پارک ملی خبر

نقشه ماهواره ای:

 

پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش روچون:

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: پارک ملی خبر واقع در استان کرمان بوده و یازدهمین منطقه ای است که در ایران عنوان پارک ملی را بخود اختصاص داده است. این پارک در سال ۱۳۵۰با عنوان منطقه حفاظت شده و در سال ۱۳۵۴ تحت عنوان پناهگاه حیات وحش خبر و روچون مورد حفاظت قرار گرفت، در نهایت در سال ۱۳۷۰ بعنوان منطقه گردشگری فرهنگی در سازمان فرهنگی یونسکو به ثبت رسید و در سال ۱۳۷۸ قسمت عمده این منطقه به پارک ملی ارتقاء یافت. وسعت

وسعت پارک ملی خبر ۱۴۹,۹۸۲ هکتار و وسعت پناهگاه حیات وحش روچون ۲۸,۱۷۱ هکتار می باشد.

پارک ملی خبر دارای ویژگی های استثنایی و طیف گسترده و متنوعی از چشم اندازها، رویشگاه ها، زیستگاه ها، حیات وحش و جوامع گیاهی است و همه ساله مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بخصوص شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس قرار می گیرد.

تنوع آب و هوای منطقه سرد سیری، معتدل و گرمسیری دو تیپ رویشی ایران ـ تورانی و خلیج ـ عمانی را موجب شده به گونه ای که حدود ۴۷۰ گونه گیاهی در منطقه شناسایی شده است.

پارک ملی خبر یکی از ذخیره گاه های طبیعی بسیار با ارزش کشور است که از تنوع اقلیمی، چشم اندازهای دیدنی و گونه های گیاهی و جانوری فراوانی برخوردار است.

وجود کوه های بسیار مرتفع در کنار دشت های هموار و کم ارتفاع چشم انداز طبیعی این پارک را با شکوه، زیبا و متنوع ساخته است.

پارک ملی خبر از کوه های خشک صخره ‌ای و صعب ‌العبور، دره‌ها، تپه‌ ماهورها، جنگل های کوهستانی، مناطق دشتی و استپی تشکیل شده که همین موضوع باعث پدید آمدن منظره ‌های متفاوتی در این پارک شده است.

این پارک بدلیل دارا بودن تنوع زیستی ناشی از وجود ارتفاعات، دشت های متعدد، حوزه‌های آبخیز متنوع، اختلاف شرایط اقلیمی و سه نوع آب و هوای سردسیری، معتدل و گرمسیری در کشور کم‌ نظیر است.

پوشش گیاهی:

تنوع گیاهی پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش روچون شامل ‪ ۶‬ درصد گونه‌های گیاهی کشور از جمله گونه‌های نادر گیاهی مانند زیتون وحشی، انار شیطان، بنه، درمنه، قیچ، ارس و… می باشد.

در حال حاضر ساکنان اطراف پارک از منابع اقتصادی آن مانند بادام کوهی، زیره سیاه، پسته کوهی، انواع گیاهان دارویی و… بهره برداری می کنند.

گونه های شاخص جانوری:

حیات وحش غنی و متنوع پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش روچون در خور توجه و کم نظیر است، به نحوی که ۱۵‬درصد پستانداران و ‪۲۰‬درصد گونه‌های پرندگان کشور را دارا می باشد.

پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش  روچون زیستگاه جانورانی نظیر کل و بز، قوچ و میش، آهو، جبیر، پلنگ، گربه جنگلی، گراز، شاه روباه، کفتار، گرگ، کارآکال، شغال، تشی، خرگوش، خارپشت، رودک عسل خوار، گورکن و … به همراه پرندگانی نظیر عقاب طلایی، عقاب دوبرادر، شاهین، هوبره، کبک، تیهو، پری شاخ، قمری معمولی، باقرقره، سینه سیاه، دلیجه و… می باشد.

تعداد بسیار کم و محدودی خرس سیاه آسیایی (گونه کمیاب و به شدت در معرض خطر انقراض) که اطلاع دقیقی از تعداد آنها در دست نیست در پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش  روچون زیست می کنند.

تا سال ۱۳۴۱ گورخر ایرانی در این منطقه وجود داشته است که هم اکنون اثری از این گونه در پارک ملی خبر دیده نمی شود. ولی حدود ۸ راس گورخر از سایر زیستگاه ها به سایت تکثیر و پرورش گورخر ایرانی در پارک ملی خبر منتقل شده است تا در صورت ازدیاد و امکان، این گونه مجددا به منطقه معرفی و رهاسازی شود.

نتایج آخرین سرشماری پستانداران پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش روچون در دیماه ۱۳۹۱ بشرح زیر بوده است:

طی این سرشماری که به روش مشاهده مستقیم صورت پذیرفت تعداد ۱۹۳۴ راس کل و بز، ۱۶۸۶ راس قوچ و میش و ۴۸۴ راس جبیر و حیواناتی نظیر گربه جنگلی، گرگ، کفتار، خوک وحشی و پلنگ نیز مشاهده گردید.

تصاویر پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش روچون:

+173
-1
  

14 دیدگاه

  1. زینب می‌گوید:

    سلام خسته نباشید
    اطلاعات کاملتروباجزئیات بیشتری لازمه تا افراد علاقمند شن به خبرسفری داشته باشن خبربه معرفی بهتری نیاز داره

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 0

  2. sobhan می‌گوید:

    برای یوز ها جای خوبیه حد اقل از انقراض.

