منطقه حفاظت شده کوه هماگ

مشخصات و شرایط جغرافیایی:

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: منطقه کوه هماگ طی مصوبه شماره ۳۵۱ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۸۹/۹/۲۲ بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

منطقه حفاظت شده کوه هماگ به مساحت ۱۰۰,۵۰۹ هکتار در استان هرمزگان و در شمال شهرستان بندرعباس و قسمت جنوبی شهرستان حاجی آباد قرار گرفته است.

پوشش گیاهی:

در اراضی پائین دست مناطق جنوبی منطقه حفاظت شده هماگ بیشتر گونه های گرمسیری از قبیل کهور، کنار، گیشدر، استبرق، خرزهره، بید، پده و در ارتفاعات میانی بادام کوهی، بادامک، بنه، قیچ، آبنوس، گون و در ارتفاعات بالا ارس و زیتون وحشی از گیاهان غالب منطقه می باشد.

گونه های شاخص جانوری:

وجود ارتفاعات، تپه ماهورها و دشتهای این منطقه شرایط زیستگاهی مناسبی را برای گونه های مختلف فراهم ساخته است.

پستانداران: مهمترین پستانداران منطقه حفاظت شده کوه هماگ را در ارتفاعات بالا کل و بز و در ارتفاعات میانی قوچ ومیش، پلنگ، گربه وحشی و درتپه ها و مناطق دشتی جبیر، روباه معمولی، کفتار، گراز، خدنگ و انواع جوندگان تشکیل می دهند.

حدود یکصد جبیر در این منطقه زندگی می کنند.

پرندگان: پرندگان غالب منطقه از گونه های کبک و تیهو می باشند که درتمام فصول سال به وفور یافت می شوند. انواع پرندگان شکاری، جغدها و پرندگانی نظیر دیدومک، زنبورخورها، لیکو، سبزقباها، باقرقره، سسک ها، دم جنبانک و چک چک نیز در این منطقه زیست می کنند.

خزندگان: شامل انواع مار، آگاما، بزمچه و مارمولک می باشد.

رخدادها:

برای نخستین بار در دیماه ۱۳۹۳ از پلنگ ایرانی در کوه هماگ تصویربرداری شد.

تصاویر:


+126
-1
  

1 دیدگاه

  1. همایی می‌گوید:

    با سلام و عرض خسته نباشد
    منطقه هماگ با ارتفاع ۷۰۰ متر از سطخ دریا و کوه هماگ با ارتفاع ۳۲۶۷ متر از سطح دریا، مرتفع ترین نقطه در استان هرمزگان می باشد که دارای تنوع جانوری و گیاهی فراوانی می باشد. از گیاهان می توان ارس، زیتون، کهور، گردو، انجیر، مرکبات (با توجه به ارتفاع تنوع گیاهی تغییر می کند) و …از جانوران نیز می توان قوچ، میش، کل، بز، پلنگ، کبک، تیهو و … را نام برد. با وجود اینکه این منطقه از سال ۱۳۸۹ به عنوان منطقه خفاظت شده معرفی گردید، متاسفانه تا کنون هیچ گونه اقدام درخوری از سوی محیط زیست استان هرمزگان انجام نگرفته است و شکار بی رویه گونه های جانوری و قطع درختان ادامه دارد (این منطقه فاقد محیط بان می باشد). با توجه به زیبایی های کم نظیر این منطقه و وجود چشمه سارهای دائمی با قله های برف گیر آن در فصل پائیز و زمستان که در واقع در منطقه جنوب ایران کم نظیر می باشد. این منطقه می تواند یکی از مهمترین مناطق جهت جلب طبیعت گردان( اکوتوریست ها) معرفی گردد. وجود دامنه ارتفاعی زیاد باعث ایجاد کلکسیونی از فون و فلور ایران در منطقه شده که به لحاظ زیست محیطی دارای ارزش بالا و غیرقابل انکاری است که مطمئنا در استان نادر می باشد . آب و هوای ملایم به همراه رود خانه ها و چشمه سار ها و باغ های مرکبات موجب شده که این منطقه به عنوان قطب کشاورزی استان نیز به شمار آید. در حالی که منطقه گنو با وجود تنوع کمتر گیاهی و جانوری نسبت به منطقه هماگ است دارای محیط بان و امکانات می باشد. کوه هماگ تنها منطقه هرمزگان است که از پائیز تا اوائل بهار برف گیر است و چشمه هماگ تنها چشمه دائمی و پر آب استان می باشد. قطع درختان و شکار حیوانات سبب بهم خوردن اکوسیستم نطقه می شود. بی گمان نادرترین گونه در بین جانوران کوه هماگ پلنگ است که نیاز به توجه بیشتر برای حفظ این گونه با ارزش طبیعت می باشد.
    متاسفانه به دلیل سهل انگاری و بی توجهی مسولان محیط زیست این منطقه در خطر نابودی می باشد، به طوریکه رودخانه دائمی هماگ مدفن زباله شده است.
    اینجانب حتی برای پیگری به سرکار خانم ابتکار نیز ایمیل دادم. خواهشمند است مشکل این منطقه را به گوش مسولان محیط زیست کشور برسانید.

    پر طرفدار Thumb up 64 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>