عامل شکار یک قوچ وحشی در تفرش بدون اینکه لاشه شکار از وی‌ کشف شود به ده میلیون تومان جزای نقدی، لغو جواز حمل و مصادره اسلحه شکاری به نفع دولت محکوم شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر حضور شکارچیان متخلف در مناطق آزاد تفرش، نیروهای محیط زیست این شهرستان عازم ارتفاعات مربوطه شده و به جست‌وجو پرداختند اما موفق به یافتن ردی از متخلفین نشدند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان تفرش در این باره گفت: نیروهای محیط زیست پس از تحقیق و بررسی و با کمک همیاران محلی متوجه شدند شکارچیان پس از شکار یک قوچ وحشی لاشه را به مغازه خود منتقل و سپس پوست کنده و تکه‌تکه کرده‌اند.

علی خسروان اظهار داشت: همچنین تصویری از لاشه شکار در حال خرد کردن به دست نیروهای محیط زیست تفرش رسید.

نیروهای محیط زیست پس از جمع‌آوری اطلاعات و مستندات موضوع را با مقام قضایی مطرح نمودند.

قاضی دادگاه تفرش پس از مشاهده پرونده شخصا به‌همراه نیروهای محیط زیست از محل مغازه مذکور بازدید به‌عمل آوردند.

صاحب مغازه خون و آثار شکار را پاک کرده بود اما در بازرسی از این مکان مقداری موی شکار متعلق به قوچ وحشی کشف شد. همچنین زوایا و مشخصات تصویر به‌دست آمده از پوست کندن قوچ وحشی با زوایا و مشخصات مغازه متهم مطابقت داشته و در بازدید مقامات قضایی این موضوع محرز گردید.

در حین بازدید از محل صاحب مغازه یک قبضه اسلحه شکاری دارای جواز حمل را نیز به مقامات قضایی تحویل داد.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه عمومی تفرش دادگاه با استناد به ۱) گزارش و دلایل ارائه شده از سوی اداره حفاظت محیط زیست ۲) گواهی شاهدان عینی و ۳) مقایسه تصویر محل پوست کندن شکار با مغازه متهم، بزهکاری وی را محرز و مسلم دانسته و متهم را با استناد به قانون شکار و صید و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی به مجازات‌های زیر محکوم نمودند:

۱) پرداخت یکصد میلیون ریال جزای نقدی بابت شکار غیرمجاز جانوران وحشی
۲) لغو جواز حمل و مصادره اسلحه متهم به نفع دولت (وزارت دفاع)

با اعتراض وکیل مدافع متهم، پرونده جهت بررسی مجدد به دادگاه تجدید نظر استان مرکزی ارجاع شد.

در جریان بررسی مجدد پرونده، قضات دادگاه تجدید نظر ایراد، اعتراض یا دفاعیات موثری که موجبات نقض حکم بدوی را به همراه داشته باشد تشخیص نداده و هیچ ایرادی نیز بر حکم صادره از دادگاه بدوی تشخیص ندادند.بنابرلین با رد تجدیدنظر خواهی متهم، حکم صادره از دادگاه بدوی را قطعی و لازم الاجرا دانستند.

همچنین بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز یک قوچ وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهم می‌بایست این مبلغ را نیز به حساب دولت واریز نماید.

+17
-1
  

3 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    پیگیری در اثبات جرم و دستگیری متخلفین رو باید از مسولین و محیط بانان زحمتکش تفرشی یاد گرفت خیلی جاها از این کار‌ها نمیکنن
    دمتون گرم

    پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 30

  2. محسن رزاقی می‌گوید:

    چقدر چهره بیرحمی بی فرهنگ ها زشت و نفرت انگیزه.

    درود بر آن افراد مسئولیت پذیری که پیگیری این جنایات ننگین را رها نمیکنند تا که این افراد گستاخ نتوانند در جامعه آزادانه بچرخند و بحال خود رها بمانند.

    زنده باد

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 37

  3. خورشید می‌گوید:

    به هرحال که جان باارزش اون قوچ زیبا به دست اوباش و دزدان طبیعت ایران هدر شد….
    اما خداقوت به محیط بانان پیگیر و سختکوشمون. چشم دشمنانشون کور

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 39

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>