در نشست بررسی چالش‌های زیست‌محیطی ایران مطرح شد: محیط زیست در کمیته تخصیص آب وزارت نیرو عضو هم نیست! / ایران در انتظار بحران آب

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از این که هنوز نمی‌دانیم در کنار معادنی که داریم ذخیره گیاهی و جانوری کشورمان نیز سرمایه ما محسوب می‌شود گفت: هنوز نپذیرفته‌ایم که باید برای محیط زیست هزینه کنیم و محیط زیست و توسعه در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌ است!

به گزارش ایسنا، دکتر کیخا در نشست بررسی چالش‌های زیست‌محیطی ایران در پاسخ به سوال کارشناسان مبنی بر آخرین وضعیت تالاب‌های کشور اظهار کرد: اگر به تکالیف قانونی عمل کنیم کفایت می‌کند. متاسفانه استفاده از علم در دستگاه‌های اجرایی ما جا نیفتاده است که بهبود تالاب‌ها را به تاخیر انداخته است.

وی ادامه داد: در گام دوم باید مدل احیای تالاب ارومیه را برای دیگر تالاب‌های کشور پیاده کنیم و وضعیت برخی تالاب‌های کشور پس از بازدیدهایی که داشته‌ایم خوب بوده است.

وی گفت: ممکن است ناآگاهانه تصمیمی گرفته شود یا اقدامی صورت گیرد که محیط زیست آسیب ببیند اما نمی‌توان گفت که کسی برای تخریب آن تلاش می‌کند.

محیط زیست در کشور حق وتو ندارد / محیط زیست در کمیته تخصیص آب وزارت نیرو عضو هم نیست! / رییس سازمان محیط زیست باید رییس شورای عالی محیط زیست باشد

کیخا با بیان اینکه محیط زیست باید در ایران حق وتو داشته باشد، افزود: وقتی که محیط زیست در کمیته تخصیص آب وزارت نیرو عضو نباشد چگونه می‌توانیم برای احقاق حق‌آبه خود چانه زنی کنیم؟

وی ادامه داد: شورای عالی محیط زیست نیز در صورتی کارایی لازم را خواهد داشت که رییس سازمان حفاظت از محیط زیست رییس آن بوده و هرچه گفت عمل شود. واقعیت این است که وقتی کارشناس محیط زیست تشخیص می‌دهد کاری نباید انجام شود، بدون توجه به او انجام می‌شود.

کیخا همچنین در واکنش به این گفته که سیاست‌های کلان کشور موجب تخریب محیط زیست ایران می‌شود، افزود: وقتی تابع اولویت مردم ایران، محیط زیست نبوده و مردم خواسته‌های ابتدایی و اولیه دارند، اگر بخواهیم کار زیربنایی، اصولی و پایدار انجام دهیم باید ابتدا روشنگری را از سطوح پایین جامعه آغاز کنیم.

کیخا با تاکید بر نقش تکنولوژی برای حفظ محیط زیست اظهار کرد: کره جنوبی با مساحت استان سمنان و جمعیت ۴۶ میلیون نفری یکی از کشورهای اول جهان در اقتصاد است که این نشان می‌دهد تکنولوژی نقش بسیار مهمی در توسعه همراه با حفظ محیط زیست دارد.

معاونت طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم اصلاح قانون اظهار کرد: در کمیته تخصیص آب بین محیط زیست، کشاورزی، آب شرب، صنعت و غیره چانه زنی می‌شود که عقیده داریم محیط زیست باید در راس این کمیته بوده و باید قانون در این زمینه اصلاح شود.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس قانون اساسی مجلس قانونگذار بوده و شورای عالی محیط زیست نمی‌تواند خارج از اختیاراتش تصمیم بگیرد. چون دستگاه‌های نظارتی از دولت توضیح می‌خواهند.

لازم نیست تمام مواد غذایی مورد نیاز کشور در همینجا تولید شود

وی همچنین در خصوص وضعیت آبی کشور اظهار کرد: ‌لازم نیست تمام مواد غذایی مورد نیاز کشور در همینجا تولید شود و می‌توانیم آنها را از کشورهای دیگری که آب فراوانی دارند خریداری کرده و وارد کشور کنیم که در این صورت آب زیادی برای تولید محصولات استفاده نمی‌کنیم.

