نخستین نشست فراکسیون محیط زیست مجلس با حضور محیط‌بانان برگزار شد

پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست ایران (IEW): در نخستین نشست فراکسیون محیط زیست مباحثی مانند پیشنهاد تشکیل کمیسیون محیط زیست، ثبت روز محیط‌بان در تقویم و تسهیل روند بهره‌مندی محیط‌بانان جانباز و خانواده شهدا از خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح شد.

نشست فراکسیون محیط زیست با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نخستین نشست فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، ۲۱ خردادماه با حضور رئیس و اعضای این فراکسیون، نیکزاد، نایب رئیس مجلس و جمعی از محیط‌بانان برگزار شد.

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه محیط‌بانان خط مقدم دفاع از محیط زیست کشور هستند و جانشان را سپر دفاع از محیط زیست می‌کنند، گفت: حافظان طبیعت علیرغم شرایط سخت کاری از حداقل حقوق و مزایا برخوردار هستند.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه این قشر در رابطه با مجوز و قوانین حمل سلاح حمایت نشده‌اند و باگ‌های قانونی این موضوع باید رفع شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم یادآور شد: تاکنون حمایت ها از محیط بانان جزئی بوده و به صورت کامل و جامع نبوده است و در مجلس یازدهم تلاش خواهیم کرد نهایت اهتمام خود را در حمایت از محیط بانان داشته باشیم؛ محیط‌بانان از سرمایه های طبیعی کشور محفاظت می‌کنند بنابراین باید مورد حمایت جدی قرار گیرند.

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تبریک هفته محیط زیست یادآور شد: ناجا، وزارت اطلاعات و نزاجا با استانداردهای دنیا کار نمی‌کنند، اما در بحث محیط زیست دو موضوع یکی محیط‌بان و دیگری حفاظت از مناطق چهارگانه حفاظت شده را داریم که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی خطاب به محیط بانان حاضر در این نشست، ادامه داد: در جایگاه شما بیش از اینکه دنبال مادیات باشیم باید دنبال معنویات و حمایت قضایی باشیم؛ مقام معظم رهبری در جریان شیوع ویروس کرونا وقتی به صورت ویژه سه مرتبه از تیم  درمان تشکر کردند و شهدای درمان به شهدای خدمت تبدیل شد، معنویت خاصی حاکم شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر محیط بانان برای حفاظت از محیط زیست به درجه رفیع شهادت و جانبازی نایل می‌شوند، باید پشتوانه معنوی داشته باشند، بنابراین اولین حمایت باید پیگیری این موضوع باشد تا قدر و زحمات محیط بانان از لحاظ قانونی و معنوی دانسته شود.

نیکزاد با تاکید بر اینکه محیط بانان باید مانند نیروهای مسلح پشتیبانی قوی قضایی داشته باشند، گفت: همچنین در افکار عمومی این موضوع  آشکار و مشخص شود که ما برای نسل‌های آتی به دنبال حفاظت از مناطق حفاظت شده هستیم.

وی یادآور شد: محیط بانان از کیان مقدس نظام جمهوری اسلامی و محیط زیست بین نسلی دفاع می کنند، بنابراین باید ضابط دادگستری بوده و اجازه تیر داشته باشند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با توجه به اهمیت محیط زیست و محیط بانان اگر نیاز به تصویب قانون باشد، ما حمایت لازم را خواهیم داشت، اظهار کرد: خلأهای قانونی را رفع خواهیم کرد و مناطق حفاظت شده بین نسلی است و باید حمایت و حفاظت شوند. اینکه از اول پروژه های عمرانی پیوست زیست محیطی داشتند اما باید در این مباحث تجدیدنظر کارشناسی شود؛ باید در کنار نگهداری از مناطق حفاظت شده که به هیچ وجه نباید مورد تعرض قرار گیرند، جایگاه محیط زیست ارتقا یابد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از اینکه عدم اجرای طرح آمایش سرزمین یکی از مشکلات عمده است، تصریح کرد: ما فعالیت ها را سرجای خود انجام ندادیم، در مجلس تلاش خواهیم کرد مشکلات حوزه محیط زیست را رفع کنیم.

