اثر طبیعی ملی لاله واژگون

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): این منطقه طی مصوبه شماره ۱۵۰ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۷۵/۱۱/۲۷ با هدف حفاظت از گونه گیاهی ارزشمند لاله واژگون بعنوان اثر طبیعی ملی به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

اثر طبیعی ملی لاله واژگون معروف به چال روغنی با مساحت ۳۸۰ هکتار در استان چهارمحال و بختیاری و در محدوده شهرستان فارسان واقع شده است.

این منطقه که در ارتفاع بالا مابین چند قله مرتفع واقع شده و بسیار بکر و دست خورده می باشد رویشگاه گونه های گیاهی کمیاب و منحصر بفرد از جمله لاله واژگون است.

لاله واژگون از گونه های گیاهی در معرض انقراض کشور به شمار می رود. رویشگاه های این گونه بخش های بسیار محدودی در زاگرس در استان های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و نقاط کوچکی از لرستان و فارس را شامل می شود.

چرای مفرط دام در رویشگاه های این گونه و تخریب زیستگاه های طبیعی به منظور فعالیت های کشاورزی و برداشت و قاچاق لاله واژگون نسل این گونه گیاهی ارزشمند را در آستانه نابودی کامل قرار داده است.

تصاویر:

+47
-3
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>