منطقه حفاظت شده کوه کشار

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: منطقه کشار طی مصوبه شماره ۳۵۵ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۸۹/۹/۲۲ بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

این منطقه با وسعت ۳۶۰۶۹ هکتار در شمال جاده بندرعباس – بندرلنگه در استان هرمزگان واقع شده و بزرگترین کانون زیستی اطراف منطقه به شمار می آید.

دامنه تغییرات ارتفاع:

منطقه جنوبی کشار که بیشتر به صورت دشت هموار می باشد با ارتفاع ۷۰ متر از سطح دریا دارای کمترین ارتفاع بوده و کوه گیشو با ارتفاع ۱۶,۶۷۸ متر بلندترین نقطه ارتفاعی منطقه می باشد.

وضعیت طبیعی منطقه:

کوه کشار طاقدیس بزرگی است که درادامه چین خوردگی های زاگرس قرار داشته و بین این منطقه و کوه گنو رودخانه کل حایل شده است.

منطقه حفاظت شده کوه کشار در ضلع جنوبی دارای دشت های هموار و در قسمت های غربی بیشتر تپه ماهوری می باشد ولی در مجموع این منطقه تغییرات کمربندهای ارتفاعی دشت تا کوهستان را در برمی گیرد ولی سیمای اغلب آن کوهستانی است.

میزان بارندگی سالیانه در این منطقه کم و اغلب به کمتر از ۱۲۰ میلی متر در سال می رسد.

پوشش گیاهی:

پوشش گیاهی منطقه کشار بسیار متنوع می باشد و مجموعه ای از عناصر نوبوسندی، ایرانی، تورانی را در خود جای داده است.

پوشش گیاهی آن از دشت تا کوهستان، در کمربندهای ارتفاعی تغییر می کند. دشت ها تا ارتفاعات میانی آن گونه های نوبوسندی نظیر انواع آکاسیا، پرخ، گیشدر، استبرق، قیچ، تج مهرخوش، کنار، کهور، ژیمتوکارپوس و گز را در خود جای داده اند.

دو گونه کنار و تج از گونه های غالب این ناحیه می باشند. ارتفاعات میانی تا قلل کوه ها جایگاه عناصر ایران – تورانی نظیر کبکم، بنه، بادام کوهی، قیچ، گون گاوی، درمنه، آویشن و… می باشد که از تنوع و تراکم بسیار بالایی برخوردار است.

گونه های جانوری:

این منطقـه به دلیل تنوع اقلیمی و زیستگاهی از نظر حفظ گونه های جانوری بسیار قابل توجه بوده و گونه های دشت زنی تا گونه های کوه زنی را در برمیگیرد.

پستانداران: جبیر، قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، گربه وحشی، کفتار، شغال، روباه معمولی، تشی، خرگوش و گراز

پرندگان: از بین پرندگان تیهو و کبک از فراوان ترین و مهمترین گونه ها بوده و می توان از پرندگانی نظیر هما، دال، دلیجه، سارگپه ها، سسک ها، چلچله ها، زنبورخورها، سنگ چشم ها، دارکوب، چک چک ها، سهره ها و غیره نیز نام برد.

خزندگان: از خزندگان می توان به افعی ها، مارجعفری و انواع مارمولک اشاره کرد.

رخدادهای منطقه:

- دو بره میش زنده گیری شده از یک چوپان متخلف در اردیبهشت ۱۳۹۳ (لینک مرتبط)

+157
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>