نخستین ژئوپارک خاورمیانه در قشم سرانجام از فهرست یونسکو خارج شد

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش خبرگزاری مهر، سرانجام ژئوپارک قشم به دلیل ناتوانی مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در انجام معیارهای ثبت جهانی ژئوپارک، از فهرست یونسکو خارج شد.

نصب تابلو و علائم راهنمایی، احداث راههای دسترسی، ساخت اماکن اقامتی مانند هتل و مجموعه عوامل پشتیبانی برای حضور گردشگران در منطقه از جمله درخواستهای یونسکو بود که باید در منطقه ژئوپارک قشم ایجاد می شد، اما به آن توجه نشد.

به همین دلیل پس از اتمام مهلت ۲ ساله ایران، یونسکو نخستین ژئوپارک خاورمیانه را که قبلا به عضویت شبکه جهانی ژئوپارکهای ملی تحت حمایت یونسکو در آمده بود را از این فهرست خارج کرد.

نامه خروج این ژئوپارک از فهرست یونسکو به ارگان های دولتی و مربوطه در ایران همانند سازمان محیط زیست و سازمان منطقه آزاد قشم رونوشت شده است اما با گذشت ۲ ماه از ارسال این نامه، سازمان منطقه آزاد قشم وجود چنین نامه ای را نه تنها اعلام نکرده بود، بلکه سعی در تکذیب آن دارند و پاسخگوی خبرنگار مهر نیستند.

اما این موضوع از سوی محمد رضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو تایید شد.

وی به خبرنگار مهر گفت: زمانی که این ژئوپارک در فهرست یونسکو ثبت شد، کارشناسان این سازمان جهانی، قول انجام معیارهایی را از متولیان در ایران دریافت کردند اما از آنجایی که این موارد رعایت نشده است، در گام اول به ژئوپارک کارت زرد و در گام بعدی کارت قرمز دادند و اکنون آن را از فهرست یونسکو خارج کردند.

وی گفت: تنها در صورتی که مدیران ژئوپارک بتوانند این موارد را رعایت کنند، دوباره شاهد ثبت آن در فهرست جهانی خواهیم بود.

این موضوع توسط ریاضی فر معاون طبیعی محیط زیست استان هرمزگان نیز تایید شده است.

وی گفته که کمبود اعتبار مهمترین عامل از سوی مدیریت ژئوپارک برای رسیدگی به نواقص موجود منطقه عنوان شده است، هرچند وسعت و گستردگی منطقه نیز بر سختی کار و زمانبرشدن آن بی تاثیر نبوده است.

نخستین ژئوپارک خاورمیانه در جزیره قشم، مهمترین جاذبه گردشگری جهانی در ایران بود که با فرصت سوزی متولیان اکنون این ظرفیت از دست رفته است. شاید وقت آن رسیده که مدیران در سازمان منطقه آزاد قشم مهر سکوت را از دهان برداشته و اکنون که وجود این نامه بر همگان احراز شده است، درباره اقدامات چند سال اخیر خود در این ژئوپارک و هزینه کردن اعتباراتی که بابت انجام معیارهای مورد توجه یونسکو دریافت کرده اند، پاسخگو باشند.

ژئوپارک قشم در سال ۲۰۰۶ به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌ ها درآمد و تاکنون تنها ژئوپارک کشور و خاورمیانه به شمار می‌فته است.

ژئوپارک‌ها هر چهار سال یک بار توسط شبکه جهانی ژئوپارک‌ها (GGN) مورد ارزیابی قرار می گیرند و چنانچه عملکرد مناسب و مطابق با استانداردهای این شبکه را داشته باشند، عضویت آنها به مدت چهار سال دیگر در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها زیر نظر یونسکو تمدید می‌ شود در غیر این صورت از فهرست خارج می شوند.

ژئوپارک قشم به عنوان تنها ژئوپارک ایران پیش از این از سوی متخصصان بررسی شد. آنها اعلام کردند که این ژئوپارک معیارهای ماندگاری در این فهرست را ندارد از این رو یونسکو برای برطرف کردن نواقص آن مهلتی را تعیین کرد تا در صورت برطرف کردن نواقص، ماندن آن در فهرست تمدید شود.

براساس تعریف یونسکو، ژئوپارک منطقه ای است با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی در محدوده آن قرار گرفته باشد و این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع اطراف خود نقش موثری ایفا کند.

ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی، میراث فرهنگی و طبیعی دیگر نیز برخوردار باشد.

وجود پدیده های بارز زمین شناسی شامل گنبد نمک، چشمه های گوگردی، غار نمکی، دره شگفت انگیز، سواحل بکر و زیبا و حیات وحش در بخش غربی جزیره قشم و جنگلهای دریایی حرا، تنگه چاهکوه، تنگه عالی، بام قشم، دره تندیس ها، کلات کشتاران، جزایر ناز و دهها تخته سنگ و صخره با اشکال زیبا موجب شد تا نام جزیره ‌قشم در فهرست ژئوپارک های جهانی ثبت شود.

+3
-70
  

4 دیدگاه

  1. Miad می‌گوید:

    Vaghean daste gole masoulin dard nakone.sharmandashoon Shodim bekhoda ba in hame zahmati ke mikeshan babate har rooz paein tar bordane vejhe Ye keshvaremoon.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  2. آزیتا.س می‌گوید:

    جای تاسفه.کاش یکی دو نفر از خیرین به این قسمت های کشور هم توجه می کردند.البته این مورد با تلاش سازمان محیط زیست عملی میشه.والا از مسئولین عزیز نه آبی گرم شده،نه خواهد شد

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  3. امیر می‌گوید:

    بالاخره با تلاش مسوولین محترم پارک مذکور از لیست منحوس سازمان منفور یونسکو خارج و خطر احتمالی حضور توریستهای علاقه مند مزاحم خارجی و ارز آوری احتمالی که سبب اعتیاد جوانان منطقه میشد بر طرف گردید.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  4. asali می‌گوید:

    عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی بود

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>