به نوزادان تنهای جانوران وحشی دست نزنید و آنها را از زیستگاه طبیعی جدا نکنید

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست ایران (IEW): با آغاز بهار، فصل زادوولد حیات وحش در کشور آغاز شده است و جانوران وحشی در عرصه‌های طبیعی شروع به زایمان بچه‌های خود نموده‌اند.

در این زمان از سال بسیاری از کوهنوردان، طبیعت گردان، چوپانان، مردم محلی و افرادی که به‌هر دلیلی وارد عرصه‌های طبیعی می‌شوند ممکن است با نوزادان تنهای جانوران وحشی مواجه شوند.

بسیاری از افراد، نوزادان حیوانات وحشی را در طبیعت درحالی که تنها هستند مشاهده می‌کنند و با تصور آنکه مادرشان ازبین رفته و یا بچه‌های خود را رها کرده است از روی دلسوزی آن‌ها را به‌همراه خود از طبیعت خارج نموده به خانه می‌برند و یا به ادارات محیط زیست تحویل می‌دهند.

اقدام به خارج نمودن نوزادان جانوران وحشی از زیستگاه طبیعی اشتباه بزرگی است که هرچند با نیت خیر انجام شود آسیب جبران ناپذیری را به طبیعت وارد می‌کند.

این تصور که نوزادان جانوران وحشی که در طبیعت تنها مشاهده می‌شوند، حتما از سوی مادرشان رها شده و یا مادر آن‌ها تلف شده، تصور اشتباهی است.

ماده‌هایی که نوزادان خود را به دنیا آورده‌اند ناچار هستند برای تغذیه و یا شکار، بچه‌های خود را مدتی تنها بگذارند اما مجددا به محل اختفای آنها باز می‌گردند.

ضمن اینکه در بسیاری از موارد، حیوانِ مادر لحظاتی قبل از آنکه انسان به آن‌ها نزدیک شود، متوجه حضور انسان شده، بچه‌های خود را مخفی نموده و موقتا محل را ترک می‌کند. مادر از بچه‌ها فاصله می‌گیرد اما با دور شدن انسان از محل اختفای بچه‌ها مجددا به سراغ آنها باز می‌گردد.

برخی افراد نیز نوزادان جانوران وحشی را از زیستگاه طبیعی خارج نمی‌کنند اما به محض مشاهده، مدتی با آن‌ها بازی کرده، عکس می‌گیرند و سپس محل را ترک می‌کنند.

دست زدن، بغل کردن، بازی کردن و گرفتن عکس یادگاری با نوزادان حیات وحش نیز اقدام اشتباهی است که موجب وارد آمدن استرس شدید به جانور می‌شود و حتی ممکن است به دلایل مختلف از جمله نشستن بوی انسان بر روی بدن نوزاد، حیوان مادر از پذیرفتن مجدد نوزاد خود اجتناب کند.

در صورت مواجه با نوزادان جانوران وحشی در طبیعت بدون آنکه به آن‌ها دست بزنید، بلافاصله از آن مکان فاصله بگیرید تا حیوان مادر بتواند به سراغ بچه‌های خود بازگردد.

 

+11
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>