جزئیات مصوبات جلسه اخیر شورای عالی محیط زیست در خصوص ارتقا سطح مناطق چهارگانه

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست ایران (IEW): جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست عصر روز سه شنبه ۱۳۹۸/۴/۲۵ به ریاست دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، تشکیل شد.

در این جلسه گزارش سازمان حفاظت محیط زیست در مورد وضعیت آلودگی هوا در مناطق مختلف کشور بویژه کلانشهرها ارائه و ضوابط و تکالیف سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه‌های ذیربط در خصوص کاهش آلودگی‌های کلانشهرها بویژه از طریق تعیین وضعیت سوخت وسایل نقلیه موتوری مؤثر بر آلودگی هوا تعیین شد. همچنین مقرر شد دستگاه های ذیربط در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کلانشهرها بویژه تاکسیرانی و جایگزینی موتورسیکلت های انژکتوری به جای موتورهای کاربراتوری برنامه ریزی و اقدام کنند.

در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست در راستای تعیین و تصویب محدوده‌های پیشنهادی برای حفاظت و مدیریت تحت یکی از عناوین مناطق چهارگانه سازمان محیط زیست، با توجه به تفاهمات سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت جهاد کشاورزی و نیاز به تداوم و پایداری حیات وحش، حدود یک میلیون هکتار به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اضافه شود.

تغییر محدوده و بازنگری در حد و حدود مناطقی که به واسطه توسعه روستایی و برخی تداخلات و تعارضات ارزش اکولوژیک خود را از دست داده و فاقد قابلیت حفاظت می‌باشد نیز از دیگر مصوبات جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست بود.

تأیید ضوابط زیست محیطی طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و اصلاح مصوبه شورای عالی حفاظت زیست محیط در مورد خسارات ناشی از شکار و صید غیرقانونی توسط متخلفین تحت عنوان بهای جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان و همچنین تعیین ضرر و زیان برخی بی‌مهرگان، به استناد بند (چ) ماده (۳) قانون شکار و صید از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

اعضای شورای عالی حفاظت محیط زیست از خدمات و تلاش‌های وزارت نفت در زمینه تولید بنزین با استاندارهای  یورو ۴ و یورو ۵ که منجر به کاهش آلودگی ها شده است، تقدیر کردند.

مناطقی که در جلسه اخیر شورای عالی محیط زیست به مناطق چهارگانه ارتقا یافته و یا افزایش سطح داشته اند به شرح زیر می باشد:

۱) مناطق کوه بزرگی و خارو در استان اصفهان با مساحتی در حدود ۵۰۰/۰۰۰ هکتار از منطقه شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافتند.
این زیستگاه بعنوان کریدور مهاجرتی حیات وحش مابین مناطق مرکزی کشور دارای اهمیت است.

۲) منطقه چلچمه و ساران در استان کردستان با مساحتی در حدود ۹۰/۰۰۰ هکتار از منطقه آزاد به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.
این محدوده علاوه بر غنای طبیعی و پوشش گیاهی از زیستگاه های مهم خرس قهوه ای به شمار می رود.

۳) منطقه کانی برد در استان کردستان با مساحتی در حدود ۹ هکتار از منطقه آزاد به اثر طبیعی ملی ارتقا یافت.
این محدوده زیستگاه گونه ای خاص از درخت افرا است.

۴)  منطقه شم شم در استان کردستان با مساحتی در حدود ۶۸ هکتار از منطقه آزاد به اثر طبیعی ملی ارتقا یافت.
غارهای این محدوده زیستگاه سه گونه ارزشمند از خفاش ها است.

۵) منطقه شیرکوه در استان یزد با مساحتی در حدود ۵۰/۰۰۰ هکتار از منطقه شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.
این محدوده با غنای بالای گونه های گیاهی و جانوری حدود ۷۰ درصد از گونه های گیاهی استان یزد و منابع آب بسیار خوبی را در خود جای داده است.

۶)  منطقه کاوه ده در استان تهران با مساحتی در حدود ۹۰/۰۰۰ هکتار از منطقه شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.
محدوده کاوه ده که ۱۸ سال در نوبت اضافه شدن به مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست است بیش از چهل درصد حیات وحش استان تهران را در خود جای داده و کریدور بسیار مهمی برای مهاجرت حیات وحش مابین استان های مازندران، تهران و سمنان به شمار می رود.

