نرخ سود تسهیلات زیست محیطی و کشاورزی در ایران ۱۰ برابر نرخ سود جهانی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به نقل از خبرگزاری مهر، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس از روند کنونی سود بانک ها در اعطای وام های بخش محیط زیست و کشاورزی انتقاد کرد و گفت: سودهای ۲۴ تا ۳۵ درصدی، سرمایه گذاران این بخش را روانه آن سوی آب ها کرده است.

محمد جواد نظری مهر با انتقاد از روند اعطای تسهیلات بانکی به منظور اجرای طرح های حفاظت از محیط زیست، افزود: سازمان های مسئول حفاظت از محیط زیست خود اقدامی در این بخش انجام نداده اند و  وقتی که بخش خصوصی نیز می خواهد به این حوزه ورود پیدا کند، کارشکنی ها مانع آن می شود. همچنین بانک ها و وزراتخانه  های مربوطه نیز همکاری های لازم راندارند.

وی با بیان اینکه تسهیلات و وام های کشاورزی و شیلات با سودهای کلان به متقاضیان ارائه می شود اظهار داشت: در هیچ جای دنیا مشاهده نمی شود که بانک ها برای طرح های تولیدی این چنین سودهای کلان دریافت کنند و این در حالی است که کشور ما کشوری اسلامی است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست تصریح کرد: اساسا در آموزه های دینی ما سود ناچیزی به نام کارمزد در نظر گرفته شده است اما سودهای بالای وام های بخش محیط زیست و شیلات  آن چنان غیر اصولی است که مراجع تقلید را نیز معترض کرده است.

به گفته نماینده مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی، وقتی کشاورزان و دست اندرکاران مسائل محیط زیستی می خواهند از بودجه ملی وام دریافت کنند تا به کار تولیدی بپردازند و با سودهای ۲۴ تا ۳۵ درصدی رو به رو می شوند، چگونه می توان انتظار داشت در این بخش کار تولیدی انجام شود؟  آیا این همان حمایت هایی است که باید متوجه تولید کننده ایرانی شود؟

نظری مهر افزود: در حال حاضر سود بانک ها در بخش وام های محیط زیست و کشاورزی ۲۴ تا ۳۵ درصد است در حالی که در کشورهای اروپایی ۱ تا ۴ درصد و در کشورهای حاشیه خلیج فارس ۳ تا ۴ درصد است، از این رو شمار زیادی از سرمایه گذاران داخلی در کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس اقدام به سرمایه گذاری کرده اند.

0
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>