حکم صادره و حاشیه های جلسه دادگاه متهمین کشتار خرس های سمیرم

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: جلسه دادگاه متهمین کشتار و سلاخی سه قلاده خرس در شهرستان سمیرم دیروز برگزار شد و هر کدام از متهمین به ۱۸ ماه حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از شکار و حمل اسلحه شکاری محکوم شدند.

این جلسه با حضور وکیل انجمن حمایت از حیوانات و مسئول اداره محیط زیست شهرستان سمیرم و بدون حضور متهمین برگزار شد و در مدت ۴۰ دقیقه نماینده سازمان حفاظت محیط زیست و وکیل انجمن حمایت حیوانات آخرین اظهارات خود را در مورد پرونده بیان داشتند.

در پایان رای دادگاه مبنی بر محکومیت متهمین به ۱۸ ماه حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از شکار صادر گردید.

حاشیه‌های دادگاه:

- در جلسه دادگاه هیچکدام از متهمین پرونده حضور نداشتند و دادگاه بصورت غیابی اقدام به صدور رای نمود.

- یکی از متهمین پرونده بنام حجت الله چوپانکاره متواری بوده و متهم دیگر بنام حمزه علی انصاری با قرار وثیقه بیست میلیون تومانی آزاد است.

- در کمال ناباوری تمامی سخنان احمدرضا لاهیجان زاده مدیر کل وقت محیط زیست استان اصفهان که در شهریورماه سال گذشته در مصاحبه با سبزپرس عنوان شده بود توسط قاضی دادگاه و نماینده محیط زیست تکذیب شد! در این مصاحبه لاهیجان زاده عنوان کرده بود که از این دو نفر سلاح غیر مجاز کشف شده است که سه سال محکومیت را برایشان به همراه خواهد داشت. همچنین در این مصاحبه لاهیجان زاده این دو نفر را از شکارچیان معروف منطقه نامیده بود که از لحاظ فرهنگ شکار از کثیف ترین شکارچیان منطقه بوده که بیرحمانه به شکار میپردازند. همچنین عنوان شده بود که این شکارچیان سنگدل سال گذشته هم در جریان یک شکار غیر مجاز دستگیر شده بودند.

- با توجه به تکذیب مطالب عنوان شده توسط مدیر کل محیط زیست استان اصفهان، جرم حمل اسلحه غیر مجاز و شکار در منطقه حفاظت شده و همچنین سابقه قبلی متهمین حذف شده و متهمین صرفا به جرم ورود به منطقه شکار ممنوع و شکار غیر مجاز محکوم شدند.

- قاضی پرونده به نظرات کاربران سایت انجمن حمایت از حیوانات اشاره کرده و خطاب به وکیل انجمن حمایت از حیوانات عنوان نمود که من تمامی این نظرات را با دقت مطالعه کرده ام. انجمن حمایت از حیوانات از کاربران سایت و صفحه فیسبوک خود در سوالی عنوان کرده بود که اگر شما بعنوان مدعی در برابر میز قاضی قرار بگیرید چه مجازاتی را از دادگاه برای متهم قتل خرس های سمیرم در خواست خواهید کرد؟ پرینت بیش از ۷۵۰ نظر کاربران سایت در ۷۸ صفحه توسط وکیل انجمن به دادگاه تقدیم شده بود.

- در لایحه تقدیمی از طرف انجمن حمایت از حیوانات تعداد بیش از ۲۰ عکس این جنایت قرار داده شده بود.

- وکیل انجمن حمایت از حیوانات از دادگاه خواست که با توجه به انعکاس بین‌المللی این جنایت حکمی صادر شود که باعث حفظ آبروی کشور شود. در پاسخ قاضی دادگاه عنوان نمود که به شما قول میدهم حکم مناسبی صادر کنم.

- در پاسخ به وکیل انجمن که کشتار توله خرس ها و رنج آنها را به دریده شدن شکم نوزاد انسان تشبیه نمود، قاضی پرونده برای لحظاتی چشمان خود را بست و مجددا عنوان نمود که حتما رای مناسبی صادر خواهم کرد.

- سال گذشته هنگامیکه مامورین برای دستگیری متهم پرونده منزل پدر وی را مورد جستجو قرار داده بودند موفق به کشف تعدادی سلاح غیر مجاز و فشنگ شده بودند که بواسطه آن پدر متهم دستگیر و سپس با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. اطلاعات بدست آمده حاکی است که بواسطه کهولت سن پدر نامبرده و همچنین منتسب بودن به خانواده ایثارگران پرونده فوق نیز با جریمه سه میلیون تومانی مختومه اعلام شده است.

