اثر طبیعی ملی فسیلی مراغه

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: اثر طبیعی ملی فسیلی مراغه (بهشت فسیل شناسان) به مساحت ۱۰۲۶ هکتار به عنوان اثر طبیعی ملی در سال ۱۳۸۳ مصوب شده است و بخشی از محدوده بزرگ فسیل دار کوهستانی سهند می باشد که به لحاظ دارا بودن مناسب ترین برونزد براس عملیات اکتشافی به عنوان اثر طبیعی ملی پیشنهاد شده تا در کنار عملیات تحقیقاتی بطور دقیق حفاظت شود.

فسیلهای مکشوفه در این منطقه شامل گونه های جوندگان، اسب سانان، گاو سانان، گوشتخواران( گربه سانان مثل ببر دندان شمشیری، کفتار، گرگ و خرس)، خانواده گوزن ها و زرافه ها، کرگدن، فیلها و آنتیلوپها و … می باشد که بعنوان بهشت فسیل شناسان معروف است. موزه صحرایی برای معرفی آثار فسیلی و نحوه قرارگیری آنها در لابه های خاک سطحی جهت بهره برداری محققان و دانشجویان در داخل منطقه ایجاد شده است.

سابقه بررسی اولیه منطقه فسیلی مراغه به اوایل سال ۱۸۴۰ میلادی بر می گردد که جمع آوری اولیه نمونه ها توسط مسافران روسی و به دنبال آن پژوهشگران کشورهای اتریش، انگلیس، فرانسه و آمریکا که با همکاری موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته انجام پذیرفت. از گونه های جانوری شناسایی شده می توان از آنتیلوپ آهو، زرافه، ببر دندان خنجری، اسب، کفتار، کرگدنها، ماستودونها و … نام برد.  وسعت منطقه فسیلی مراغه حدود ۴۰۰۰۰ هکتار است که ۱۰۲۶ هکتار از آن به عنوان اثر طبیعی معرفی شده است. با توجه به تخریب و برداشت و حفاری منطقه و لزوم حفظ این منطقه فسیلی باارزش و نظر به مطالعات انجام شده فراوان توسط سازمان حفاظت محیط زیست این منطقه به عنوان اثر طبیعی ملی به شورای عالی حفاظت محیط زیست پیشنهاد و توسط این شورا تصویب گردیده است.

 

+15
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>