کل طرح توسعه کشاورزی ۴۰ هزار هکتار است / چیزی به نام واگذاری ۲ هزار مترمربع زمین به هر خانوار ایرانی نداریم

پرویز گرشاسبی، معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در پاسخ به این سوال که آیا اعطای ۲ هزار مترمربع زمین به هر خانوار ایرانی برای کشاورزی و خانه‌سازی امکانپذیر است یا نه و اینکه چرا وزارت کشاورزی در این خصوص سکوت کرده است اظهار کرد: چنین چیزی اتفاق نیفتاده و کل طرح توسعه کشاورزی ۴۰ هزار هکتار زمین مساحت دارد.

وی همچنین به انتقادات جمعیت حاضر مبنی بر تبدیل منابع طبیعی فیزیکی محور به منابع طبیعی انسانی اظهار کرد: منابع طبیعی فیزیکی محور باید با مدیریت ۱۰۰ ساله به منابع طبیعی انسان محور تبدیل شوند. ما در گذشته انسان را کنار گذاشتیم که همین مساله باعث ایجاد عدم تعادل شد.

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: ارتباط درست انسان با محیط زیست و منابع طبیعی باید برقرار شود.

وی ادامه داد: در زمینه منابع طبیعی نمی‌توانیم تنها در سطح مجلس و دولت عمل کنیم بلکه آحاد مردم نیز باید حضور داشته باشند.

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر لزوم تسهیل‌گران برای برقراری ارتباط میان مردم و قانون اظهار کرد:‌ خواسته‌های مردم می‌تواند قانون را تغییر دهد و متاسفانه تاکنون فرصت‌های بسیاری را از دست داده‌ایم.

مهندس کاظم نصرتی رو به دکتر فهمی کارشناس وزارت نیرو کرد و اظهار کرد: شما سدهایی را ساخته‌اید که باعث تخریب محیط زیست شده است و باید در این زمینه پاسخ دهید.

دکتر فهمی نیز در پاسخ گفت: شما اول بگویید که شش میلیون هکتار جنگلی که در زمان ریاستتان از بین رفته چگونه اتفاق افتاده؟ که با وساطت محمد درویش مجری برنامه حاضرین به سکوت دعوت شدند.

فهمی ادامه داد: واقعیت این است که در تخصیص منابع مشکلات بسیاری داریم که این امر مشارکت همه دستگاه‌ها را می‌طلبد و دست یاری را به سوی همه سازمانها و نهادها دراز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در خصوص وضعیت حق‌آبه دریاچه ارومیه نیز ۲۱ تیرماه سال ۹۰ به دکتر شاعری، معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط زیست حق‌آبه تالاب‌های کشور را از جمله دریاچه ارومیه اعلام کردیم و طبعا تخصیص این حق‌آبه به عهده وزارت نیروست که در این بین دکتر مسعود باقرزاده کریمی، مسئول تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از میان جمعیت حاضران برخاست و گفت: برای تخصیص آب کارشناسی شده و قبل از اعلام آن جلسات مشترکی با وزارت نیرو داشته‌ایم که اگرچه حرکت خوبی بوده اما کافی نیست.

فهمی با بیان اینکه کشور با جمعیت ۷۵ میلیون نمی‌تواند آب مورد نیاز خود را تامین کند، افزود: طرح جامع کشاورزی و طرح جامع آب مانند موزائیک‌هایی هستند که در کنار هم قرار گرفته و باید برای استفاده از آب به هر دو بخش توجه شود.

نمی‌توانیم آب جمعیت بیش از ۱۰۰ میلیون نفر را تامین کنیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا با وضع موجود طرح افزایش جمعیت ایران به ۲۰۰ میلیون نفر صحیح است یا نه اظهار کرد: ‌۱۲۰ میلیارد متر مکعب آب در کشور داشتیم که ۱۰ میلیارد متر مکعب کاهش داشته و ۲۰ میلیارد متر مکعب نیز باید برای محیط زیست رهاسازی شود که تنها در پایان ۱۰۰ میلیارد مترمکعب باقی می‌ماند و مساله مهم این است که اکنون ۹۴ میلیارد متر مکعب را مصرف کرده و برای آیندگان این کشور تنها شش میلیارد آب باقی خواهد ماند و به همین دلیل نمی‌توانیم آب بیش از ۱۰۰ میلیون جمعیت را تامین کنیم.

وی تاکید کرد: محدودیت ما در ایران خاک نبوده و آب است و باید مدیریت آب داشته باشیم.

ایران در انتظار بحران آب

کارشناس وزارت نیرو با بیان اینکه با تغییر اقلیم تا سقف استحصال آب مصرف کرده‌ایم افزود: ‌فشارهای بسیاری در پیش روی کشور بوده و بحران آب در راه است.