- قبل از شروع جلسه دادگاه تعدادی از اهالی شهرستان سمیرم که برای امور اداری خود در ساختمان دادگاه حضور داشتند پس از شناخت وکیل انجمن، انزجار خود را از این اتفاق ابراز کردند و خواستند که انجمن بطور جدی پیگیر این پرونده باشد و برای متهمین درخواست اعدام کند!

- رئیس اداره محیط زیست سمیرم در پاسخ به اعتراض وکیل انجمن مبنی بر سهولت ارائه مجوز حمل سلاح عنوان نمود که سلاح و شکار جزئی از زندگی مردم این منطقه است و اکثر مردم این منطقه اسلحه دارند و با شکار بزرگ شده اند و اگر ما مجوز سلاح را در اختیارشان قرار ندهیم بطور قاچاق و غیر قانونی اقدام به خرید اسلحه خواهند کرد. ایشان از انجمن خواست که بجای اعتراض به سازمان محیط زیست برای ارائه مجوز حمل سلاح به سایر ارگان ها اعتراض کند که پشت سر هم اقدام به ساخت کارخانه اسلحه سازی میکنند و آنها را بفروش میرسانند ولی در کشوری مثل هند حتی پلیس هم اسلحه ندارد و از ابزارهایی مانند باتوم استفاده میکند!

- برخورد مسئولین دادگستری و کادر اداری دادگستری شهرستان سمیرم با وکیل انجمن حمایت از حیوانات بسیار مناسب بود و همکاری مناسبی داشتند.

منبع: انجمن حمایت از حیوانات

+22
-1
  

14 دیدگاه

  1. Hamid می‌گوید:

    با سلام محضر دوستان
    این جریان رو از پارسال پیگیری می کنم. با توجه به ابعاد این جنایت و سوابق قبلی متهمان حکم صادره واقعا غیر معقول و مضحک می باشد. این افراد منتظر باشند روزی خواهد رسید که به مجازات خود نه بدست قوانین ضد محیط زیستی دولت بلکه بدست من و امثال من….من الان استرالیا هستم و فیلم مربوط به این جنایت رو دوستان استرالیائی هم حسب اتفاق دیدند و گفتند که چنین چیزی اینجا ۱۸ سال حداقل زندان داره…و چنان تاثیر بدی روی این دوستان گذاشت که یکی از اونها گفت که داوطلب میشه برای مجازات این افراد بیاد ایران….و همون بلا رو سر این افراد بیاره حتی اگر تو زندان هم باشند..و با توجه به قابلیت های این دوستم مطمئن هستم که اینکار رو انجام خواهد دارد و به آن قسم خورده…خواهیم دید اون روز رو و من هم ساپورت می کنم….صحنه های تاثرآور زیادی تو این سالها دیده ایم ولی این یکی….کشتن دو تا توله خرس…وقتی می بینی بدنبال آخرین پناه به جسد مادرشون روی میارن….الان که این مطالب رو می نویسم اشک از چشام میاد….امیدوارم که دیگر از این صحنه ها تو ایران شاهد نباشیم و می دانم با قوانین فعلی شاهد خواهیم بود…..
    ممنونم از تمامی زحمت کشان عرصه محیط زیست…..

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

  2. آزیتا.س می‌گوید:

    واقعا جای تاسفه.مردم ما فقط اهل ادعا هستند و عملی در کارهاشون دیده نمیشه.در جایی هستیم که متاسفانه به انسان ها هم بهایی داده نمیشه،چه،حیوانات بی زبانی که دیگه وسایل دفاعیشون هم در مقابل وحشی گری انسان ها کاربردی نداره.
    این حکم،حکم به بی عدالتی بود و خانه از پایبست ویران است
    ممنون از دیده بانان محیط زیست و حیات وحش عزیز که نهایت سعی و تلاششون رو در جهت وفاداری به مادر طبیعت کردند و خواهند کرد.این تلاش از چشم کسانی که می بینند،پنهان نیست
    مانا مانید

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  3. Miad می‌گوید:

