دو توله خرس قهوه‌ای در سی‌سخت با شلیک گلوله کشته شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست ایران (IEW): روز سه‌شنبه مورخ ۹۸/۶/۶ کارشناسان محیط زیست کهگیلویه‌وبویراحمد حین بازدید از جایگاه دفن زباله شهرستان سی‌سخت متوجه لاشه تازه و خونین دو توله خرس قهوه‌ای شدند.

لاشه‌ها به اداره محیط زیست منتقل شده و با حضور اکیپی از شبکه دامپزشکی شهرستان، موضوع تحت بررسی قرار گرفت.

در جریان کالبدگشایی و بررسی لاشه‌ها مشخص شد هر دو توله خرس که ماده و حدودا بین یک‌ تا دوساله بوده‌اند بر اثر شلیک اسلحه شکاری با گلوله چارپاره که به ناحیه سر و سینه توله ها اصابت کرده کشته شده‌اند.

متخلفین احتمالا از باغداران اطراف سی‌سخت و یا شکارچیانی بوده‌اند که مادر توله خرس‌ها را نیز شکار کرده‌ و لاشه توله‌ها را در محل دفن زباله شهرستان رها کرده‌اند.

تحقیقات نیروهای یگان محیط زیست زیست کهگیلویه‌وبویراحمد با کمک همیاران محلی برای شناسایی عاملین کشتار توله خرس‌ها آغاز شده اما تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

0
-53
  

8 دیدگاه

  1. کاکو می‌گوید:

    آخه چقدر وحشی و سنگدل!

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 7

  2. مجید می‌گوید:

    خدا لعنتتون کنه بی وجدانها

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 7

  3. گرگ ستمدیده می‌گوید:

    این افراد خیال می کنند چند تا خرس در ناحیه شان پیدا می شود که دوتا خرس ماده می کشند. در این دوره و شرایط بعید می دانم بیش از همین دو تا خرس ماده و مادرشان، خرس ماده دیگری باشد که البته آقایان زحمتش را کشیده اند. همچنین آیا برای بچه ها و نسل بعدی آیا باید چیزی بگذاریم؟ مگر نسل بعدی به حیات وحش یا جنگل یا آب چاه و هوا و خاک هم نیاز دارند؟ ضمنا لازم به یاد آوری است کسانی که این کارها را می کنند درصد کمی از مردم هستند و باقی مردم این کارهارا نمی کنند و بایستی به این افراد اجازه ندهند که به وحوش صدمه بزنند یا لااقل آنها را معرفی کنند. در اروپا اگر کسی بخواهد چنین کارهایی بکند خود مردم با تعداد زیاد، اجازه نمی دهند. باز برای نشان دادن عاقبت این کار مثالی را یادآوری می کنم امروز ۹ شهریور به نام روز یوز ایرانی ثبت شده و همه ساله برنامه هایی در آن اجرا می شود (که خوب است روز کشته شدن خرسهای سمیرم هم به نام روز خرس ایرانی نامیده شود) در ۹ شهریور ۱۳۷۳ یک یوز ماده با سه توله تشنه به نخلستانهای بافق رفته بودند که توسط مردم ناآگاه محاصره شده و مردم با سنگ و چوب به جان این حیوانات بی آزار و ضعیف که نهایتا خرگوش یا جبیر و مانند آن را بتوانندشکار کنند و بعید می دانم حتی به گله ها هم نزدیک شوند؛ می افتند و یوز مادر فرار کرده و دو توله مرده و یک توله زخمی شده که توسط محیطبانان و دامپزشکان نجات پیدا می کند. بنا به گفته شاهدان یوز مادر تا یک هفته به آن نخلستان می آمد و دنبال بچه هایش می گشت و بعد دیگر نیامد. توله زنده مانده یعنی ماریتا ۹ سال تنها و بدون جفت در پردیسان زندگی کرد و نتوانست کمکی به افزایش یوزها بکند. اما همین کار الان نتیجه را به جایی رسانده که در یزد و حتی کویر مرکزی یوز ماده ای نمانده و عملا منقرض خواهد شد و کارهایی مانند ایجاد ذخیرگاه محصور یوز در یزد هم به علت نبود بودجه و مشکلات دیگر در حد حرف باقی مانده است. حتی در میاندشت هم که یک زیستگاه پویای یوز بود و همیشه عکسهایی از حداقل یک خانواده یوز منتشر می شد، به علت صید توله ماده (ایران) توسط تعدادی خائن و مرگ یوز نر آنجا در تصادف دیگر خبری از آنها نیست. حالا عاقبت خرس و پلنگ و بسیاری وحوش دیگر در خیلی نقاط مانند کهکیلویه و بویراحمد، مشابه آخر عاقبت یوزهای یزد است و باز شاهد بر این مدعا می توان به انقراض گوسفند وحش در منطقه بسیار مرغوب دنا اشاره کرد.

