پیرترین پلنگ ایران در منطقه حفاظت شده کوه بافق

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: بررسی های بعمل آمده طی سال های اخیر نشان از حضور یک پلنگ ایرانی نر با سن تقریبی حداقل ۱۲ تا ۱۴ سال در منطقه حفاظت شده کوه بافق دارد.

این پلنگ نر برای نخستین بار در پاییز ۱۳۸۳ که در آن زمان نیز پلنگ بالغی بود، توسط دوربین های تله ای عکس برداری شد. این پلنگ در سال ۱۳۸۶ در این منطقه زنده گیری شده و به مدت شش ماه مجهز به گردنبند ردیاب ماهواره ای بود.

تصویر: پیرترین پلنگ ایرانی در دی ماه ۱۳۹۰

در  سال های بعدی نیز این پلنگ به دفعات درحال شکار کل و بز توسط محیط بانان عکسبرداری شد. تصویر این پلنگ در زمستان ۱۳۹۰ در نقاط مختلف منطقه حفاظت شده کوه بافق ثبت شد.

بررسی ظاهر این پلنگ در سال های مختلف نشان از آن دارد که حداقل ۱۲ تا ۱۴ سال از عمر آن می گذرد و از همین رو پیرترین پلنگ نر شناخته شده در ایران به شمار می رود.

با اینکه گربه سانان در اسارت تا ۲۵ سال هم عمر می کنند، ولی در طبیعت معمولا به ندرت بیش از ۱۰ سال زندگی کرده و حضور این پلنگ در بخش های مختلف منطقه نشان از غالب بودن آن دارد.

تصویر: پیرترین پلنگ ایرانی پس از نصب گرنبند ردیاب در سال ۱۳۸۶

این موضوع نشان دهنده امنیت نسبتا مناسب منطقه حفاظت شده کوه بافق برای زیست پلنگ ایرانی است. متاسفانه درحال حاضر آینده این منطقه به شدت بواسطه اقدام برای احداث یک جاده میان گذر در مخاطره قرار گرفته است، جاده ای که شهر بافق را به روستاهای شیطور و دولت آباد متصل می کند معروف به جاده گزوئیه که از محدوده امن منطقه حفاظت شده کوه بافق عبور میکند.

تصویر: پیرترین پلنگ ایرانی پس از شکار یک بز وحشی در سال ۱۳۸۹

+30
0
  

1 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    برای ارتباط ۲ تا روستا بهترین زیستگاه پلنگ داره به خطر میافته(سازمان محترم ظاهرا دیگه زورش به کد خدا هم نمیرسه)

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>