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 0

  3. مهمان می‌گوید:

    با سلام
    متاسفانه با وجود این همه زیبایی پارک ملی خبر, مورد بی توجهی واقع شده و با وجود شکار متعدد و تخریب جنگل و طبیعت هیچ گونه اطلاع رسانی نمی شود.
    آینده پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش رچون نا امید کنندست.

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 0

  4. یاور می‌گوید:

    عکس اولی شباهت خیلی زیاذی به تندوره داشت.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 12

  5. مهدی : حامی حیات وحش می‌گوید:

    بامید روزی که قدر این سرمایه های خدادادی و بسیار ارزشمند را بدانیم و ضمن محافظت از این داشته ها بستری فراهم کنیم تا جهانیان را تشویق به سفر و دیدن این جاذبه ها نموده و از این راه سرمایه های فراوانی را نصیب کشور و مردم خوب ایران زمین نمائیم .
    همگان میدانیم که نفت و ذخائر معدنی هرچقدر هم که غنی باشد بالاخره روزی تمام میشود ، اما این جاذبه های طبیعی اگر از آن مراقبت شود و بر روی آن سرمایه گذاری شده و جذب توریست شود تا زمانیکه ایران باشد جوابگوی هزینه های آن خواهد بود.
    باشد که بخود آمده و بیشتر قدر داشته هایمان رابدانیم.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  6. علی پلنگ می‌گوید:

    سلام تشکر از سایت خوبتون عکسای بیشتری بذارینش

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  7. خوارزمی می‌گوید:

    ممنون از اطلاعاتتون. هرچند خیلی کلی اما بازم جای شکرش باقیست که سازمان محیط زیست همین حداقل ها رو هم داره!
    البته بهتر بود از تهدیدهای پیش روی این مناطق هم می نوشتید مثلا همین خَبر که آفت لورانتوس تقریبا صد در صد گیاهانی که از قضا بعنوان نادر ازش یاد کردید رو در بر گرفته و پایه های با ارزش بادام کوهی و ارچن و تنگس و کیکم و… یکی پس از دیگری دارن خشک میشن. بنه ها دچار خزان زود رس شدن. و مهمتر نامیدن این منطقه بعنوان روستای هدف گردشگری، سبب شده هر ساله جمعیت زیادی از مردم استان های همجوار مثل هرمزگلن به این منطقه بیان و بدلیل نبود زیر ساخت های اولیه و البته فقر فرهنگی؛ آسیب جدی رو به منطقه و جانوران بزنند. امیدوارم روزی جایی گوشی بشنود فریادهای ما رو!

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  8. رهام می‌گوید:

    سلام
    متاسفانه باخبر شدیم که پارک ملی خبر رو به بخش خصوصی واگذار کردن و میخوان تله کابین و… بزنن
    همه خوشحال هستن اما نمیدونن که چه لطمه بزرگی به طبیعت بکر خبر خواهد خورد و در اینده ای نزدیک طبیعت را به بهانه قطب گردشگری نابود خواهند کرد
    لطفا کاری کنید از این اقدام جلوگیری شود

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  9. موسی پور می‌گوید:

    سلام. دوستان از نظرات شما متشکرم
    پارک ملی خبر به لحاظ گردشگری یک منطقه بکر است و همچنین دارای گیاهان دارویی خاصی میباشد و به گفته محیط بانان این پارک ملی جانورانی دیده شده است که تا بحال در هیچ جای دنیا دیده نشده است. ..

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  10. س سلجوقی می‌گوید:

    باسلام خدمت تمامی دوست داران طبیعت
    به نظر من طبیعت مادامی که به وسیله انسان دچار تغییر شود دیگر مفهوم اصلی خود را از دست می دهد
    باتوجه به اطلاعات کمی که بنده دارم اگر بحث سرمایه گذاری شرکت هواپیمایی ماهان درست باشد وامسیبتا چون اگر پای گردشگران به کوه باز شود بعد از مدت کوتاهی دیدن یک عدد روباه رویا خواهد بود چه برسد کل و بز و قوچ و میش
    در پایان از همه عاشقان طبیعت و مسئولان محیط زیست تقاضا دارم جلوی تخریب چنین منطقه زیبا و بکر در دل کویر را بگیرند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  11. Kaveh می‌گوید:

    داشتم فکر می کردم اگه همچین منطقه با ارزشی رو یکی از کشورهای اروپایی داشتند چه استفاده های اقتصادی جهت داروهای گیاهی وجذب گردشگر برای دیدن حیات وحش و بازدید از تنوع زیست محیطی ان می کردند افسوس که همچین مناطق با ارزشی دست کیا اوفتاده !!!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  12. نوذر.از بافت کرمان می‌گوید:

    سلام شنیدن کی بود مانند دیدن .واقعا زیباست بیائید وببینید بر خود واجب دانستم از محیط بان باز نشسته آقای سید ناصر بحرینی تشکر کنم زیرا برای حفاظت منطقه و ارتقائ به پارک شدن از تمام توانها استفاده کرد البته باید از تمام همکاران زحمتکش آن نیز تشکر ویژه کرد صادقانه خدمت کردندو رفتند ولغب زحمتکشان گم نام باید به آنان داد ما دوستداران شکارو طبیعت دست آنان را میبوسیم به امید آنکه همه دوستدار طبیعت باشیم وبا محیط بانان همکاری جهت حفظ این نعمت خدادادی باشیم.بدرود باقی بقایتان

    داغ Thumb up 3 Thumb down 4

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>