سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس: ضعف و ناکارآمدی قوانین به افزایش تخلفات شکارچیان برای شکار و قاچاق گونه های نادر جانوری دامن زده است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با تاکید بر ناکارآمدی قوانین موجود برای جلوگیری از شکار و قاچاق گونه‌های نادر جانوری، گفت: جرایم نقدی برای برخورد با شکارچیان متخلف در این زمینه بازدارندگی لازم را نداشته و نیازمند بازنگری است.

محمدعلی اسفنانی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با تأکید بر اینکه قوانین موجود در حوزه مبارزه با شکار و قاچاق گونه‌های نادر جانوری، کارآمدی خود را از دست داده‌اند، افزود: در گذشته این قوانین کارایی لازم را در دوره زمانی خود داشتند اما در شرایط کنونی و با گذشت سال‌ها از تصویب این قانون، ارقام جریمه بازدارندگی لازم را نداشته که همین موضوع گونه‌های نادر جانوری را در معرض خطر قرار داده است.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در بحث مقابله با شکار و قاچاق گونه‌های نادر جانوری قوانین دارای دو وجه کیفری و جزای نقدی است، ادامه داد: در مورد جریمه نقدی در این حوزه باید گفت: جریمه‌های فعلی با توجه به کاهش ارزش پول ملی به‌هیچ وجه نمی‌توانند بازدارندگی لازم در این حوزه را داشته باشند.

وی افزود: به عنوان مثال هم اکنون جریمه نقدی تعیین شده برای شکار آهو با اندکی اختلاف، نزدیک به میزان وجهی است که افراد برای تهیه گوشت دام پرداخت می‌کنند و در این میان طبیعی است که پرداخت جریمه نقدی برای شکارچیان چندان هم زیان‌بار نباشد.

اسفنانی برخی مصوبات دستگاه‌های اجرایی در مورد شکار گونه‌های نادر جانوری را مضحک خواند و گفت: در سال‌های اخیر دولت اقدام به تصویب مصوبه‌ای در مورد شکار حیوانات وحشی کرد که تعجب همگان را برانگیخت، در این مصوبه آمده بود اگر شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج فارس برای شکار به ایران بیایند پروانه شکار برای آن‌ها صادر خواهد شد و در مقابل ضمانت اجرایی برای تخلف نکردن این افراد اخراج از ایران تعریف شده که ضمانتی بسیار ضعیف و ناکارآمد است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تبعیض آمیز خواندن مصوبه شکار شیخ‌نشینان، گفت: اگر محیط زیست کشور باید مورد حفاظت و حراست قرار گیرد دیگر در این میان نباید تفاوتی میان افراد باشد، درثانی چطور ممکن است یک ایرانی را که اقدام به شکار گونه نادر جانوری کرده مجازات و جریمه کرد اما یک تبعه خارجی را که مبادرت به چنین عمل خلاف قانونی کرده تنها در هنگام بروز خطا از کشور اخراج کرد.

اسفنانی با تاکید بر ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین موجود در حوزه حفظ گونه های نادر جانوری، تاکید کرد: ضعف قوانین به افزایش تخلفات شکارچیان برای شکار گونه های نادر جانوری دامن زده است.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از نبود حمایت های موثر از محیط بانان به عنوان حافظان محیط زیست و حیات وحش، یادآور شد: در کشور هم‌اکنون قوانین حمایتی از محیط‌بانان به شکل صحیح وجود ندارد و از دیگر سو این افراد در جایگاه شغلی خود نیز با توجه به سختی کاری که دارند، هیچ‌گونه مزیتی نسبت به دیگر کارکنان کشوری و لشگری ندارند.

0
-3
  

2 دیدگاه

  1. آریان می‌گوید:

    با تشکر از اقای محمد علی اسفنانی.
    الان میفهمم مردم ایران تو دوره قاجار چی کشیدن همین.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  2. مجتبی می‌گوید:

    این اقای رئیس جمهور اصلا معلوم نیست این قانون ها رو داری توی خواب میزاره یا توی بیداری.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>