تعدادی میمون در مناطق جنگلی سیاهکل مشاهده شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست ایران (IEW): طی روزهای اخیر تعدادی میمون (رزوس) بصورت آزاد در جنگل های سیاهکل و دیلمان مشاهده شده اند. این میمون ها در مواردی به مردم حمله کرده و موجب مجروح شدن یکی از شهروندان و اناقال وی به مراکز درمانی شده اند.

با توجه به اینکه ایران زیستگاه هیچ گونه میمونی نیست، بطور حتم این میمون ها بعنوان حیوان خانگی نگهداری میشده و سپس به دلیل ناتوانی در نگهداری در جنگل رها شده اند.
 

.
گونه های مهاجم یکی از بزرگترین معضلات تنوع زیستی جهان هستند. بر اساس جدیدترین گزارش صندوق جهانی طبیعت (WWF) گونه های مهاجم در کنار «تخریب زیستگاه» ، «صید و شکار» ، «آلودگی و بیماری» و تغییرات اقلیمی یکی از پنج عامل اصلی نابودی تنوع زیستی جهان به شمار می روند.

میمون رزوس یا (Macaca mulatta) یکی از جانوران وحشی مناطق جنوب شرقی آسیاست که متاسفانه در سال های اخیر به صورت قاچاق و از راه های غیر قانونی وارد کشور ما شده و برخی از مردم از روی دانش پایین و اطلاعات ناکافی در این زمینه، مبادرت به نگهداری از این جانور بعنوان حیوان خانگی در منازل مسکونی می نمایند.

در بسیاری از موارد افراد پس از مدتی از نگهداری این حیوانات خسته شده و آنها را در عرصه های طبیعی رها می کنند و یا فرار برخی از این حیوانات از دست صاحبانشان و پناه بردن آنها به طبیعت این حیوانات را به گونه های مهاجم تبدیل می کند.

گونه های مهاجم تهدیدی جدی برای اکوسیستم های طبیعی و تنوع زیستی کشور به شمار می روند. این گونه ها علاوه بر رقابت بر سر منابع غذایی با گونه های بومی، با انتقال بیماری ها و تداخل ژنتیکی می توانند موجبات انقراض گونه های بومی را فراهم سازد.

با توجه به نزدیکی ساختار آناتومیکی و فیزیولوژی پریمات ها با انسان، بیشترین بیماری های مشترک انسان و حیوانات متعلق به این جانوران است که در این میان گروهی از بیماری ها بسیار مهلک و کشنده بوده و متاسفانه هیچ راه پیشگیری ندارند که از این بین میتوان به ایدز، کزاز، تب زرد، هپاتیت، مننژیت، بیماری های ناشی از هرپس ویروس ها و انواع بیماری های انگلی داخلی و همچنین قارچ های پوستی و.. اشاره کرد.

+2
-33
  

12 دیدگاه

  1. reza می‌گوید:

    تو این فیلم بیشتر مشخصه صاحب میمون ها فیلم گرفته.
    باید مجوز شکار برای میمون داده بشه.

    داغ Thumb up 20 Thumb down 34

  2. حمید احمدی می‌گوید:

    شاید بشه این جانور را با “رت” یا همان موش فاضلاب مقایسه کرد.
    گونه ای مزاحم و پر زاد و ولد که اگر کنترل و ریشه کن نشوند مشکلات زیادی را به وجود می آورند.
    اینها در عرصه های طبیعی تخم پرنده ها و نوزاد تنهای پستانداران را از بین میبرند و اگرچه جثه ضعیفی دارند اما به دلیل هوش سرشاری که نسبت به دیگر جانوران دارند موفق و برای دیگر گونه ها خطرناک هستند.
    فراموش نکنیم که این جانور بومی این سرزمین نیست و به اینجا تعلق ندارد.
    در استرالیا نیز وجود و ازدیاد گونه های غیر بومی که مهاجران آوردند و وارد عرصه های طبیعی شدند مثل بز و خرگوش یکی از معضلات زیست محیطی آنجا شده.

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 12

  3. محسن رزاقی می‌گوید:

    یادتان باشد اگر مهاجم تشخیص میدهید مبادا به ظلم مرتکب شده خلاف وجدان و اخلاق عمل کنید زنده گیری و راه های مسالمت آمیز، نه اینکه خدایی ناکرده تا یه موردی پیش میاد فکر کنید که دیگر کشتار موجودات را میتوان مجاز کرد.

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 12

    • DORNA می‌گوید:

      راه مسالمت آمیز بازگرداندن به زیستگاه اصلی است که به دلیل پیچیدگی های قانونی و هزینه غیرممکن است در دستور کار قرار گیرد.
      بهترین اتفاقی که ممکنه در انتظارشان باشد زنده گیری و انتقال به باغ وحش است که این هم دردسرهای خودش را دارد.
      و تجارب قبلی ثابت کرده از نظر سازمان محیط زیست، بهترین راه همان ساده ترین راه است کشتار یا یوتانایز و مرگ آرام.

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 14

  4. گربه ایرانی می‌گوید:

    مدت هاست این میمون ها در نقاط مختلف شمال دیده میشن شاید این گونه هم مثل خیلی از گونه های غیربومی که توسط انسان به نقاط مختلف زمین راه پیدا کردن و بعد از مدتی با خسارت ها و چالش هایی که داشتن بلاخره جزیی از طبیعت و وحش اون ناحیه شدن این میمون ها هم خودشون رو با جنگل های هیرکانی مطابقت داده باشن و در نهایت جزیی از حیات وحش کشورمون بشن

    داغ Thumb up 18 Thumb down 39

  5. حسن می‌گوید:

    میمون تنها حیونی که من ازش بدم میاد بهتره اینا رو جم کنند تا بیشتر زاد ولد نکردند و جنگلهای شمال نابود و غیر امن نکردند یا یه پلنگ اینجا رها سازی کنند تا دخلشون بیاره

    داغ Thumb up 11 Thumb down 39

  6. جمشید می‌گوید:

    قلیم و زیست بوم ایران از تازه وارد های جانوری و گیاهی و …هرگزسودی نبرده و سهمناکترین لطمات را متحمل شده است ،بنابر این در کوتاه ترین زمان ممکن باید جمع آوری شوند .
    نباید داستان راکون ها در این خطه را تکرارکرد.!

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 7

  7. داریوش2016 می‌گوید:

    یکی دیگر از گونه های مهاجم بلبل خرما هست که بومی مناطق جنوبی و گرم ایران بود اما اکنون در بسیاری مناطق ایران رها شدن و با پرندگان بومی و کمیاب در محیطهای طبیعی و شهری رقابت میکنه

    داغ Thumb up 14 Thumb down 15

  8. مسعود می‌گوید:

    سازمان مجوز بده سر یک هفته دخل همه شون رو با ۲۷۰ میاریم.

    داغ Thumb up 3 Thumb down 16

  9. مهدی می‌گوید:

    راکون ها ، میمون ها ، سگ ها ، این سه حیوان به دست انسان در طبیعت رها شده وضرر و زیان های دارد و خواهد داشت و باید جمع‌اوری بشوند.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  10. طرلان می‌گوید:

    مجوز شکارشون بدید لطفا

    داغ Thumb up 3 Thumb down 6

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>