منطقه حفاظت شده مظفری

 

مشخصات و شرایط جغرافیایی:

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: منطقه مظفری طی مصوبه شماره۲۸۰ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۸۶/۱۱/۱۲ با مساحت ۹۲۸۰۷ هکتار بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

منطقه حفاظت شده مظفری در استان خراسان جنوبی و در مرز شمالی پناهگاه حیات وحش رباط شور واقع شده است.

حدود منطقه:

شمالاً: از روستای ابراهیم آباد به سمت شمال و غرب و در امتداد جاده تا روستا کجه و سپس ادامه راه تا تقاطع آن با راه حوض حاج میرک و سپس در خط مستقیم مفروض تا محل اتصال کال نمک و جاده روستا نیگنان.

شرقاً: از تقاطع کال با جاده به سمت شمال تا روستای ابراهیم آباد

جنوباً: از محل اتصال جاده بشرویه به سمت شرق و عبور از جنوب کوه آونج و حوض آونج و در امتداد کال تا تقاطع آن با جاده

غرباً: از محل اتصال کال نمک و جاده روستا نیگنان به سمت جنوب و در امتداد کال نمک پس از عبور از جنوب کوه های سه کوهه و علی جمال تا اتصال آن به جاده بشرویه

از نظر توپوگرافی بیش از نیمی از منطقه را عرصه های کویری، بیابانی و تپه ماهور تشکیل می دهد و بقیه اراضی را تیپ کوهستانی تشکیل می دهد. منطقه دارای ارتفاعات صخره ای و دشت های باز در پیرامون آن که شرایط مناسبی را برای حضور حیات وحش در منطقه فراهم نموده است. علاوه بر این نیز بدلیل وجود میدان دید مناسب شرایط مطلوبی جهت حفاظت کامل مناطق فراهم آمده است.

جاذبه های اکوتوریستی: تاکنون هیچگونه سرمایه گذاری برای امر تفریح و تفرج در داخل منطقه صورت نگرفته است. با عنایت به وجود جاذبه های کویری هرساله تورهای کویرنوردی در منطقه انجام می شود و اثر طبیعی دم یوز از مهمترین آثار طبیعی گردشگری در منطقه می باشد.

وضعیت اجتماعی: از آنجایی که مردم منطقه به امر کشاورزی و دامداری اشتغال دارند متاسفانه خشکسالی های اخیر در وضعیت معیشتی مردم بسیار تاثیر گذار بوده است.

روستای طاهرآباد با جمعیت ۱۵۰ خانوار و دارای طرح هادی مصوب و در حال اجرا، در حاشیه مرز شرقی و خارج از منطقه قرار گرفته که فعالت های عمده معیشتی در آن زارعت و دامداری می باشد. روستای ابراهیم آباد با جمعیت ۱۲ خانوار و فاقد طرح هادی مصوب، در حاشیه مرز شرقی و خارج از منطقه قرار گرفته که فعالیت های عمده معیشتی در آن زارعت و دامداری می باشد. روستای گل پخون با جمعیت ۵ خانوار و فاقد طرح هادی مصوب، در حاشیه مرز شمالی و خارج از منطقه قرار گرفته که فعالیت های عمده معیشتی در آن زارعت و دامداری می باشد. روستای کجه با جمعیت ۱۳۰ خانوار و دارای طرح هادی مصوب، در حاشیه مرز شمالی و خارج از منطقه قرار گرفته که فعالیت های عمده معیشتی در آن زارعت و دامداری می باشد. روستای چاه نو با جمعیت ۶۰ خانوار و فاقد طرح هادی، در حاشیه مرز شمالی و خارج از منطقه قرار گرفته که فعالیت های عمده معیشتی در آن زارعت و دامداری می باشد. روستای پلوند با جمعیت ۵ خانوار و فاقد طرح هادی مصوب، داخل منطقه قرار گرفته که فعالیت های عمده معیشتی در آن دامداری می باشد.

