رشد جمعیت حیات وحش منطقه بهرام گور نسبت به سال گذشته

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان فارس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی گفت: طی سال های اخیر مطالعات و مراقبت های خاص و جدی تری بر روی حیات وحش منطقه حفاظت شده بهرام گور توسط کارشناسان محیط زیست صورت گرفته که از آن جمله می توان به سرشماری سالانه گونه ها، پایش ماهانه و رفع نقایص موجود در محدوده مطالعاتی و نیز تهیه طرح مطالعه گونه های ارزشمند جانوری و زیست گاه اشاره نمود.

در سالهای اخیر علیرغم شرایط نامساعد جوی و خشکسالی ها خوشبختانه با مراقبت و پایش این منطقه آمار حیات وحش سیر صعودی داشته است.

وی افزود: منطقه حفاظت شده بهرام گور در شرق استان فارس و شمال شرقی شهرستان نیریز قرار دارد، وسعت این منطقه ۴۰۸۰۰۰ هکتار، ارتفاع بلندترین نقطه آن ۲۷۸۷ متر بوده و دارای آب و هوای گرم و خشک و بارندگی حدود ۲۰۰ میلی متر است. این محدوده از سال ۱۳۵۱ با عنوان منطقه حفاظت شده “بهرام گور” تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست فارس قرار گرفته است.

منطقه حفاظت شده بهرام گور تنها منطقه ای در کشور بوده که جمعیت قابل ملاحظه و پویایی از گورخر ایرانی را در خود جای داده است. حضور دیگر گونه های جانوری ارزشمند نظیر کاراکال، زاغ بور، هوبره و جبیر ارزش اکولوژیکی این زیستگاه پهناور را دو چندان می کند و تماشای حیات وحش به خصوص گونه های در معرض تهدیدی نظر گورخر ایرانی، هوبره و زاغ بور در این منطقه به سادگی امکان پذیر است.

به گفته ابراهیمی کارنامی در سرشماری پاییزه حیات وحش منطقه حفاظت شده بهرام گور جمعیت کل و بز نسبت به سرشماری سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته همچنین جمعیت جبیر ۳۹ درصد، گورخر ایرانی ۲۱ درصد و قوچ و میش ۵ درصد افزایش یافته است.

وی همچنین گفت: در سرشماری پاییزه حیات وحش امسال ۶۲۲ راس کل و بز وحشی در منطقه حفاظت شده بهرام گور مشاهده گردیده که در سال گذشته ۴۷۹ راس گزارش شده بود همچنین آمار  قوچ و میش از ۳۱۱ راس در سال گذشته به ۳۲۷ راس، جمعیت جبیر از ۱۸ راس به ۲۵ راس و جمعیت گور خر ایرانی از ۳۵۹ راس به ۴۳۳ راس رسیده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با ابراز خرسندی از افزایش جمعیت حیات وحش در این منطقه در نتیجه سرشماری پاییزه امسال نسبت به سرشماری سال ۱۳۹۰، امنیت زیستگاه منطقه حفاظت شده بهرام گور، افزایش حضور محیط بانان و تهیه و ایجاد تجهیزات و امکانات، آبرسانی و غذا رسانی به حیات وحش، ایجاد شرایط جهت زاد و ولد و زندگی آرام حیات وحش را از دلایل اصلی رشد جمعیت حیات وحش منطقه بر شمرد.

+31
0
  

1 دیدگاه

  1. miad می‌گوید:

    In axe pain ham marboot be hamin mantaghast?daghighan che nejadist? Gorbre ye vahshi?ya…. mamnoon misham ettela resani konid

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>