پایگاه خبری دیدهبان محیط زیست ایران (IEW): با وجود تاکید اکثر کارشناسان مبنی بر اینکه بیهوشسازی و انتقال یوزهای در اسارت اشتباه بزرگی است که نهتنها هیچ دستآوردی ندارد، میتواند به بروز آسیب و مرگ این جانوران ارزشمند منجر شود، سازمان حفاظت محیط زیست روز یکشنبه ۹۹/۱/۱۷ در اقدامی عجولانه و بهصورت غیرحرفهای برای بیهوش سازی و انتقال یوزها اقدام نمود.
اکیپ حاضر در پردیسان ابتدا برای بیهوش نمودن یوز نر (کوشکی) اقدام مرده و پس از پرتاب چهار دارت به سمت کوشکی که دو دارت هم به جانور اصابت کرده، موفق به بیهوش کردن حیوان نشدند.
در این شرایط استرس و فشار شدیدی به کوشکی وارد شد بهطوریکه دهان حیوان کف کرده و شدیدا مضطرب شده بود.
اکیپ حاضر سپس کوشکی را از فضای کوچکی که گرفتار شده بود در محوطه اصلی رها کرده و ماده یوز جوان پردیسان بهنام ایران را بیهوش کردند.
.
ماده یوز پس از بیهوشی درون یک باکس فلزی و غیر استاندارد قرار گرفته و جهت انتقال به محوطه فنسکشی شده در پارک ملی توران بوسیله نیسان وانت به سمنان فرستاده شد.
ماده یوزپلنگ جوان (ایران) که روز گذشته در پارک پردیسان تهران بیهوش شده بود به جایگاه فنسکشی شده در پارک ملی توران انتقال یافت.
.
این انتقال در شرایط نامناسب بوسیله یک باکس غیر استاندارد انجام شده و امکان بروز آسیبهای جدی به ایران وجود داشت.
عدم وجود دریچه تهویه هوا، عدم استفاده از پوشش محافظ در کف، سیقلی بودن دیوارهها، درب غیر کشویی و از همه مهمتر ابعاد نامناسب و بزرگتر از استاندارد جابهجایی یوزپلنگ از مهمترین معایب باکسی است که برای جابهجایی ایران استفاده شد.
با سلام
انتقال یوزها به توران را می توان از زاویه دیگر هم نگاه کرد. حقیر صفحه ویکی پدیای یوز پلنگ را می خواندم و نکات جالب و مرتبط را برای دوستان می گذارم :
در اسارت احتمال بارداری یوز ماده بسیار کم است ولی در شرایط طبیعی و حتی نیمه طبیعی محیط بزرگ محصور بسیار بالا است. (خقیر در یک مستند دیدم که در ۵۲ منطقه محصور هزار هکتاری آفریقای جنوبی این کار انجام می شود). در یک بررسی، ۹۵ درصد مادههای جمعیت بررسیشده در حیات وحش در طی یک سال باردار بودند یا اینکه از بچههایشان مراقبت میکردند و تعداد هر توله در هر زایمان ۴ تا ۶ است و همچنین یوزها بیشترین میزان مرگ و میر تولهها در میان دیگر گربهسانان را دارند. تخمینی توسط لورنسون حکایت از مرگ ۹۶–۹۴ درصد تولهها پیش از رسیدن به استقلال دارد و مرگ و میر تولهها در یوز بسیار بالا است و کمتر از ۱۰ درصد تولههای به دنیا آمده به سن بالای ۱ سال و نیم میرسند. برای همین یوزها توان زاد ولد بالایی دارند. یوز ماده در همه طول سال بچه میزایند اما بیشتر در فصلهای بارانی سال باردار میشوند تا فصلهای خشک. دلیل آن هم میتواند این باشد که تعداد فرزندان طعمهها از جمله آهوی تامپسون در این هنگام به شدت بیشتر میشود و در حالت طبیعی، یوزهای مادهای که فرزندان خود را از دست داده باشند در دورهٔ زمانی ۳ هفته پس از آن اقدام به بارداری دوباره میکنند همچنین یوزهای ماده