زراعت در منطقه با استفاده از آب چاه موتورها انجام می شود که غالبا در حاشیه روستاها و داخل دشت ها پراکنده اند. انواع محصولات کشاورزی از قبیل پسته، جو، گندم، پنبه و غیره کشت می گردد. حدود ۱۰ هکتار از اراضی داخل منطقه که شامل اراضی کشاورزی چاه موتور موسوم به ریگ آهویی، محدوده روستای پلوند و بندسازهایی که در صورت بارندگی مناسب تحت کشت دیم قرار می گیرند مستثنیات منطقه می باشند.

تجهیزات و امکانات حفاظتی: منطقه در حال حاضر دارای دو پاسگاه محیط بانی و یک انبار علوفه با تعداد ۴ نفر نیرو میباشد.

پوشش گیاهی:

گونه های شاخص گیاهی منطقه عبارتند از: بنه، کسور، اسکنبیل، گز، تاغ، قیچ، بادام کوهی، زرشک وحشی، درمنه، آنغوزه، زیره سیاه، گیاهان علفی، گل بوماداران، آویشن، لاله قرمز، خارشتر، افدرا و برخی از گیاهان خانواده کاسنی

گونه های شاخص جانوری:

حیات وحش منطقه عبارتند از: قوچ و میش، کل و بز، گرگ، آهو، گربه شنی، کاراکال، روباه، شغال، تشی، شاهین، کبک، تیهو، انواع باقرقره، کبوتر چاهی، زاغ بور، غراب، کمرکولی، انواع چک چک، هوبره، شاهین، عقاب طلایی، دلیجه، قرقری، انواع گنجشک، بزمچه، انواع مارها و لاک پشت

تعارضات و تهدید های منطقه:

۱ – خشکسالی ها و کمبود نزولات آسمانی
۲- کمبود پاسگاه محیط بانی، تجهیزات، نیروی انسانی و عدم استاندارد حفاظتی مناطق.
۳- تخریب زیستگاه بر اثر پیشروی شن های روان
۴- لزوم ارتقاء فرهنگ زیست محیطی جامعه
۵- چرای بیرویه دام های اهلی و به ویژه صدور پروانه چرای دام در داخل محدوده امن.

بر اساس تفاهم نامه منعقد شده در زمان ارتقاء سطح منطقه مبنی بر حذف ۱۰ درصد از سطح منطقه به بخش صنعت، با حذف ده درصد از منطقه حفاظت شده مظفری، محدوده معادن سنگ آهک شرکت سیمان سفید، معدن مس شرکت احیاء صنایع خراسان و معدن سنگ تزئینی آقای عباس طاهری از محدوده منطقه خارج گردیده است. در حال حاضر قسمتی از محدوده معدنی خاک صنعتی آقای رضا شهریاری در داخل منطقه و مرز جنوبی آن قرار دارد. ضمنا در جریان اصلاح مرز منطقه، روستای گل پخون، قسمتی از حریم جاده آسفالته طاهرآباد به کجه و اراضی کشت دیم واقع در محدوده ذکر شده از منطقه خارج شده است و ارتفاعات موسوم به چاه چشمه و قسمتی از جنگل تاغ طاهرآباد پس از بررسی و برداشت محدوده، جهت الحاق به منطقه پیشنهاد گردیده است. در محدوده پیشنهادی یک معدن سنگ لاشه در حال بهره برداری و فعال واقع گردیده است.

رخدادهای منطقه:

طرح تکثیر و پرورش گور ایرانی در منطقه با انتقال ۲ راس گورخر ایرانی از یزد در سال ۱۳۸۶ در فضای محصور به مساحت ۱۰۵ هکتار در حال بهره برداری است.

+122
-49
  

1 دیدگاه

  1. کاسپین می‌گوید:

    شهرستـان فـردوس دارای مردم طبیعـت دوسـت می باشـد
    بنابراین میتوان از مناطق حفاظت شده بخوبی محافظت کرد

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>