پایگاه خبری دیدهبان محیط زیست ایران (IEW): اداره کل راهوشهرسازی استان خراسان جنوبی قصد دارد جادهای چهاربانده را احداث نماید. این محور که بشرویه را به بجستان متصل مینماید از قلب منطقه حفاظت شده مظفری و منطقه حفاظت شده افتخاری عبور میکند.
احداث این محور پیشتر نیز مطرح بوده اما مشکلات مالی همواره مانع از اجرای آن شده است.
در سال جاری سرمایهگذاری از بخش خصوصی برای احداث این جاده اعلام آمادگی نموده و این موضوع مجددا و اینبار بهصورت جدی در دستور کار اداره راه قرار گرفته است.
عبور این جاده از میان مناطق حفاظت شده مظفری و افتخاری، این دو زیستگاه ارزشمند را بهطور کامل از بین خواهد برد.
همانطور که اداره کل راهوشهرسازی استان خراسان جنوبی نیز در پرتال خود اعلام کرده است، مطالعات احداث این جاده تکمیل و اجرای آن در کارگروه استانی به تصویب رسیده و تنها در انتظار اخذ تاییده محیط زیست و پدافند غیرعامل میباشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفتوگو با خبرنگار دیدهبان محیط زیست ضمن تایید تصمیم مسئولان اداره راه استان برای احداث جادهی مذکور در این رابطه گفت: بهدلیل اینکه با احداث این محور، مسافت سفر و ترانزیت از جنوب کشور به خراسان رضوی و نهایتا مشهد بسیار کوتاهتر میشود مسئولان استان، برخی نمایندگان مجلس و مردم بومی برخی از شهرستانها که در نزدیکی جاده قرار میگیرند بر احداث این محور اصرار دارند اما با توجه به اینکه احداث این جاده دو منطقه حفاظت شده را قطع و تخریب میکند بعید است که سازمان با احداث این جاده موافقت و برای آن مجوز صادر کند.
حسن اکبری افزود: در این رابطه نامهای به دفتر امور زیستگاهها در سازمان ارسال شده است تا این دفتر تخصصی در این رابطه اظهار نظر نماید.
مدیرکل دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه به خبرنگار دیدهبان محیط زیست ایران گفت: در این زمینه با مدیر کل خراسان جنوبی تلفنی صحبت کردهایم اما هنوز نامهای در این رابطه به این دفتر نرسیده است.
اقتدار اظهار داشت: در مورد احداث این محور قطعا فشار استانداران، نمایندگان و سرمایهگذاران زیاد خواهد بود اما با توجه به اینکه محور پیشنهادی دو منطقه حفاظت شده را قطع میکند قطعا با احداث آن مخالفت خواهیم کرد.


خداکند این طوری که الان با قاطعیت میگین مخالفت کرده باشید چون قبلا که سابقه داسته موافقت کردید با جاده هایی که از پارک ملی گلستان، بمو و… احداث شده بود از هزار شکارچی غیرمجاز و آتش سوزی و… این جاده خطرناک ترند و دلایل روهم همه میدونن و نیازی به گفتن نیست…
پر طرفدار
15
0
ای کاش مردم تصمیم می گرفتند بعضی جاها
پر طرفدار
17
0
این جاده با توجه به وجود جاده اصلی و در حال تعریض بجستان-سه راهی زارع توجیه ندارد و بیشتر حاصل فشار محلی است. کافیست حد فاصل سه راهی تا بشرویه نیز تعریض گردد تا دلایل کوتاهی مسیر و سهولت رفت و آمد به جنوب کشور در این طرح بی معنا شود.
پر طرفدار
20
0
اگر چنان جاده ای خیلی لازم است، فقط به یک شرط ممکن است. باید در نقاط فراوانی از آن مسیر زیرگذر درست شود. زیرگذر ها حتمن باید همزمان با جاده سازی درست شوند. و هم در مسیر جاده، در جاهایی که ممکن است حیوانات از روی جاده هم بگذرند، باید تُورکِشی شود. اگر این امور انجام نگیرد، همان داستان های همیشگی و قدیمی گریه زاری بعد از کشتار حیوانات را خواهیم داشت. مباد چنان!
پر طرفدار
18
0
بله شکارچی فقط خار در گلوی حیات وحش کشوره، راه و معدن و این جیزا که به طبیعت آسیبی نمیزنه،اصلا تا حالا شنیدید که یک جانور وحشی تو راه ها کشته شده باشه یا احداث یک معدن خطری برای حیات وحش داشته باشه؟ فقط شکارچی باید حذف بشه.
داغ
17
17