نجات محیط بان از چوبه دار با بخشش خانواده مقتول

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در آیین صلح و سازش در مسجد امام هادی (ع) شهرستان خرم آباد، محیط‌ بانی که موجب مرگ جوان خرم آبادی شده بود مورد عفو و بخشش خانواده مقتول قرار گرفت و از چوبه‌ی دار رهایی یافت.

به گزارش ایسنا،‌ ماجرا از آنجا آغاز شد که در تابستان سال ۱۳۹۰ مرحوم ابراهیم الیاسی‌زاده (مقتول) حدودا ۲۶ ساله به همراه دو نفر از نزدیکان خود برای تفریح به کوه‌های منطقه رازان می‌روند و یک اسلحه شکاری دارای مجوز به نام مقتول را همراه دارند. ساعت ۹ صبح روز حادثه در منطقه آزاد با محیط بانان محیط زیست برخورد می‌کنند و محیط‌بانان نیز به تعقیب آنها می‌پردازند.

۳ نفر از هم جدا می‌شوند و هرکدام به سویی می‌گریزند ولی مقتول توسط یکی از محیط بانان همچنان تعقیب می‌شود و از ناحیه پهلوی راست مورد اصابت گلوله از فاصله بسیار نزدیک با اسلحه کلاشینکف (ak47) قرار می‌گیرد.

متاسفانه به علت نبود امکانات، محیط بان، با چفیه خود زخم مقتول را برای جلوگیری از خونریزی بیشتر می‌بندد اما به علت گرمای تابستان و نبود امکانات در منطقه کوهستانی تا حدود ۵ عصر هیچ‌گونه اقدامی صورت نمی‌گیرد. تا اینکه یکی از دوستان مقتول با شخصی در خرم آباد تماس می‌گیرد و آن شخص نیز چون با رییس هلال احمر ایلام آشنایی داشته از او تقاضای کمک می‌کند، سپس رییس هلال احمر ایلام از رییس هلال احمر کرمانشاه تقاضای کمک می‌کند و او نیز دستور اعزام هلی‌کوپتر به منطقه حادثه را صادر می‌کند. با کمک امداد هوایی، مقتول که هنوز زنده بوده به بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد رسانده می‌شود و متاسفانه پس از دو روز جان را به جان آفرین تسلیم می‌کند.

محیط بان نیز خود را به نیروی انتظامی معرفی و پرونده قضایی برای رسیدگی تشکیل می شود. قرار مجرمیت قتل عمد برای قاتل صادر و پرونده روال قانونی خود را طی می‌کند.

سرانجام با پادرمیانی بزرگان طوایف و مسوولان ارشد استانی و همراهی روحانیت و ریش سفیدان محلی جلسه صلح و سازش برای پایان دادن به این خصومت برگزار می‌شود و محیط بان که در آستانه چوبه دار قرار داشت، از مرگ حتمی نجات می‌یابد.

سعید رازانی، دادستان عمومی و انقلاب خرم آباد در این‌باره گفت: با توجه به اینکه در دین مبین اسلام و آیات قرآن بر صلح وسازش بین مومنین تاکید فراوانی شده است، مومنین نیز باید سعی کنند تا اختلافات بین یکدیگر را حل وفصل کنند.

وی افزود: دستگاه قضایی از ایجاد صلح و سازش بین مردم استقبال می‌کند و البته در وهله اول اجرای قانون را مدنظر قرار می‌دهد.

دادستان عمومی و انقلاب خرم آباد اضافه کرد: در مورد این پرونده نیز چون محیط بان محیط زیست بدون سبق تصمیم و بدون انگیزه قبلی و به صرف دفاع از محیط زیست منجر به این حادثه تلخ شده بود، لذا دستگاه قضایی از این جلسه صلح و سازش استقبال کرد.

در این مراسم که پس از اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام طاهری درمسجد امام هادی (ع) شهرستان خرم آباد برگزار شد و جمع کثیری از مردم حضور داشتند، «کاکولوند» رییس شوراهای حل اختلاف دادگستری لرستان طی سخنانی با تقدیر از خانواده مقتول گفت: استان لرستان در زمینه سنت حسنه عفو و گذشت، استان نمونه کشور است.

وی ادامه داد: گذشت کردن در عین برتری داشتن کار هر کسی نیست. ما در دستگاه قضایی قطع اختلاف می‌کنیم ولی قطع خصومت نمی‌کنیم و این مثل آتش زیر خاکستر است که هر لحظه ممکن است فوران کند که با کمک بزرگان و مسوولان محترم باید این روش را ادامه دهیم و رفع کینه کنیم.

رییس شورای حل اختلاف استان لرستان ادامه داد: در یک طرف قضیه جوانی از بین رفته است و باید جلوی از بین رفتن جان فرد دیگری را بگیریم و این سنت حسنه باید ادامه پیدا کند.

در ادامه، مسوولان محلی و نمایندگان دو طایفه حسنوند و بیرانوند به ایراد سخن پرداختند.

+44
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>