انتقال غیر مسئولانه گوزن‌های زرد پردیسان به دز و کرخه ذخیره ژنتیکی این گونه ارزشمند را با خطر نابودی مواجه می‌کند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست ایران (IEW): معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در اقدامی غیر مسئولانه قصد دارد گوزن‌های زرد ایرانی پارک پردیسان را به سایت تکثیر دز و کرخه در خوزستان منتقل نماید. در همین رابطه طی روزهای اخیر سه گوزن نر از پردیسان به دزفول منتقل شده‌اند که از سلامت آنها اطلاعی در دست نیست.

این تصمیم بدون شک هیچ پشتوانه کارشناسی نداشته و صرفا در راستای سیاست کاهش هزینه‌ها و تعطیل نمودن مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان دنبال می‌شود.

این اقدام غیر حرفه‌ای و کارشناسی نشده از این بابت زیان‌بار است که نسبت به خلوص ژنتیکی گوزن‌های زرد پردیسان اطمینانی وجود ندارد اما گوزن‌های زرد موجود در دز و کرخه به لحاظ ژنتیکی کاملا خالص و از زیرگونه ایرانی هستند.

مهندس هوشنگ ضیایی مدیر اسبق پروژه تکثیر گوزن زرد ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان در این رابطه گفت: به‌هیچ عنوان نسبت به خلوص ژنتیکی گوزن‌های زرد پردیسان اطمینانی وجود ندارد.

این کارشناس با سابقه حیات وحش در مورد دلایل این ادعا اظهار داشت: در دهه ۴۰ یک جفت گوزن زرد ایرانی نر و ماده به باغ وحش اپل آلمان منتقل گردید. پس از مدتی یک گوزن زرد ماده در نتیجه جفت‌گیری این دو گوزن متولد شد اما گوزن نر پس از مدتی از بین رفت.

آلمانی‌ها مجددا تقاضای گوزن نر از ایران داشتند اما با توجه به اینکه پروسه تحویل مجدد گوزن نر به آلمان به طول انجامید به احتمال بسیار زیاد گوزن‌های ایرانی ماده با گوزن‌های اروپایی نر مخلوط شده و جفت‌گیری کردند.

با توجه به توافق طرفین ایرانی و آلمانی در تقسیم گوساله‌ها بین دو کشور، گوساله‌هایی که تحویل ایران شدند به احتمال بسیار زیاد خالص نبودند، بنابراین در آن زمان گوساله‌های منتقل شده از آلمان به سمسکنده ساری و سپس پارک پردیسان تهران منتقل شده و گوزن‌های فعلی در پردیسان از نسل همان گوزن‌های مشکوک و غیر خالص هستند.

در تمامی این سالها گوزن‌های زرد مشکوک هرگز با سایر گوزن‌های زرد ایرانی که در جزیره اشک، سایت دز و کرخه و سایر مناطق کشور کنار هم قرار داده نشده و فقط در پردیسان نگهداری شدند.

بنابراین انتقال گوزن‌های زرد پردیسان به باغ‌وحش‌ها اشکالی ندارد اما انتقال این گوزن‌ها به سایر سایت‌ها و یا رهاسازی آنها در طبیعت خوزستان اقدام بسیار غلطی است.

+18
0
  

4 دیدگاه

  1. زیتون می‌گوید:

    برای من همیشه سوال بود چرا گوزن بومی کرخه در مقابل مگس های منطقه خوزستان اینقدر آسیب پذیر است …..چطور چند میلیون سال اونجا زندگی میکردن ولی الان نمی تونن ……

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  2. رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

    وجود رسانه ها به ویژه رسانه های تخصصی در هر حوزه من جمله محیط زیست باعث نقد، پرسش، مطالبه مردم، کاهش فشارها و در نتیجه جلوگیری از تصمیمات نادرست یا اصلاح آنها می شود.
    این رسانه خبرها را به مردم می رسانند و آنها را حساس و علاقه مند می کنند و حتی باعث آموزش و فرهنگ سازی و ثبت رویدادها و وقایع و تجربیات و تضارب آرا و حتی ایجاد داده ها می شوند.
    چند وقت بعد از همین داده ها و آمارها و اطلاعات نتایجی استخراج می شود که از اشتباهات تکراری جلوگیری می کند.
    همچنین شاید چند طرفدار و علاقه مند حرفه ای ایجاد کند که رایگان به طبیعت کمکهای زیادی کنند.
    شاید اگر چند سال قبل کارشناسان به صورت گسترده در باره آب اطلاع رسانی می کردند وضع چاهها و دریاچه ها به این شکل نمی شد.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  3. جمشید می‌گوید:

    اقدام بسیار غلط،
    و
    اقدام رییس فعلی سازمان.!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  4. DORNA می‌گوید:

    دیگه نباید از سازمان محیط زیست انتظار حفاظت از طبیعت و حیات وحش داشت سازمان در عمل نشان داده که به دنبال کاهش هزینه ها و درآمدزایی است، همین و بس!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>