گزارش جدید فائو در مورد ارزیابی منابع جهانی جنگل

پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست ایران (IEW): فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) اخیرا گزارشی با عنوان «ارزیابی منابع جهانی جنگل»  Global Forest Resources Assessment 2020 را منتشر کرده است.

در این گزارش که حاوی یافته‌های مهمی است بیش از ۶۰ متغییر مرتبط با جنگل در ۲۳۶ کشور از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ بررسی شده است.

در اینجا به برخی نکات کلیدی این گزارش اشاره می‌کنیم:

جنگل‌ها با مساحتی معاپل ۴/۰۶ میلیارد هکتار یک‌سوم سطح زمین را پوشش داده‌اند. این مساحت معا‌ل ۰/۵۲ هکتار برای هر نفر در جهان است.

بیش از نیمی (۵۴٪) از مساحت جنگل‌های جهان فقط در پنج کشور روسیه، برزیل، کانادا، آمریکا و چین و بقیه مساحت جنگل‌ها (۴۶٪) در سایر کشورها قرار دارد.

از سال ۱۹۹۰ تاکنون ۱۷۸ میلیون هکتار از جنگل‌ها نابود شده است که مساحتی معادل کشور لیبی است.

اما نرخ نابودی جنگل‌ها به‌طور قابل توجهی کاهش یافته و دلیل آن کاهش جنگل‌زدایی و گسترش طبیعی جنگل‌ها بوده است.

نرخ نابودی جنگل‌ها از ۷/۸ میلیون هکتار در سال در ابتدای دهه ۱۹۹۰ به ۴/۷ میلیون هکتار کاهش یافته است.

گزارش کامل را در فایل PDF پیوست مطالعه کنید.

0
0
  

1 دیدگاه

  1. سودجویان بیرحم می توانند به بهانه های مختلف، از جمله اشتغال زایی و از این دست افسانه ها در طول ۱۰۰ سال پیش رو جنگل های جهان را بطور کامل نابود کنند. اگر بشر دلسوز، طبیعت دوست و دانشمند می خواهد راهِ چاره ای پیدا کند، همین امروز باید اقدام نماید. گرچه خیلی دیر است ولی بهتر از آن است که بعد از نابودی کامل جنگل ها آه نامه نویسی کنیم.
    در کشور هایی بیابانی و کویری و دارای کوه های سنگی لخت فراوان چون ایران، حتی بریدن یک نفر درخت با اهداف صنعتی و تجاری جنایت است. در ایران جنگل اندکی بر جای مانده است که بیش از این دستبرد به آن یعنی بیابان زایی هرچه بیشتر و این فاجعه و جنایت است. غارت جنگل در ایران باید بطور کامل و برای همیشه ممنوع گردد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>