down 0

  7. حمید احمدی می‌گوید:

    بی برنامگی سازمان محیط زیست باید علاوه بر آن سودجویی حاصل از فروش این پلنگ های اسیر شده به باغ وحش های غیر استاندارد در شهرستان ها را هم اضافه کرد.
    به هرحال یک باغ وحش مبلغ چندده میلیون تومان برای هر پلنگ پرداخت میکند تا مجموعه ای متنوع تر داشته باشد.
    برای سازمان بی برنامه که اهمیتی به حفظ این گونه ارزشمند نمیده مصداق یک مو از خرس کندن غنیمته و برای باغ وحش که اصلا کاری نداره به اینکه یک ذخیره ژنتیک داره از بین میره.
    در سالهای گذشته نیز چنین بود. یادم هست یک ماده پلنگ که در تولگی از شمال اسیر شده بود مدتی در پارک موزه دارآباد نگهداری میشد. پلنگی بسیار سالم و درشت بود که بعد از دو سه سال به باغ وحش ارم منتقل شد و به گمانم به علت کهولت از بین رفت.
    در هر صورت ارزش پلنگ ایرانی کمتر از یوزپلنگ نیست و باید برای حفظ و تکثیر این گونه مکانی مناسب تاسیس و این بهترین فرصت است تا از پلنگ های اسیرشده که توانایی بازگشت به طبیعت را ندارند برای ادامه نسل آن استفاده بشه.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 0

  8. ایمان می‌گوید:

    بهترین کار اینه که همین پلنگها رو هم به روسیه بدن تا حدا اقل اونجا تکثیر بشن….در ضمن لطفا از وضعیت جفت گیری پلنگهای باغ وحش ارم یعنی کیجا و گاسپار خبر بذارین

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  9. طرلان می‌گوید:

    می گوئیند فرهنگ یک ملت را در رابطه با برخورد ان ملت با حیوانات شناخت – خوب بنگریم چگونه با حیوانات برخورد می کنیم.
    البته شهر نشینان که فضای مجازی تنها مفر جولان دادنشان است در حرف دوستدار محیط زیست نشان می دهند ولی همه محیط زیست فقط پلنگ و یوز نیست.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  10. منصوردهقانی می‌گوید:

    هنگامیکه با هزار و یک بهانه متخصصین و افراد لایق را کنار میگذارنند مسلم بدانیم که نتیجه همینه وگرنه در کشور افراد کاردان که میتوانند همه کم و کاستی ها را درست کنند و به محیط زیست که به هوای کشور به اب کشور و به جان انسانها رابطه مستقیم داره رونق ببخشند ولی صد حیف که افراد سودجو و منفعت طلب نمیگذارند حتی افراد رده بالای کشور بدرستی درد محیط زیست را بفهمند

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 1

  11. حسن می‌گوید:

    دوست من خودت عکس سایدا رو اول زدی نوشتی یه توله بعد عکس آقای نوری رو زدی نوشتی بغل کرده عکس گرفتند اونم با یه پلنگ کامل من بعنوان یه خبرنگار عکاس میگم این عکس ساختگیه به گوش پلنگ با صورت آقای نوری انتهای پلنگ اخه کی اجازه می ده ایشون پلنگ بگیره مردم دورش جم بشن عکس بگیرند اونم بچه و خانم بدون ترس به پلنگ دقت کنیدمی فهمید عکس جعلیه برای شما متاسفم دیده بان که با عکس جعلی یکی از خدومترین انسانهای زحمت کش محیط زیست تخریب میکنید متاسفم

    داغ Thumb up 8 Thumb down 10

  12. محسن رزاقی می‌گوید:

    اول، اینکه جای هیچ حیوانی در باغ وحش نیست این ظلم به حیوان است که آن را در زندان و شرایط نامناسب قرار دهیم. دوم، ما نباید حیات وحش را از زیستگاه اصلی خارج کنیم، با این کار در این شرایط پرفشاری که بر طبیعت حاکم شده ممکن از باعث انقراض آن گونه شویم و یا به اکوسیتم آسیب وارد کنیم.

    اما این قضیه دارای جنبه مثبت نیز هست:
    ایجاد فرهنگ دوستی و محبت با جانداران، مسئله ای مهم که میتواند در آینده نسلی بدون شکارچی را برای ما به ارمغان بیاورد و یکی از شاه راه های رسیدن به این مهم همین ایجاد فرهنگ محبت و دوستی با جانداران است مثلا وقتی که یک بچه و نوجوان میبیند که یک پلنگ که تابحال از فراد ناآگاه از درنده بودن و خطراتش شنیده تا این حد یک انسان به او نزدیک شده و فضایی صمیمی ایجاد کرده ناخوداگاه آن ذهنیت منفی در وجودش به ذهنیت مثبت تبدیل خواهد شد و از همینجا بذر محبت نسبت به جانوران در وجودش ریشه میگیرد.
    ولی باز تاکید میکنم و مسئله اینجاست که ما نباید در این وضعیت رنجور حیات وحش حیوانی را از حیات وحش و سیستم طبیعی خارج کنیم و از آن مهم تر جای موجود زنده در قفس نیست بویژه اگر در شرایط مناسب نیز قرار نگیرد، این ظلم است.
    اما درشرایطی میتوان حرکت هایی کرد ۱. اگر شرایط نگهداری به گونه ای باشد که حیوان اذیت نشده و از نظر روحی و جسمی تامین باشد و جایی هم شبیه شرایط طبیعی برایش فراهم شود. ۲.حیوان در شرایطی باشد که قابلیت زندگی در محیط طبیعی را نداشته باشد و یا در موقعیتی بوده باشد که بر گرداندن به حیات وحش طبیعی برایش ممکن نباشد و چاره ای جز نگهداری مصنوعی نداشته باشیم مثلا فرض میگیریم بعلتی حیوان آسیب دیده و در حیات وحش امکان ادامه حیات ندارد.

    پر طرفدار Thumb up 63 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>