۷)  منطقه باقران در استان خراسان جنوبی با مساحتی در حدود ۱۳/۰۰۰ هکتار از منطقه شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

۸) منطقه کمر سرخ سرایان در استان خراسان جنوبی با مساحتی در حدود ۵/۰۰۰ هکتار از منطقه شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

۹) منطقه برم فیروز در استان فارس با مساحتی در حدود ۱۸/۷۰۰ هکتار از منطقه شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.
این محدوده زیستگاه بسیار مهم خرس قهوه ای و کریدوری مهاجرتی مابین مناطق ماله گاله و تنگ بستانک به شمار می رود.

۱۰) منطقه کمکی در استان یزد با مساحتی در حدود ۶۵/۰۰۰ هکتار از منطقه شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.
منطقه کمکی زیستگاه و کریدور مهم مهاجرتی برای حیات وحش به خصوص یوزپلنگ آسیایی محسوب میشود.

۱۱) مجموعه دارا در استان خوزستان در جنوب ماهشهر با مساحتی در حدود ۱۶۰/۰۰۰ هکتار از منطقه آزاد به پارک ملی و پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت.
مجموعه دارا یک منطقه ساحلی – دریایی است که از زیستگاه های اصلی دلفین ها و کوسه ها و زیستگاهی بکر برای جوجه آوری پرستوهای دریایی محسوب می شود.

۱۲) منطقه ای جنگلی با مساحت حدود ۲/۰۰۰ هکتار در استان خوزستان به پناهگاه حیات وحش دز اضافه گردید.

+150
0
  

8 دیدگاه

  1. زیتون می‌گوید:

    اگه کریدور های مهاجرتی را احیا کنه کار ارزشمندیه….. عقبه علمی سنگینی میخواد این حرکت …… انشالله سازمان محیط زیست کاملا دانشگاهی و علمی بشه ……شکارچی های نفوذی را هم بریزه بیرون…..

    پر طرفدار Thumb up 61 Thumb down 7

  2. سیدطالقانی می‌گوید:

    چه خوش گفت :

    به عمل کار برآید به سخندانی نیست….

    پر طرفدار Thumb up 61 Thumb down 0

  3. گذشته از مشکلات گوناگونی که در این سد سال اخیر برای حیات وحش میهن پیش آمده، مثل ویرانی بیرحمانه ی جنگل ها، دشت خواری، کوه خواری و …؛ یک مشکل اساسی، پیوسته بر دشواری آن مشکلات افزوده، و آن قطع کریدور های گذر است از منطقه ای به منطقه ی دیگر. اگر این معضل هر چه زودتر حل نشود، با توجه به همه ی حمایت ها از حیات وحش، زیستگاه های محدود شده و ایجاد بن بست، طبیعت را به نوعی زندان برای جانوران بدل می کند. برای رفع این مشکل حتمن لازم نیست گذرگاه هایی وسیع در هر منطقه ای ایجاد شود؛ بلکه حتا یک گذرگاه باریک چند هکتاری می تواند نجات بخش گردد.
    باید تمامی زیستگاه های حیات وحش ایران را به هم وصل کرد؛ و این، امکانات وسیعی را برای بهتر زیستن جانوران ایجاد می کند. همین چند روز پیش در فیلم مستندی دیدم که گرگی از کشور رمانی چندین کشور را طی کرد و دوباره برگشت. فصل ها برای حیوانان معنی خاصی دارند. اگر شرایط قشلاق، ییلاق و ارتباط وسیع جانوران قطع شود، “زندگی” “جدید”، زندگی محدودی خواهد بود؛ یعنی یک زندگی طبیعی کامل نیست.
    کوتاه: محدود شدگی – این است فرق اساسی محیط زیستِ حیات وحش امروز و دیروز ایران. این خطر بزرگ را می توان و باید رفع کرد.
    و طبیعی است که در چنان گذرگاه هایی هیچ نوع جاده ای نباید کشیده شود. و اگر جاده ای پیش از این آنجا گذشته، در صورت امکان حتمن باید تغییر مسیر یابد.
    مسئولین محترم! باور کنید کار هایی بزرگ از این دست، شدنی ست؛ فقط جدیت، همت، دلسوزی و طبیعت دوستی می خواهد. یعنی اگر برای تجارت آمده ای، بدان که جایت اینجا نیست.