وی تاکید کرد: اگر نگاه آمایشی و جامع‌نگر نداشته باشیم و در حوزه بسته سدسازی کرده یا در کنار رودخانه‌ها صنعت پرآب ایجاد کنیم در آینده با مشکلات بسیار بیشتری مواجه خواهیم شد.

مهندس نصرتی نیز در ادامه سخنان دکتر فهمی مبنی بر نابودی جنگل‌ها اظهار کرد: همه کسانی که در منابع طبیعی کار می‌کنند می‌دانند که مساحت جنگل‌ها در زمانی که من مسئول آن بودم حقیقی نبوده و تنها آماری تقریبی بود که در آن زمان با فعالیت‌هایی که رسانه‌ها انجام دادند و مردم مدعی شدند متوجه شدیم که ایراد کار چیست و آنرا اصلاح کردیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در ۲۰ سال اخیر مد شده که برای قوانین اصلی حاشیه بنویسیم. که غالبا این حواشی متضاد بوده و باعث شد که وزارتخانه‌ها با یکدیگر تفاهم نامه امضا کنند.

وی تاکید کرد: باید به قانون اصلی بازگشته و از تفاهم‌نامه نویسی دوری کنیم.

رییس جامعه جنگلبانی ایران افزود: کشاورزی خصوصی‌ترین بخش اقتصادی کشور است که تبدیل به دولتی‌ترین بخش آن شده است و این مساله‌ای است که مشکلات بسیاری را به وجود آورده و باید آن را اصلاح کنیم به گونه‌ای که امروز حتی گوجه فرنگی کشور نیز وابسته به پول دلار است.

وی با بیان اینکه جایگاه و تشکیلات هر فعالیت در کشور باید متناسب با نیازها باشد، افزود: مساله بعدی در حل بحران‌های محیط زیستی کشور تعیین مدیریت‌هاست. زیرا مدیریت هیچ سازمانی از درون آن تعیین نمی‌شود.

برای تامین آب ۷۰ میلیون نفر جمعیت، کل منابع کشور را به قهقرا آوردیم

دکتر شامخی نیز در پاسخ به سوال حاضران مبنی بر اجرای طرح‌های افزایش جمعیت اظهار کرد: باید در سیاست کلان کشور تصمیمات درست بگیریم. زمانی که برای تامین آب و غذای ۷۰ میلیون جمعیت کشور کل منابع را به قهقرا می‌بریم نباید به دنبال افزایش جمعیت باشیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه تمام بخش‌های دیگر مدافعین قوی‌تری از محیط زیست دارند افزود: اصولا بین مسئولان و مردم اراده لازم برای حفظ محیط زیست وجود ندارد و اینکه چرا چنین اراده‌ای نیست به شرایط اجتماعی، سیاسی و سیر تاریخی ایران باز می‌گردد.

شامخی افزود: باید اقداماتی انجام دهیم تا رابطه انسان با طبیعت شکل منظم پیدا کند و اگر مسائل سیاسی حل و فصل نشود نمی‌توان محیط زیست را مدیریت کرد.

وی در واکنش به سخنان دکتر کیخا مبنی بر اینکه ترجیحات مردم چیزی غیر از محیط زیست است افزود: این سوال مطرح است که چرا نماینده مجلس ما به جای آنکه بتواند مردم را در زمینه حفظ محیط زیست قانع کند باید تاکیدش بر این باشد که چون مردم خواسته‌ای داشته‌اند مطابق خواسته آنها عمل کند؟

شامخی ادامه داد: متاسفانه سیاست‌های ما عوام گرایانه بوده و جنبه غالب مدیریت‌ها به همین مساله باز می‌گردد. چرا باید نماینده مجلس ما قانون را زیر پا گذاشته تا بتواند به مردمش پاسخ بدهد.

وی همچنین در زمینه استفاده از تکنولوژی برای حفظ محیط زیست اظهار کرد: این تکنولوژی نبوده که کره جنوبی را تغییر داده بلکه سبک سیاست‌های کلان این کشور است که باعث پیشرفت آن شده اما متاسفانه در کشور ما شرکت‌ها و گروه‌هایی که قدرت دارند کار را در دست خود گرفته‌اند.

دکتر کیخا نیز در پاسخ اظهار کرد:‌ مشکل اصلی ما این است که هنوز نمی‌دانیم در کنار معادنی که داریم ذخیره گیاهی و جانوری کشورمان نیز سرمایه ما محسوب می‌شود و هنوز نپذیرفته‌ایم که باید برای محیط زیست هزینه کنیم و محیط زیست و توسعه در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌ است.

+1
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>