منطقه حفاظت شده دیزمار

مشخصات و شرایط جغرافیایی:

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: منطقه دیزمار طی مصوبه شماره ۳۴۹ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۹۰/۷/۱۳ با وسعت ۶۸۶۰۲ هکتاربعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

منطقه حفاظت شده دیزمار منطقه ای کوهستانی و جنگلی است که در حوزه استحفاظی شهرستان های خدافرین، ورزقان و جلفا در شمال استان آذربایجان شریی قرار دارد.

متصل شدن به مناطق حفاظت شده کیامکی در غرب، ارسباران در شرق منطقه و همچنین پارک ملی زاگاتای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شمال، این منطقه را بعنوان یک کردیدور مهم حیات وحش در سطح محلی، ملی و بین المللی مطرح نموده است.

عبور رودخانه ارس از این منطقه که از چندین کشور سرچشمه گرفته و دارای تنوع زیستی بالایی می باشد، اهمیت این منطقه را دو چندان نموده است. موقعیت جغرافیایی از جمله شرایط توپوگرافیکی، وضعیت اقلیمی منطقه موجب تراکم شبکه هیدرولوژیکی گردیده و متناسب با پراکنش گونه های گیاهی و جانوری آب مورد نیاز در منطقه وجود دارد که ۶ رودخانه با جریان نسبتا دائمی شامل الگنه چای، مرداناقم، قولان، ایشتوبین، دلن سرا و مسن چای می باشد.

پوشش گیاهی:

در منطقه حفاظت شده دیزمار ۸۴۹ گونه گیاهی شناسایی شده که ۷۶ گونه آن اندمیک (بومی) بوده و بدلیل تنوع تیپ اراضی (کوهستانی، کوهپایه ای و تپه ای) و زیستگاه آبی (ارس و رودخانه های فوق الذکر) و خشکی و همچنین وضعیت پوشش گیاهی موجب تنوع و غنای زیستی در منطقه گردیده است.

گونه های شاخص جانوری:

گونه های جانوری منطقه حفاظت شده دیزمار حدود ۳۲۰ گونه با وجود گونه های منحصر بفرد نظیر سیاه خروس و شوکا است. سایر جانوران این منطقه شامل کل و بز وحشی، گراز، خرس قهوه ای، سیاه گوش، گربه وحشی، گربه جنگلی، پلنگ، روباه ،شغال و گرگ و از پرندگان سیاه خروس قفقازی، کبک، کبک دری، دراج و قرقاول ارسباران می باشند.

در دهه های گذشته ارسباران تعداد انگشت شمار از شوکا  زندگی میکردند ولی بعد از جنگ قره باغ در سال ۱۳۹۴ تعداد قابل ملاحظه ایی از این گونه با گذشتن از رودخانه ارس وارد ایران شده و در منطقه ایی به وسعت بیش از شصت هزار هکتار در دو منطقه حفاظت شده ارسباران و دیزمار پراکنده شدند.

+46
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>