    Khob hala chera hokm ghiabi boode?fekr nemikonid vasighe Ye 20,000,000 va bozo or peida nakardan Dar dadgah Ye jooraei be ham marbood bashan?ey kash ghazi Ye mohtaram Ye tabeide 4-5 sale, va mahroomiate chand sale az falliat haye ejtemaei va dolati ham sader mikard.chon in shakhs moteassefane moallem boode va hala ke mojrem shenakhte shode fekr nemikonam liaghate in shoghle sharif ro dashte bashe. Ey kash dadgah haye ma az nazare edalat be zamani hazrate Ali bargardan va az entesabe afrad be hich shakhs ya organi natarsan.agar rooz name haye oon zaman ro varagh bezanan,mibinan ke Che jenayat haei Dar hayate vahsh be in afrad nesbat dade shode bood.hala ke takzib mikonan pas in vohoosh ham mitoonan az khodeshoon e’ade Ye heisiat konan.pas lotfan ba shoure mardom bazi nakonid ke bad train tohine.por azehe ke tosi yei Dar kare ke yek seri az jormha takzib shodan.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

  4. فریبرز می‌گوید:

    در این دوره ای که ما زندگی میکنیم شکار و داشتن تفنگ شده یک نوع تفریح مفرح برای تازه به دوران رسیده ها اگر نمایندگان مجلس محترم طرفدار حیوانات و محیط زیست بطور جدی باشند یعنی در حد فعال و عضو انگاه بازنگری در قوانین کهنه تخلفات مربوط به محیط زیست میکنند و مجازاتهای برابر با شزایط امروز شاید مانع از این جنایتها شود نمیدانم . اما با این حکم حس میکنم خون ان دوتوله و مادرشان پایمال شد . همه امیدوار بودند با رسانه ای شدن این تصاویر فجیع اثر ان در جامعه و مسیولین به نحوی باشد تا قوانین تغییر کنند و سخت شوند اما چنین نشد پس باز باید بشنویم وشاید تصاویر فجیع دیگر را ببینیم . افسوس و صد افسوس .

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  5. شفایی می‌گوید:

    معل.م بود از بچه های بالا! به قاضی فشار میارن که ماس مالیش کن!
    از این موارد توی کشور زیاده!
    من اگه قاضی بودم هر کدام را ۲۰سال زندان میکردم.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

  6. بایراملو می‌گوید:

    خدا می داند وقتی فیلم را دیدم چقدر از این آدمها و آنهایی که غیر مستقیم در این جنایت نقش دارند انزجار پیدا کردم.حالا تو این وضعیت کشورمان که تمام کشورها علیه ما بسیج شده اند با اتشار این فیلم در اینترنت ،دنیا چه حسی نسبت به ما پیدا میکنه، حلا برید پول و سرمایه این مملکت را هزینه کنید تا به قول خودتان دنیا نقاب بدبینیشو نسبت به ما ورداره. واقعاً ما مسلمانیم؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  7. محمد می‌گوید:

    با سلام واقعا باید همین بلایی که سر اون توله خرس آوردند باید رو خانوادهاشون بیارند.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  8. زهرا می‌گوید:

    خدایی که ما و این جهان را افریده، عادله
    متهمیت اینجا تونستن فرار کنن.اما بدونن که تاوان پس میدن
    اون ۳ حیوون مظلوم از انها در قیامت شکایت می کنند
    همانطور که پیامبر اکرم فرمودند: اگر پرند ای را بی دلیل شکار کردی، در روز قیامت جلوی تورا خواهد گرفت۴
    ادما بی انصافن.خدا که جایی نرفته
    اما نکته اینجاست.باید تلاش کنیم در کشور برای حیوان ازاری قانون تصویب بشه

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  9. سعید می‌گوید:

    خداییش حکم خیلی سبکی براشون بریدن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  10. امین می‌گوید:

    باسلام . قوانین ما باعث ادامه کار این شکار کشها شده . ان شااله مجازاتشو تو همین دنیا ببینن .

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  11. ALI می‌گوید:

    ان شالله این بلا سر عزیزانت بیاد تا بفهمی که چیه……..

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  12. مهسا می‌گوید:

    قاتل خرس های سمیرم، خدا را به تمام مقدسات قسم میدهم که با زجر و ناله فراوان بمیری و خبر و تصویرش همه جا پخش شود. عوضی در ارشیو همه سایت ها هستی و نا خواسته باید جنایتت برایمان یاداوری شود.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  13. شوکا می‌گوید:

    وقتی این فیلمو دیدم اشک از چشام سرازیر شد ایشالا که اونایی که اینکارو کردن بدتر از این سرشون بیاد
    شورشو در اوردین با این مجازاتای مسخرتون اه اه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  14. من هستم می‌گوید:

    هر چند برای اظهار نظر دیره، ولی از خدا میخوام روزی برسه که عکس تکه تکه شدنت توسط خرسی قهوه ای رو تو نت ببینم.
    آمین

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>