منطقه حفاظت شده سهند

مشخصات و شرایط جغرافیایی:

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): منطقه حفاظت شده سهند با مساحت ۵۸۱۹۴ هکتار در ارتفاعات سهند در استان آذربایجان شرقی واقع شده و در سال ۱۳۹۰ از وضعیت شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده ارتقاء یافته است.

منطقه شکار ممنوع سهند با وسعت حدود یکصد هزار هکتار نیز در مجاورت منطقه حفاظت شده سهند قرار دارد.

این محدوده در میان شهرهای مراغه، بناب، عجب شیر، تبریز و اسکو قرار داشته داشته و حداقل ارتفاع آن ۱۵۰۰ متر و حداکثر ارتفاع ۳۴۰۰ متر در قله سهند می باشد. شیب متوسط منطقه ۱۵ تا ۲۰ درصد است که ۴۰ درصد محدوده دارای شیب بیش از ۲۰ درصد می باشد.

متناسب با پراکنش گونه های گیاهی و جانوری آب مورد نیاز در منطقه وجود دارد. منابع اصلی تامین آب منطقه حفاظت شده سهند هفت رودخانه با جریان نسبتا دائمی شامل قلعه چای، چوان چای، لیقوان، زینجناب، کندوان، عنصرآباد چای، گنبرچای و ملاحیدرچای می باشد.

پوشش گیاهی:

در منطقه حفاظت شده سهند ۱۵۶ گونه گیاهی شناسایی شده که ۲۶ گونه آن اندمیک می باشند. تیپ گیاهان ارتفاعات شامل: گون، سیاه گون، کلاه میرحسن، تیپ گیاهان واحد تپه ای شامل گون، قانقال، فرفیون در دامنه‌های شمال شرقی منطقه که معمولا به عنوان زیستگاه زمستانی مورد استفاده قوچ و میش قرار می‌گیرد، پراکنده می‌باشد.

گونه های شاخص جانوری:

گونه های شاخص منطقه حفاظت شده سهند اعم از پستانداران شامل قوچ و میش ارمنی، سیاه گوش، خرس قهوه ای (با جمعیت مناسب)، پلنگ (حضور پلنگ در این منطقه قطعی است)، گربه وحشی، راسو، گرگ و روباه، چندین گونه خفاش و انواع مختلفی از جوندگان نیز در منطقه وجود دارد.

بر اساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۴ جمعیت قوچ و میش در این منطقه بیش از ۵۰۰ راس برآورد گردیده است.

پرندگان از راسته شاهین سانان و از تیره قوشیان شامل عقاب طلایی، کورکور، کرکس، سارگپه، سنقرگندم زار و از تیره شاهینیان دلیجه، لیل و بالابان بوده و از راسته ماکیان و تیره ماکیان می توان به کبک معمولی و چیل، تیهو و بلدرچین اشاره نمود.

حوادث و رخدادهای منطقه:

- در تاریخ ۲۹ تیرماه ۱۳۹۱ یک خرس قهوه ای در دامنه کوه سهند و در منطقه ییلاق «یوردی» توسط عده ای از اهالی کشته شد. این خرس ابتدا توسط سگ های گله مورد حمله قرار گرفت و پس از پناه گرفتن در میان صخره ها، به ضرب گلوله چند تن از افراد محلی کشته شد. (گزارش مرتبط)

- نخستین مشاهده گربه پالاس در شمال غرب کشور در منطقه حفاظت شده سهند. (لینک مرتبط)

- عاملین شکار دو قوچ و میش وحشی بهمراه اسلحه  قاچاق در آذر ۱۳۹۵ دستگیر شدند. (لینک مرتبط)

+54
-12
  

1 دیدگاه

  1. سهند می‌گوید:

    ۳۵۶ گونه گیاهی شناسایی شده دیده بان لطفا دقت کنید.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>