انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از عملکرد غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی روابط عمومی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با خبرنگاران این حوزه انتقاد کرد

پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست ایران (IEW): به‌دنبال نامه جمعی از خبرنگاران حوزه محیط‌ زیست به هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران درباره برخورد نامناسب و عملکرد غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی روابط عمومی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با برخی خبرنگاران این حوزه، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نامه سرگشاده‌ای خطاب به علی ربیعی سخنگوی دولت منتشر کرد.

متن این نامه به این شرح است:

جناب آقای دکتر علی ربیعی

سخنگوی محترم دولت و دستیار ارتباطات اجتماعی ریاست جمهوری

با سلام

«همانگونه که اطلاع دارید در ماه‌های اخیر از سوی مقامات رسمی سازمان محیط زیست، که ریاست آن معاون رئیس جمهور است، به دفعات نسبت‌های ناروایی به روزنامه نگاران حوزه محیط زیست داده شده است. متأسفانه تذکراتی که به صورت رسمی و غیر رسمی برای رعایت قانون، اخلاق و احترام روزنامه نگاری و روزنامه نگاران حوزه محیط زیست به این سازمان داده شده است، تاکنون مؤثر نیفتاده و این رویه همچنان ادامه دارد. در آخرین مورد، رئیس روابط عمومی این سازمان در یک گفتگوی تلفنی با برنامه تلویزیونی شبکه دو سیما مورخ ۲۸ فروردین ۹۹، اتهامات دیگری را ایراد کرد که مورد اعتراض جدی روزنامه‌نگاران این حوزه قرار گرفت.

بسیار موجب تأسف است که یک مقام رسمی دولتی مانند ایشان، چنین بی محابا و صریح، بدون رعایت موازین حقوقی و اخلاقی، حقوق روزنامه نگاران را مورد هجوم قرار داده و آنها را با زشت‌ترین و غیرقانونی‌ترین کلمات مورد هجوم قرار دهد. حقوق روزنامه نگاران از شقوق مهم حق آزادی بیان است که باید محترم شمرده شود. تأسف بیشتر ما از این است که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست هم به رغم تذکراتی که به ایشان داده شده است، در مقابل این شیوه برخورد کارکنان خود کاملاً بی‌تفاوت بوده و عملاً میدان را برای این گفتارها و رفتار نادرست برای ایشان که در جهت تحدید حقوق روزنامه نگاران است، باز گذاشته است.

جناب آقای ربیعی! شما با جایگاه و کارکرد رسانه آشنا هستید. خوب می‌دانید که فقط کسانی از رسانه و پرسشگری می‌ترسند که ریگی در کفش دارند. شما خیلی خوب می‌دانید نهادهایی که دشمن رسانه و روزنامه‌نگاران هستند ظرفیت بالایی برای فسادهای مالی و سیاستی دارند و بجای پاسخگویی به اتهام‌زنی مشغول می‌شوند.

انجمن صنفی روزنامه نگاران از جنابعالی انتظار دارد در این خصوص از طریقی که مناسب می‌دانید تذکرات لازم به این سازمان را بدهید و این سازمان را از مقابله غیرقانونی و غیر اخلاقی با حقوق و آزادی‌های روزنامه نگاران حوزه محیط زیست برحذر دارید. قطعاً تکرار چنین رویه‌ای بدون پاسخ نخواهد ماند و این انجمن و روزنامه‌نگاران از همه ابزارهای قانونی به ویژه امکانات حرفه‌ای خود برای مقابله با این نوع سیاست‌های ضد رسانه‌ای و مغایر با اصول اولیه حقوق و آزادی روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها بهره بهرداری خواهند کرد.

جنابعالی نیز به خوبی آگاهید که اصلاح ارتباطات اجتماعی دولت بیش و پیش از هر چیز منوط و مشروط به رعایت حقوق و احترام قانونی و حرفه‌ای رسانه‌ها و روزنامه نگاران توسط مقامات مسئول و خصوصاً روابط عمومی‌ها است.» (پایان نامه)

پیش از این جمعی از خبرنگاران حوزه محیط زیست طی نامه‌ای به روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اعتراض به انتقال دلبر و کوشکی از پردیسان به سمنان، درخواست کرده بودند برای نوبت دوم انتقال یوزها یک‌ خبرنگار به نمایندگی از رسانه‌ها در محل حاضر و نسبت به تهیه گزارش از مراحل انتقال یوزها اقدام نماید که سازمان حفاظت محیط زیست با این درخواست مخالفت نموده و در روز انتقال دلبر و کوشکی اجازه ورود هیچ خبرنگاری به محوطه نگهداری یوزها را نداد.

پس از آن مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه تلویزیونی طبیعت ۳۶۰ درجه عده‌ای از خبرنگاران محیط زیست را به جوسازی با بودجه بیگانه متهم نمود.

به‌دنبال این رفتار غیر اخلاقی، خبرنگاران محیط زیست در نامه‌ای به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نسبت به این‌گونه رفتارها اعتراض نمودند.

0
0
  

1 دیدگاه

  1. هیچ کسی را نمی توان و نباید بدون دلایل استوار محکوم کرد. آن “کار” باعث لوث شدن خبر رسانی و دادرسی ها می گردد. روزنامه نگاران و خبر نگاران شریف، آگاه کنندگان جامعه ی بشری می باشند؛ و حضور آن ها در جامعه ی جهان بسیار بسیار ضروری است. پس باید مواظب باشیم آن ها را ضربه پذیر مسازیم. اگر خبرنگاران شریف همین جنایت جوجه کشی را افشا نمی کردند، سودجویان همچنان آن پشت قتل عام می کردند و به جنایت ادامه می دادند. طبیعی است که آدم خائن به میهن هم یافت می شود؛ ولی مارک زدن به زحمتکشان قلمی و بستن دهان ها فقط و فقط به سود غارتگران و خائنین به میهن است و بس.

    در ضمن در وبگاهِ «جنگل مظلوم بخوانید: سهره(سیرَه)، چرخ ریسَک نیست

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>