مرتضی آقا تهرانی با بیان اینکه باید از حق و حقوق محیط‌بانان دفاع کرد تا محیط طبیعی از بین نرود، گفت: به این مجلس برای حمایت از محیط زیست و محیط بانان امیدوار و مطمئن هستیم که این مجلس به محیط زیست بی توجهی نخواهد کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری از اینکه این نشست نباید آخرین نشست باشد، افزود: ضروری است نشست های دیگری را برگزار کنیم.

سید جواد ساداتی نژاد نیز با تاکید بر اینکه مشکلات محیط زیست را در کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم به صورت ویژه دنبال خواهیم کرد، گفت: برخی از کمیسیون ها میزان وظایفشان بالا نیست، اما کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست با عناوین زیاد تنها یک کمیسیون است و بهتر است محیط زیست، کمیسیونی مستقل باشد.

وی یادآور شد: تلاش خواهیم کرد ضعف های قانونی در حوزه محیط زیست را در کمیسیون کشاورزی حل کنیم و در اولویت قرار دهیم.

سید شمس الدین حسینی با بیان اینکه در این حوزه باید زیرساخت های حقوقی ایجاد شده و تداوم یابد، گفت: وقتی کمیسیون ها تشکیل و مستقر شوند، بهتر است در کمیسیون هایی که به ظاهر ارتباط مستقیم ندارند، در برنامه و بودجه حضور یابند و بر روی دیدگاه نمایندگان اثر بگذارند؛ بخشی از مشکلات محیط بانان باید در صحن مطرح شود و نمایندگان در مورد آن احساس مسئولیت کنند تا بتوان آنها را مرتفع کرد.

محمود احمدی بیغش با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات محیط بانان گفت: معضلاتی که محیط زیست را تهدید می کند، کمتر از شکارچیان غیرمجاز نیست. آلودگی صنایع بسیار بالاست و مردم تریبونی برای ارائه مشکلات زیست محیطی ندارند. دراین رابطه می طلبد به این مسائل توجه شود.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس یازدهم نیز با تاکید بر حفاظت جدی از محیط زیست گفت: باید همه ما توجه جدی به حفاظت از محیط زیست داشته باشیم و هرگونه کوتاهی در این رابطه آسیب زا است.

وی با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی افزود: بر اساس این اصل در جمهوری اسلامی‌، حفاظت محیط زیست که نسل ‌امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته ‌باشند، وظیفه عمومی تلقی می شود از این رو فعالیت های اقتصادی وغیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن‌ ملازمه پیدا کند، ممنوع است اما متاسفانه در قوانین پایین دستی به این اصل بی توجهی شده و اگر به قوانین توجه می شد، وضعیت ما در حوزه محیط زیست بهتر بود. باید در مجلس یازدهم نگاه جامع‌تری به محیط زیست داشته باشیم و با اصلاح نوع نگاه به محیط زیست و پرداختن به اولویت ها جبران خسارت کنیم.

اصغر دانشیان، معاون توسعه مدیریت حقوقی سازمان محیط زیست با تبریک هفته محیط زیست گفت: در دنیا برای محیط زیست ارزش زیادی قائل هستند، اما متاسفانه در کشور ما به محیط زیست اهمیت زیادی داده نمی شود؛ در اغلب موارد پروژه هایی اجرا شده که جنگل ها و گونه های ارزشمند گیاهی را نابود کرده است. البته در دولت دوازدهم تصمیم گرفته شد که هیچ پروژه ای شروع نشود مگر آنکه به بحث های محیط زیستی آن توجه شود.

وی با بیان اینکه محیط بانان جزو اقشار ضعیف جامعه هستند، تصریح کرد: محیط بانان افزایش جزئی حقوق را داشتند، البته برای تصویب لایحه حمایت از محیط بانان تلاش کردیم و در دنیا برای هر یک هزار هکتار یک محیط بان وجود دارد، اما در ایران برای هر ۱۰ هزار هکتار یک محیط بان داریم. متاسفانه حتی برای خرید پوتین نو برای محیط بانان بودجه نداریم و انتظار داریم مجلس حمایت ویژه ای را از سازمان محیط زیست و محیط بانان داشته باشد.