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 6

  4. ایمان می‌گوید:

    لعنت خدا بر این وحشی ها
    ان شاء الله بی برکتی همه زندگی این جنایتکار را بگیرد.
    البته اینها چنان شقی و کور شده اند که هرچه هم بلا وارد زندگی بی خاصیتشان شود باز هم از درک علت آن ناتوان می باشند.

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 7

  5. جهان می‌گوید:

    کی مسیولین میخوان شروع به آموزش کنن ؟
    مگه تو کتاب درسی مدرسه برا بچه ها چیزی از محیط زیست توضیح میدن ؟
    نمیخوان که نمیخوان
    حیف به زودی چیزی نمیمونه از طبیعت بخاطر نا آگاهی !!!

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 7

  6. خورشید می‌گوید:

    زندگی در دامان این سیاره ی سبز لیاقت می خواد! زندگی در جوار حیات وحش لیاقت می خواد! زندگی در کشوری با حیات وحشی با این تنوع حیرت انگیز لیاقت می خواد! و باید باور کنیم که بخش بزرگی از ما لیاقت، شعور و استحقاق این نعمت ها رو نداریم …. تمام مدت داریم به فرهنگ نداشته ی آریایی خودمون می نازیم و مثلا به کشورهای همسایه فخر می فروشیم. خدا شاهده که همش توهمه! به خدا قسم که لااقل از جهت مسائل محیط زیستی یکی از نازل ترین، بدوی ترین، بی سوادترین و نالایق ترین فرهنگ های جهان رو دارا هستیم! با چنین شرایطی تمام مدت هم از دولت و حکومت و جامعه و غیره طلبکاریم و غر می زنیم و انتظار نظم و سرویس دهی مثل کشورهای مترقی رو داریم. در حالیکه بخش بسیار بزرگی از ما ذره ای فرهنگ و شعور و شایستگی برای دریافت اون سرویس ها رو نداریم! از طرف دیگه ادعای معنویتمون گوش فلک رو کر کرده و اسم امام حسین که میاد گریبان چاک می کنیم! اما فقط طی همین چند روز اخیر سه توله خرس، یک بز و بزغاله، چند کل و قوچ جوان، یک مرال، ده ها پرنده و خدا می دونه چند موجود دیگه رو در سراسر این سرزمین بخاطر حرص و طمع و میل به توحش و مفتخوری سلاخی کردیم… همین الان اگه با قاتلان این دوتا طفل معصوم مصاحبه کنن یک خروار طلبکاری و غرولند دارن از امکاناتی که بهشون داده نمیشه! و احتمالا در حال آماده شدن برای عزاداری محرم و سیاه پوش کردن محل کسب و کارشون هستن، در حالیکه دارن مفت و مسلم از این زمین، آب، هوا، خدمات پرندگان و حشرات و قارچ ها و هزار لطف دیگر طبیعت استفاده می کنن و پول درمیارن و اونوقت به راحتی به یک مادر و دو بچه ی کوچک شلیک می کنن… لعنت به اینهمه ناسپاسی و بی شعوری لعنت….

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 12

  7. کارشناس محیط زیست می‌گوید:

    از نظر اجتماعی و مردم شناسی در ایران بعضی اقوام از دیر باز خصومت عجیبی با حیات وحش و طبیعت پیرامون خود داشته و دارند.به غیر از احشام خود، به هر جنبنده ای حمله کرده و به بهانه دفاع از گله و یا محصولات کشاورزی دست به کشتار وحوش می زنند. شما تقریبا” غیر ممکن است بتوانید یک چوپان زاگرس نشین را متقاعد کنید تا از کشتن پلنگ ،خرس،گرگ و…. دست بردارد.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  8. ایمان می‌گوید:

    دامداران محلی توی هر منطقه افت محیط زیست و حیات وحش هستند

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>