در میان ماههای ۲۱ تا ۲۲ زندگیشان به توانایی زایش میرسند در حقیقت، یوزها به نسبت دیگر گربهسانان همجثهٔ خود در سنهای پایینتری بالغ میشوند . همچنین به دلیل مرگ و میر بالای تولهها، در عمل تنها تعداد محدودی مادهٔ باتجربه میتوانند تولههایشان را به سنهای بالا و استقلال برسانند و دیگر مادهها شاید در طول زندگی خود حتی یک توله را نیز به بلوغ نرسانند. از این رو، یوز در میان دیگر گربهسانان از این نظر که بقای گونه وابسته به تعداد بسیار کمی مادهاست، استثنایی بهشمار میرود و به مادرانی از این دست، «اَبَرمادر» میگویند. (منبع ویکی پدیا)
اینها یعنی چه؟ یعنی تعداد اندک یوز پلنگهای محیط آزاد کشور به شدت در معرض نابودی است و نیاز به ایمن سازی زیستگاههای طبیعی جود دارد و از سوی دیگر اگر محیط امن و محصور و طبیعی و به مقدار کافی بزرگ را برای یوزها ایجاد کنیم سریعا زیاد خواهند شد. فلذا ایجاد یک ناحیه بزرگ محصور بایستی حتی خیلی قبلتر انجام می شد . ما سالها زمان را از دست داده ایم. ماریتا (۷۳ تا ۸۲) کوشکی (۸۶ تا ۹۹ دوازده سیزده سال) دلبر (۹۰ تا ۹۹ نه سال) و یوز ماده چندانی نمانده و شاید ایران آخرین یوز ماده حداقل در اسارت باشد که ما دردست داشته باشیم. از سوی دیگر اگرچه این اقدام خوبی است ولی حتی می تواند بهتر انجام شود یعنی با استفاده از کارشناسان و امکانات بهتر و ایمنتر و سریعتر یوز یا یوزهای نر با سن مناسب (یوز ماده معمولا باید نر را بپسندد و همچنین برای ایجاد تنوع ژنتیکی در توله های زایمانهای مختلف) از زیستگاههای بی یوز ماده را هم به این زیستگاه منتقل شود و علاوه بر این احداث یک زیستگاه ۷۰۰ هکتاری فکر می کنم ده دوازه کیلومتر فنس کشی نیاز داشته (مثلا مربعی دونیم در سه کیلومتر) یعنی فنس کشی پنح شش کیلومتر باقی مانده جاده عباس آباد هم شدنی است. هچنین با توجه به حساسیت و ترسو بودن یوز و نیاز به قلمرو بزرگ و جابه جای زیاد یوز در طبیعت و مطالب فوق در مورد توان بالای زادآوری یوز در شرایط امن٬ ضرورت تسریع ایمن سازی و تخلیه دامها از زیستگاههای یوز را نشان می دهد. برای مثال میاندشت با توجه به اینکه همیشه زیستگاه پویای یوز بوده ولی با ورود دامها فضای خالی و امن آن بسیار کوچک شده و یوزها پراکنده شده و در جاده ها کشته می شوند و نتوانسته با توجه به ظرفیت خود یوز داشته باشد.
پر طرفدار 12 1
این فضاش که از پریسان هم کوچیک تر بود !!!یا جایی دیگه میبرن؟؟
پر طرفدار 3 0
اگر دنبال انتقال ماده بودن چرا اول دنبال کوشکی بودن.!؟؟؟!!وقتی نتونستن ماده رو گرفتن بردن!!!!!
پر طرفدار 3 0
حداقل نیسان استفاده نکنید ….کمک فنرهای نیسان معروفه ….حیوون یکی از کف قفس میخوره یکی از سقف قفس ……این همه پیکاپ دارید که مدیران فاسد و شکار فروش محیط زیست را جابه جا میکنه ……حداقل یکبار واقعا در راستای حفظ حقیقی حیات وحش ایران استفاده بشه …..
پر طرفدار 13 0
متاسفانه موارد درگیری گربه سانان با ویروس کرونا هم گزارش شده .اینو هم بذارین کنار سایر بی مدیریتی ها در این انتقال.
پر طرفدار 4 0