سرنوشت تنها مرکز دولتی بازپروری حیات وحش و سرنوشت گونه‌های جانوری آسیب دیده در کشور چه خواهد شد؟

پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست ایران (IEW): همانطور که پیش‌بینی می‌شد متاسفانه روز گذشته سازمان حفاظت محیط زیست پیمانکار و پرسنل دلسوز «مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان» را مرخص نموده و این مرکز را به حالت تعطیل درآورد.

این در حالی است که تیمار و درمان حیات وحش آسیب‌دیده و گونه‌های جدا شده از طبیعت از وظایف ذاتی و قانونی سازمان حفاظت محیط زیست به‌شمار می‌رود.

طبق ماده یک قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست «کلیه امور مربوط به جانوران وحشی و آبزیان آب‌های داخلی از وظائف سازمان حفاظت محیط زیست است.»

مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان تنها کلینیک دولتی تخصصی حیات وحش در کشور است.

گونه‌های جانوری آسیب‌دیده و گونه‌هایی که به هر دلیل از طبیعت جدا شده‌اند از سراسر کشور جهت تیمار و درمان به این مرکز منتقل و پس بهبودی در زیستگاه طبیعی رهاسازی و یا در صورت عدم امکان رهاسازی به مراکز مجاز نگهداری منتقل می‌شدند.

در طول این سال‌ها زحمات بسیاری برای استانداردسازی این مرکز کشیده شده‌ و جانوران وحشی بسیاری در آن درمان شده‌ و به زندگی بازگشته‌اند.

پس از انتشار خبر تعطیلی کلینیک پردیسان، سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار متنی بر روی پرتال این سازمان ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد: «کلینیک تخصصی حیات وحش جز لاینفک دفتر مدیریت و بیماری‌های حیات وحش بوده و با حضور دامپزشکان دفتر به فعالیت خود ادامه خواهد داد. با عنایت به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه باغ وحش داری ندارد بخشی که گونه‌های حیات وحش به مدت طولانی نگهداری می‌شد تعطیل می‌شود.»

موجودیت این مرکز در راستای عمل به وظایف قانونی و ذاتی سازمان حفاظت محیط زیست در شرایطی است که جانوران وحشی آسیب‌دیده یا کشف شده از متخلفین از سراسر کشور به این مرکز منتقل شوند در حالیکه چندماه قبل سازمان در نامه‌ای به ادارات کل استان‌ها از آن‌ها خواسته هیچ‌گونه‌ای به تهران منتقل نشود.

حال سازمان حفاظت محیط زیست که مدعی است مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان تعطیل نشده باید برای روشن شدن افکار عمومی پاسخ‌گوی سوالات زیر باشد:

۱) در صورت عدم تعطیلی مرکز بازپروری پردیسان به چه دلیل به ادارات کل استان‌ها اعلام شده است گونه‌های آسیب دیده را به تهران منتقل نکنند.
۲) تکلیف ده‌ها جانور وحشی که هم‌اکنون در این مرکز وجود دارد چه خواهد شد؟ و رسیدگی به آن‌ها برعهده‌ی چه شخص یا گروهی خواهد بود؟
۳) یک شهروند ایرانی اگر گونه جانوری وحشی و آسیب‌دیده‌ای را مشاهده و پیدا کند، جانور مذکور را به کجا تحویل دهد؟ آیا پردیسان همچنان گونه‌های آسیب‌دیده را از شهروندان تحویل خواهد گرفت؟
۴) ادارات کل استان‌ها که به‌لحاظ امکانات و اطلاعات، توانایی نگهداری از هیچ گونه‌ای را ندارند در صورت کشف جانوران وحشی یا مشاهده حیات وحش آسیب‌دیده چه اقدامی باید انجام دهند؟

آیا نظارت و آماری از گونه‌هایی که طی ماه‌های اخیر از مرکز بازپروری پردیسان به باغ‌وحش‌ها و مراکز نگهداری مختلف واگذار شده‌اند وجود دارد؟ اگر هر یک از این گونه‌ها در شبکه قاچاق حیات وحش قرار بگیرند آیا سازمان متوجه خواهد شد؟

امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست پاسخ‌گوی افکار عمومی در این زمینه بوده و پاسخ موارد مذکور را شفاف بیان نماید.

+43
-6
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>