تکثیر موفقیت آمیز ۱۰ تمساح پوزه کوتاه مردابی (گاندو) برای نخستین بار در کشور + تصاویر / اختصاصی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: برای نخستین بار تکثیر و پرورش تمساح پوزه کوتاه مردابی (گاندو) در شرایط نیمه اسارت با موفقیت انجام و هم اکنون ۱۰ نوزاد تمساح متولد شده در سایت تحقیقاتی ریکوکش چابهار به سن حدود یک سالگی نزدیک شده اند.

ایستگاه ریکوکش چابهار در حوالی روستای درگس واقع در کیلومتر ۳۰ محور ارتباطی جکیگور – چابهار در حریم رودخانه سرباز با هدف تحقیقات و تکثیر و پرورش تمساح پوزه کوتاه مردابی در شرایط اسارت در سال ۱۳۸۹ راه اندازی گردید و برای نخستین بار در سال گذشته یک تمساح ماده در این سایت تخمگذاری و به دنبال آن ۱۰ نوزاد تمساح متولد شدند.

……………………….تصویر: نوزاد تمساح پوزه کوتاه مردابی در سایت تحقیقاتی ریکوکش

در طبیعت به دلیل مخاطرات زیاد بطور معمول کمتر از ۲ درصد تخم های تمساح پوزه کوتاه به مرحله بلوغ می رسند و باتوجه به در معرض انقراض بودن این گونه، تکثیر و مراقبت از تخم های تمساح در اسارت و رهاسازی تمساح ها پس از گذراندن دوران آسیب پذیری و رسیدن به بلوغ و در طبیعت می تواند یکی از روش های موثر در حفظ نسل این گونه ارزشمند به شمار رود.

……………………..تصویر: نوزاد تمساح پوزه کوتاه مردابی در سایت تحقیقاتی ریکوکش

هم اکنون تمامی ۱۰ نوزاد تمساح مردابی متولد شده در سایت تکثیر ریکوکش در سلامت کامل رشد کرده به در حال حاضر به حدود یک سالگی رسیده اند و شرایط رهاسازی در طبیعت را دارا هستند.

در حال حاضر ۳۰ تمساح پوزه کوتاه مردابی بالغ در سایت ریکوکش در فضایی طبیعی به مساحت ۱۰ هکتار نگهداری می شوند و بصورت دستی بوسیله مرغ زنده تغذیه می شوند.

………………………تصویر: نوزاد تمساح پوزه کوتاه مردابی در سایت تحقیقاتی ریکوکش

تمساح پوزه کوتاه مردابی گونه‌ای است که پراکنش جهانی آن منحصر به کشورهای ایران، پاکستان، هندوستان، نپال و بنگلادش بوده و در برمه (میانمار) نسل آن منقرض شده است. تنها زیستگاه این گونه در کشورمان نیز منطقه حفاظت شده گاندو (باهوکلات) است که زیستگاه های تمساح در آن از شهرستان سرباز در مسیر رودخانه سرباز شروع شده و پس از ادامه در مسیر این رودخانه و رودخانه باهوکلات به برکه کلانی در نزدیکی هور باهو ختم میشود.

………………………تصویر: نوزاد تمساح پوزه کوتاه مردابی در سایت تحقیقاتی ریکوکش

با بروز یک دوره طولانی خشکسالی از سال ۱۳۷۹ در زیستگاه های این منطقه و خشک شدن بخش های زیادی از رودخانه سرباز و باهوکلات بیم آن را میرود که نسل این گونه در ایران رو به انقراض بگذارد.

………………………تصویر: نوزاد تمساح پوزه کوتاه مردابی در سایت تحقیقاتی ریکوکش

بروز سیلاب‌های سنگین در زیستگاه گاندو و بلعیده شدن نوزادان توسط همنوعان بالغ خود از عوامل طبیعی تهدید تمساح پوزه کوتاه ایرانی به شمار می رود. ازبین بردن زیستگاه این گونه برای فعالیتهای کشاورزی، استفاده بیرویه از آب برکه‌ها به واسطه پمپاژ و حفر کانال، تغییر در ترکیب آب شیرین رودخانه بواسطه انواع آلودگی های شیمیایی از قبیل آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها، روغن موتور و مواد شوینده میتواند برای تمساح‌ها فاجعه‌آمیز بوده و بطور مستقیم یا غیرمستقیم نسل آنها را در معرض مخاطره قراردهد، کما اینکه موارد انقراض نسل این گونه در سایر زیستگاه های آن در پنجاب پاکستان، میانمار و بخش هایی از هندوستان نیز اتفاق افتاده است.

…………………………….تصویر: نمایی از منطقه حفاظت شده گاندو (باهوکلات)

طی آخرین سرشماری تعداد شمارش شده تمساح پوزه کوتاه مردابی بر اساس مشاهده مستقیم توسط اکیپ های سرشماری ۲۰۱ تمساح اعلام شده است. هرچند تمساح گونه‌ای بسیار باهوش و خجالتی است و به همین دلیل مشاهده مستقیم آن کاری دشوار است بنابراین با توجه به احتمال زیاد عدم مشاهده تعداد زیادی تمساح توسط اکیپ های سرشماری، تعداد تخمینی حضور این گونه در منطقه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تمساح تخمین زده می شود.

………………………………………تصویر: تمساح پوزه کوتاه مردابی بالغ

بر اساس یک باور قدیمی در بومیان منطقه، وجود تمساح در برکه‌ها باعث برکت و وسعت روزی مردم منطقه میشود و به همین دلیل بومیان به هیچ وجه اقدام به شکار تمساح نمی کنند.

مشاهده اطلاعات و تصاویر منطقه حفاظت شده گاندو (باهوکلات)

+354
-26
  

7 دیدگاه

  1. آریان می‌گوید:

    خداروشکر
    تبریک میگم,امیدوارم از این خبرها از گونه های دیگه ایران مثله یوز هم بشنویم.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 1

  2. محمد رضا معینی می‌گوید:

    خدا را شکر که در بلوچستان باور و فرهنگ عمومی بر حفظ حیات وحش استوار است

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  3. پوراسماعیلی می‌گوید:

    بسیار عالی………….

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  4. درود و خسته نباشی به تمام دوستداران محیط زیست

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  5. ali reza می‌گوید:

    آفرین بر مردمان بلوچ ایران زمین..

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  6. اسفندیار می‌گوید:

    درود
    پنجم فروردین ۱۳۹۳
    از پرورش ونگهداری گاندو بازدید کردم ودرود به همت محیط بانان که مراقب محیط زیست هستندو در محیط فنس کش زندگی گاندو جریان دارد.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  7. کاسپین می‌گوید:

    درود بر مردم بلوچستان

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>