حمله یوزپلنگ به روستای میرآباد و تلف شدن ۱۲۰ راس گوسفند / شایعه یا واقعیت؟

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دو روز قبل (یکشنبه) خبری مبنی بر حمله یوزپلنگ به روستایی در اطراف شهرستان ریگان در استان کرمان و تلف شدن ۱۲۰ راس گوسفند روی خروجی بسیاری از خبرگزاری ها و رسانه های معتبر کشور قرار گرفت.

خبرگزاری فارس در تاریخ ۱۳۹۱/۲/۲۲ در این مورد نوشت: “یک قلاده یوزپلنگ گرسنه طی ۳ روز گذشته ۱۲۰ رأس گوسفند را در روستای میرآباد شهرستان ریگان درید.”

روزنامه خراسان در شماره ۱۸۴۰۳ مورخ ۱۳۹۲/۲/۲۴ خود نوشت: “۱۲۰ راس گوسفند در حمله یوزپلنگ گرسنه در ریگان تلف شد.”

روزنامه رسالت نیز در تاریخ ۱۳۹۲/۲/۲۳ نوشت: “یوزپلنگ گرسنه‌ای شامگاه شنبه به یک گله گوسفند در روستای میرآباد شهرستان ریگان حمله کرد.”

این خبر را محمد صادق دادالله پور معاون فرماندار ریگان در اختیار رسانه قرار داده و در با اعلام این خبر گفته است: این یوزپلنگ یک ماهی است در شهرستان ریگان پیدا شده و قبلا در مناطق کوهستانی زیست می کرده که خشکسالی ها باعث شده به روستاهای این شهرستان حمله ور شود.

محمد صادق داد الله پور همچنین گفته است: “طی سه روز گذشته بیش از ۱۲۰ راس گوسفند توسط این یوزپلنگ در روستای میرآباد ریگان تلف شده اند که بیش از ۵۰۰ میلیون ریال خسارت به دامداران این روستا وارد کرده است.”

انتشار این خبر بسیار تعجب برانگیز بود چرا که شهرستان ریگان در شرق استان کرمان و هم مرز با سیستان و بلوچستان واقع است و تاکنون هیچ موردی از مشاهده یوزپلنگ در این منطقه گزارش نشده است.

همچنین یوزپلنگ حیوانی منزوی، ترسو و ضعیف است و اصولا حمله و کشتار گسترده دام های اهلی با رفتار طبیعی این گونه مغایر است.

محمدرضا قلندری رئیس اداره محیط زیست بم در مورد این خبر به دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت: تاکنون هیچ گزارشی مستند و غیرمستندی در مورد مشاهده یوز و حتی رد این گونه در حوضه ریگان وجود ندارد.

قلندری اظهار داشت: حمله یوز به هیچ عنوان واقعیت ندارد. در بررسی های انجام شده توسط کارشناسان این اداره حیوان مهاجم احتمالا گرگ، کفتار یا گوشتخوار دیگری بوده و تعداد کل دامهای تلف شده در این مدت از ۳۰ راس تجاوز نمی کند.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، انتشار اخبار دور از واقعیت در چنین سطح گسترده ای نتیجه ای جز گمراه کردن اقشار مختلف جامعه، انحراف افکار عمومی و بدبینی مردم نسبت به حیات وحش به دنبال ندارد.

انتشار خبر کذب دردیده شدن ۱۲۰ راس گوسفند توسط یوزپلنگ موجب ایجاد وحشت در دل دامداران، مقابله آنها با یوزپلنگ و کشتار بیش از پیش این گونه ارزشمند و در معرض انقراض می شود و نتیجه آن یوزپلنگ جوانی است که چند روز قبل در منطقه حفاظت شده توران توسط سگ های گله از بین رفت.

+14
0
  

5 دیدگاه

  1. آریان می‌گوید:

    یعنی یوز پلنگ هر روز ۴۰ راس گوسفند رو کشته!
    تیتر هر سه خبرگزاری هم نوشته شده یوز پلنگ گرسنه…
    اینطور که مشخصه طی کشتار گوسفندا کسی متوجه نشده…
    عجیبه!.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  2. مهرداد می‌گوید:

    کاش می شد مانند شخصیت های حقیقی و حقوقی جوابیه ای برای این خبرگزاری ها فرستاده می شد برای اعاده حیثت از این گونه نادر موظف به چاپ می شدن.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  3. محیط بان می‌گوید:

    معاون فرماندار یک شهرستان یوز را نمی شناسد
    چوپانان یوز را می شناسند
    ……..
    ببخشید بدون شرح بود

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  4. مجتبی می‌گوید:

    یکی نیست به این فرماندار بگه آقای فرماندار به جای اینکه شایعه درست کنی و بخای اسمت رو توی روزنامه ها بنویسن و خودت رو معرف کنی برو جلو قاچاق مواد مخدر کرمان رو بگیر نه که بیای درباره یوز پلنگی که اصلا فکر نکنم بدونی جه شکلی هست صحبت کنی و به این روزنامه نگارها هم بگه اگر اینقدر حیوانها براتون احمیت دارن برین درباره بودجه مجلس حرف بزنید که هیج بوجه ای به محیط زیست اختصاص ندادن

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  5. امید می‌گوید:

    آخه از خبرگزاری فارس و روزنامه رسالت چه انتظاری میشه داشت..این اقای معاون فرماندار دنبال بهانه میگرده که بتونن یوز شکار کنن. یوزپلنگ قدرت این کار نداره احتمالا گرگ بوده در ضمن هر حیوونی که بوده نوش جونش خوب کرده خورده میخواد گرگ باشه میخواد یوز

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>