آغاز لانه سازی پرنده ملی ایران در پناهگاه حیات وحش دشت لاغری

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مسئول حفاظت محیط زیست بردسکن گفت لانه سازی گونه آندمیک زاغ بور در پناهگاه حیات وحش دشت لاغری این شهرستان آغاز شد.

کوروش گشایشی گفت: زاغ بور یا زاغ ایرانی با نام علمی Podoces Pleskie گونه ای از خانواده کلاغ هاست که به عنوان متکامل ترین پرندگان نامیده شده است. وی افزود از آنجا که تنها گزارشات معتبر درخصوص مشاهده این گونه محدود به خاک ایران است بسیاری از پرنده شناسان آن را گونه ای بومی و آندمیک به شمار آورده و لقب “پرنده ملی ایران” را به آن نسبت داده اند.

گشایشی ادامه داد این گونه لانه خود را به طرز هنرمندانه ای درمیان شاخه های درختچه ها و بوته های بیابانی به ویژه قیچ ها و تاغ ها با بهره گیری از الیاف گیاهی بنا می کند و کف لانه را از پشم گوسفند و گل می پوشاند تا محیطی گرم برای تخم گذاری که عمدتا اواسط اسفند ماه آغاز میشود فراهم گردد.

وی افزود فرایند لانه سازی گونه آندمیک زاغ بور هر ساله بسیاری از عکاسان و علاقمندان حیات وحش را به عرصه های طبیعی این شهرستان می کشاند تا از نزدیک این رفتار عضو کوچک جثه خانواده کلاغ ها را شاهد باشند.

مسئول حفاظت محیط زیست بردسکن تصریح کرد درحال حاضر تخریب زیستگاه به جهت گسترش اراضی زراعی و قطع بوته ها و درختچه های بیابانی مهمترین خطری است که این گونه را تهدید میکند و این اداره در جهت حمایت و حفظ گونه فوق اقدام به نصب تلمبه بادی، ساخت آبشخور، بهسازی چشمه ها، توزیع دان و حضور مستمر پرسنل در عرصه مزبور نموده است.

+18
0
  

1 دیدگاه

  1. حسن پیشوائی می‌گوید:

    تورو خدا این عکاسان محترم رعایت کنن و با نزدیک ششدن بیش از حد به مرز زندگی این پرنده رفتارهای طبیعی اش رو بهم نریزن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>