    پر طرفدار Thumb up 69 Thumb down 1

  4. گرگ ستمدیده می‌گوید:

    با تشکر از دولت محترم که با وجود مشکلات فراوان زیستگاه های ارزشمندی چون کاوده، شیرکوه و دیگر مناطق خاص و ارزشمند را ارتقا دادند. به ویژه ارتقا خارو و کوه بزرگی و کمکی امید علاقه مندان را به وجود و حفظ یوز افزایش می دهد‌. زیرا از فحوی صحبت برخی افراد و همچنین کاهش شدید رویت یوز در سال جاری انقراض حتمی یوز برداشت می شود.
    برای مثال هر سال چندین بار عکس یوز ماده با چند توله از میاندشت و توران گزارش می شد که امسال یکی هم ندیده ام گویا با صید توله یوز ماده میاندشت(ایران) و تصادف نر غالب میاندشت (یارقلی) در جاده جاجرم این زیستگاه پویای یوز را از دست داده ایم و یا چند سال است که تنها جز چند یوز نر در نایبندان و دره انجیر چیزی دیده نشده که آنها هم تقریبا پیر شده اند (البته گزارش بدون عکس رویت از یوز ماده و توله از نایبندان وجود دارد).
    همچنین لازم به یادآوری است یوزها صدها کیلومتر جا به جا شده و تعداشان بسیار کم است. برای مثال در مستند تنهاوش با دوربین گذاری در گوشه گوشه پارک ملی کویر (بیش از ۴۰۰ هزار هکتار) چندین عکس یوز به دست آمد که همه متعلق به یک یوز بود که بعدا آن هم هرگز دیده نشد.
    ما بایستی نشانه ها و اخبار را جدی بگیریم. برای مثال پارسال در اخبار گفته شد که تنها دو یوز ماده داریم، ولی توجهی نشد و حتی تکذیب شد. امسال فکر می کنم همان دوتا را هم در طبیعت نداشته باشیم.
    ما بایستی با برسی دقیق وضع موجود و همچنین سنجش سرعت تغیرات، آینده را پیش بینی کنیم و اقداماتی انجام دهیم تا از شرایط عادی وارد شرایط بحرانی نشویم که در آن صورت کار بسیار سخت و پرهزینه و حتی گاهی غیر ممکن می شود.
    ارتقا مناطق اگر چه برای وحوش دیگر اقدامی شایسته و لازم و شاید کافی می باشد ولی برای شرایط بحرانی یوز لازم ولی اصلا کافی نیست.
    فکر می کنم اقدام لازم در این شراط این است که چند نفر انسان توانمند و حرفه ای و کارشناس را فرستاد فقط دنبال این کار که شبانه روز برسی کنند و اگر مشخص شد تنها چند یوز تنها و جدا افتاده و پیر مانده که معنی اش انقراض است باز ناامید نشد و همه را زنده گیری کرده و در یک ناحیه محصور دو سه هزار هکتاری به صورت طبیعی رها کرد که خودشان خرگوشهای رها شده را گرفته و زندگی کنند و زیاد شوند بعد کم کم برای رهاسازی آنها در زیستگاههای فعلی فکر و برنامه ریزی کرد.
    اگر امکان این کار نیست لا اقل با به کارگیری کارشناسان و امکانات به صورت جدی با تلقیح مصنوعی یا طبیعی دو یوز ماده پردیسان (اگر لازم بود ایجاد شرایط طبیعی برای زادولد یوز با رهاسازی یوز ماده کاملا سالم ایران در یک ناحیه محصور به مقدار کافی بزرگ) و اسپرم گیری از یوزهای نر طبیعت (ایجاد تنوع ژنی) ما باید یوزها را تکثیر کنیم. ما وقت و یوزی برای چند سال تحقیق و مطالعه نداریم که آخر بگوییم امکان تولید مثل یوز در اسارت بسیار پایین است و یا حرفهای شبیه این.