جمشید محبت خانی در این نشست یادآور شد: در این جلسه خانواده شهید محیط بانی حضور دارد که ۲ سال پیش با تیر مستقیم شکارچیان که قاچاقچی موارد مخدر بودند، شهید شد، اما متاسفانه خانواده شهید هنوز از مزایای خانواده شهدا بهره مند نشده اند. متاسفانه بازه زمانی روند اطلاق عنوان شهید و جانباز به آسیب دیده در حین خدمت محیط بانان طولانی است و نیاز است این روند کوتاه‌تر شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: کمتر از ۲۰ درصد از جانبازان ما از مزایا استفاده می‌کنند و این مشکل باید حل شود طی ۳ سال گذشته یگان حفاظت از محیط بانان حمایت خوبی داشته؛ هرچند اعضای یگان حفاظت محیط زیست، مسلح به کلاشینکف و سلاح کمری هستند، اما نگاه سیستم به آنها کارمندی است.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته با تلاش محیط بانان ۵ هزار و ۲۰۰ قبضه اسلحه کشف شد، گفت: متاسفانه موتورسیکلت ها و خودروهای محیط بانان قابل مقایسه با خودروهای پیشرفته و مجهز شکارچیان غیرمجاز و متعدیان به محیط زیست نیست و تکاپوی مسیرهای صعب العبور را نمی دهد؛ در این رابطه می طلبد از محیط بانان حمایت های ویژه ای صورت گیرد.

در ادامه هادی پور برادر محیط بانی که طی ماه های اخیر توسط شکارچیان غیرمجاز مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، خواستار حمایت ویژه از محیط بانان آسیب دیده و کوتاه شدن بازه زمانی اطلاق شهید و جانباز به محیط بانان آسیب دیده در حین خدمت شد.

همچنین خانی محیط بان دیگری از سروستان گفت: این شغل نیازمند عشق و ایثار است و ما به وظیفه مان به درستی عمل می کنیم، حمایت های قانونی و معیشتی از محیط بانان باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا ما دارای حداقل حقوق و مزایا هستیم که کفاف نیازهامان را نمی دهد.

جواد سلیاری، عضو یگان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تصویب قوانین اثرگذار و صریح باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: متاسفانه بودجه سازمان محیط زیست بسیار اندک است، به گونه ای که مجوز استخدام ۳۰۰ محیط بان اخذ، اما تامین اعتبار برای بکارگیری آنها انجام نشده و نیاز است بودجه سازمان افزایش یابد و تا مشکل کمبود نیرو و پرداختی ها حل شود. همچنین می طلبد روزی تحت عنوان روز محیط بان در تقویم ثبت شود.

+2
0
  

2 دیدگاه

  1. ایران کشور نسبتن پهناوری ست که وسعت جنگل آن نسبت به وسعت کشور تقریبن هیچ است. با این حساب بریدن حتی یک نفر درخت برای اهداف تجاری و صنعتی دیگر ممکن نیست. کارخانه ی چوکا و … اگر قابل تبدیل نیستند، باید فورن در هم کوبیده شوند. وگرنه چند ده سال دیگر، همین اندک، بسیار اندک جنگل را نیز نخواهیم داشت. و این برای ایران بیابانی، کویری با کوه های فراوان سنگی عریان یک فاجعه ی ملی خواهد بود.
    کوتاه: کارخانه هایی مانند چوکا که هیچ سودی برای میهن ندارد؛ و فراوان ضرر دارد، اگر تبدیل شدنی نیستند، باید فورن در هم کوبیده شود.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  2. اسونه پلنگی می‌گوید:

    اگر مشکل معیشتی محیط بانان حل شود خیلی از مشکلات رفع میشود چون گاها دیده شده که محیط بانی برای گذراندن امورات خود با شکارچی همدست شده است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>