تصویر برداری از ۳ قلاده یوزپلنگ در منطقه شکار ممنوع آریز + تصویر اختصاصی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: محیط بانان استان یزد در روزهای پایانی بهمن ماه سال جاری موفق شدند از ۳ قلاده یوزپلنگ آسیایی در منطقه شکار ممنوع آریز بافق تصویر برداری کنند.

جدیدترین تصویر ثبت شده از یوزپلنگ آسیایی در منطقه شکار ممنوع آریز / روزهای پایانی بهمن ۱۳۹۱

منطقه شکار ممنوع آریز با وسعت ۱۳۱,۳۳۰ هکتار در شمال شهر بافق در استان یزد قرار دارد.

با توجه به قرار گرفتن منطقه شکار ممنوع آریز مابین منطقه حفاظت شده کوه بافق و پناهگاه حیات وحش دره انجیر که هر دو از زیستگاه های اصلی یوزپلنگ آسیایی به شمار میروند، این منطقه نقش بسیار مهمی بعنوان کریدور مهاجرتی یوزپلنگ مابین مناطق مذکور ایفا میکند.

تصویر ثبت شده از یوزپلنگ آسیایی توسط دوربین های تله ای در منطقه شکار ممنوع آریز، دی ماه ۱۳۹۱

همچنین با توجه به توپوگرافی منطقه و وجود جمعیت مناسب از طعمه های یوزپلنگ شامل کل و بز، قوچ و میش، جبیر و خرگوش، منطقه شکار ممنوع آریز بافق یکی از زیستگاه های مناسب و مستعد برای زیست این گونه می باشد، به طوری که بیشترین مشاهده یوزپلنگ در سال جاری در این منطقه به ثبت رسیده است.

تصویر ثبت شده از یوزپلنگ آسیایی توسط دوربین های تله ای در منطقه شکار ممنوع آریز، آبان ۱۳۹۱

از مهمترین مشکلات و تعارضات منطقه شکار ممنوع آریز روند رو به گسترش اکتشاف و بهره برداری از معادن می باشد.

با وجود اهمیت بالای منطقه شکار ممنوع آریز در حفاظت از آخرین بازماندگان یوزپلنگ آسیایی، تلاش ها و پیگیری ها جهت ارتقاء این منطقه به یکی از مناطق چهارگانه محیط زیست بدلیل وجود همین ذخایر معدنی تاکنون بی نتیجه مانده است.

تصویر دو یوزپلنگ نر در منطقه شکار ممنوع آریز، مرداد ماه ۱۳۹۱

+24
0
  

5 دیدگاه

  1. Miad می‌گوید:

    Ghabele tavajohe oon masoolane delsooz baraye ehdase jadde

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  2. مرتضی کامران می‌گوید:

    سلام خسته نباشید میگم به همه شما دیدگاه من برا کل حیوونای طبیعت ایران اینکه بجای دستگیری و درگیری با افراد صدمه رسان به طبیعت خصوصا شکارچیان فرهنگ لذت از این حیوانات و طبیعتمون را رواج بدیم و تبلیغاتمون بیشتر برای کمک به این موجودات و آزادی اونها بشه (با تشکر)

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

    • رحیم شهرزاد می‌گوید:

      درود بر شما !
      نمی دانم بگویم یا نگویم ! باید بگویم . امّا چگونه تا مورد عتاب نشوم !
      در جوانی اهل کوه و بیابان و شکار بودم . روزی ، نردیک ظهر ، بر ستیغ کوهی نشسته بودم و اطراف را با دوربین پاک می کردم . ( کوه البرزِ جهرم ) دشتی زیر پایم بود ، کنار زاری تُنُک . حرکتی زیر یک کنار ، توجّهم را جلب کرد . دقیق که شدم ، چند پلنگ ( چهار یا پنج تا ، درست یادم نیست ) را دیدم ( بعد فهمیدم که یوزپلنگ هستند ) بچه آهویی را دوره کرده و با آن بازی می کردند .
      خانه ی ما ، در دره ای پای کوه بود . کوهی که هر نوع حیوانی در آن یافت می شد . خانه ی ما باغ بزرگی بود که در آن مرغ و خروس هم نگه داری می کردیم . یک شب جانوری چند تا از مرغ ها را کشته بود . فرداشبش با تفنگ کشیک کشیدم . ناگهان قاتل مرغ ها را دیدم که نزدیک در مرغدانی نشسته بود و او را زدم ! او یک گربه ی وخشی بسیار زیبا بود با خال های براق و قشنگ شبیه همان یوزها ! از آن زمان احساس شرمندگی و پشیمانی شدید می کنم و از خودم خجالت می کشم !

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

      • Miad می‌گوید:

        Dooste aziz shoma motevajehe eshtebahet shodi va mosallaman dige in kar ro tekrar nakhahi kard.che khoob mishe age Hesse in tajrobat ro ba har shekarchi Ye digei ke too oon mantaghe ya har jaye dige ke mishnasi matrah koni shayad ke betooni khedmati be hayate vahsh dashte bashi
        Darzemn ino ro ham begam eteraf be eshtebah kheili shoja’at mikhad mard

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  3. وحید می‌گوید:

    بسیار زیبابود.امیدوار ماین میراث باقی بمونه و نسل بعد ازماهم شاهد حرکت یوزها در خاک کشور عزیزمون ایران باشند .امیدوارم بتونیم این گنجینه ها رو حفظ کنیم و فرهنگ نگهداری از اونها رو، هم به نسل خودمون و هم به نسل بعد انتقال بدیم.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>