    داغ Thumb up 16 Thumb down 36

  5. رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

    ضمن تشکر در طالقان و همچنین سمنان و جنگلهای هیرکانی هم مناطق شکار ممنوع ارزشمندی داریم خواهشمند است آنها را هم برای ارتقا بررسی کنید.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 0

  6. رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

    در گذشته کلمه جنگل مترادف بود با شیر و ببر و پلنگ و خرس و مار سایر درندگان و جانداران و ضرب المثل قانون جنگل هم از آن گرفته شده است. ولی الان جنگل معنی چوب یا حداکثر درخت را می دهد.

    برای حفظ وحوش و همچنین خود جنگل که اکوسیستمی متشکل از کوچکترین حشرات و حتی میکروارگانیسمها تا جانداران بزرگ مانند پلنگ است، ما باید زیستگاهها و همچنین پیوستگی آنها را حفظ کنیم و از آنجایی که جنگلهای هیرکانی تنها زیستگاه پلنگ کشور با جمعیت بیش از صد عدد است برای حفظ این گونه ارزشمند و همچنین دیگر گونه ها در درازمدت حفاظت یکپارچه و قوی و توامان از گیاهان و جانداران این جنگلها توسط محیط زیست به جای حفاظت ضعیف آن هم فقط درختان توسط سازمان جنگلها ضروری می باشد.

    فلذا پیشنهاد می شود در حال حاضر که برداشت جنگلها به مدت پنج سال ممنوع شده کل این جنگلها به عنوان منطقه شکارممنوع اعلام شده تا بعد از پنج سال شرایط برای ارتقای همه این جنگلها آماده شود.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  7. کارشناس کردستان می‌گوید:

    با تشکر از سایت دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران به خاطر انتشار این خبر قبل از اعلام رسمی سازمان محیط زیست:
    در خصوص مناطق ارتقا یافته کردستان قابل ذکر است که اسم صحیح منطقه ارتقا یافته چلچمه و ساران در واقع چلچمه و سارال (یا سالال) می باشد که به اشتباه درج شده است.
    این منطقه یکی از شاهکارهای خالق طبیعت بوده که به تنهایی سرچشمه سه حوضه آبخیز بزرگ کشور (سفید رود منتهی به دریای خزر، زرینه رود منتهی به دریاچه ارومیه و کرخه منتهی به خلیج فارس) می باشد. دارای فون و بالاخص فلور بسیار متنوع و متراکم بوده و به جرات می توان گفت یکی از غنی ترین مراتع ایران می باشد.
    تلاش و کوشش تمامی عزیزانی که در به ثمر نشستن ارتقا این منطقه به منطقه حفاظت شده انجام گردید(از سال ۸۸ شروع ) قابل تقدیر می باشد.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 0

  8. محسن رزاقی می‌گوید:

    لطفا به موضوع منطقه اشتهارد و حلقه دره استان البرز نیز توجه شود.
    ممنون

    بنده حقیر با چشم خودم گونه های بسیاری در منطقه حلقه دره مشاهده کرده ام، ( عقاب استپ یا طلایی، و پرنده شکاری دیگر که نامش را نمیدانم، خارپشت گوش بلند، روباه معمولی، خرگوش وحشی، گونه ای از جردها، جغد کوچک، چکچک دشتی، چکاوک کاکلی، زنبور خورک، سبزه قبا، هدهد، سحره طلایی، بلبل خرما، سار، گونه ای شبگرد، وزغ سبز، عقرب ها، رتیل شتری * گز، قیچ، گرگ تیغ، کهورک، خارشتر، خارمریم، شکرتیغال، شنگ، شقایق، و گونه های دیگری که در جایی یادداشت کرده ام ) که از بعضی ها شون فیلم و تصویر مستند هم با گوشی گرفتم اما متاسفانه بعضی از گونه ها را مدتهاست که دیگر مشاهده نکرده ام و فشار انسانها چرای بیرویه و زباله و موارد دیگر متاسفانه دست به دست هم داده منطقه را رو به نابودی میبرد و مسئولین باید توجه کنند. و اگر اشتباه نکنم یک گونه منحصر به فرد هم از ماهی گورخری در رودخانه شور اشتهارد وجود دارد.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>