تولد یک راس کره گورخر ایرانی در سایت ابرکوه

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: با آغاز فصل زایمان، یک راس کره گورخر ایرانی در سایت پنج انگشت ابرکوه به دنیا آمد. این نخستین زایمان گورخرها در سال جاری در سایت های تکثیر و پرورش استان یزد می باشد.

امید است با زادآوری مناسب گورها و افزایش جمعیت، امکان احیا و رهاسازی این گونه ارزشمند در زیستگاه های طبیعی استان یزد فراهم شود.

عرصه های طبیعی استان یزد در گذشته زیستگاه تعداد زیادی گور ایرانی بوده است. شکار بی رویه در سال های گذشته نسل این گونه زیبا را به کلی در استان یزد منقرض نموده است.

+12
0
  

6 دیدگاه

  1. آریان می‌گوید:

    خوش خبر باشید,بسیار عالی
    ممنون.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  2. شهریار می‌گوید:

    کاش بشه یک روز دوباره این موجودات زیبا را در طبیعت یزد بطور آزاد ببینیم!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  3. محسن می‌گوید:

    دیده بان عزیز سلام و خسته نباشید ۲ سوال داشتم
    چند مرکز پرورش گور، آهو، ببر سیبری!!!:) اوریکس عربی!!!،مرال و… در ایران وجود دارد؟
    آیا این مراکز بعد از این همه سال این حیوانات پرورشی و دست آموز را به طبیعت باز گردانده اند؟
    من احساس می کنم داستان تکراری دو یوز در اسارت برای این گورها هم رخ داده چرا که به نظر من مسولین هیچ انگیزه ای در مورد ازدیاد این حیوانات در اسارت ندارند.
    مگر یک یوز چند سال عمر میکند که این همه وقفه در طرح پرورش یوز در اسارت ایجاد شده، به نظر من حتما یک گزارش در مورد بازده این مراکز پرورش در اسارت که فقط هدفشان مصرف بودجه های کلان از بیت المال است تهیه کنید برای آگاهی افکار عمومی (به خصوص طرح تکثیر یوز آسیایی در اسارت)
    با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      سلام دوست عزیز و بزرگوار
      محسن گرامی، تعداد سایت های تکثیر و پرورش در اسارت بسیار زیاد است و با جستجوی عبارت “سایت تکثیر” در همین پایگاه خبری می توانید با سایت های تکثیر در کشور و رخدادهای مربوط به آنها آشنا شوید.
      سایت های تکثیر در اسارت راه اندازی شده در ایران محدود به گونه های گورخر، آهو، جبیر، اوریکس و گاندو می باشد و به غیر از چند مورد، تاکنون رهاسازی گونه های تکثیر شده در اسارت در محیط طبیعی انجام نشده است. انجام تکثیر و پرورش گونه های در معرض انقراض در شرایط نیمه اسارت از لحاظ علمی راهکار مردودی محسوب نمی شود و در شرایط خاص ضروری می باشد. البته پیشنهاد شما پیرامون تهیه گزارش در مورد بازده مراکز تکثیر و پرورش کشور بسیار پیشنهاد خوبی است و حتما در برنامه کاری این پایگاه خبری قرار خواهد گرفت. با تشکر و احترام.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  4. محمد می‌گوید:

    دوستان عزیز سلام.در جواب دوستمان باید بگویم ممکن است بازده این سایت های تکثیر در حال حاضر زیاد نباشد اما حداقل فایده اش این است که خود ما که بومی منطقه هستیم وقتی میبینیم با چه زحمت و هزینه ای تلاش می شود تا نسل این موجودات حفظ شود احترام بیشتری برای حیات این موجودات و سایر جاندارانی که شاید هنوز نیازی به تکثیر نداشته باشند می گذاریم.و این همان فرهنگ سازیست .هرچقدر در این زمینه پول خرج شود هزینه نیست.سرمایه گذاریست.به امید احیای دوباره ی حیات وحش و طبیعت و منابع ملی کشور زیبایمان ایران……………و بدانیم که این امر وظیفه ی همگانیست و مدیریتش فقط با دولت است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  5. عباس کهن می‌گوید:

    موافقم با محمد عزیز، و همچنین ما باید در کنار دولت و قانون باشیم و متخلفین را بدست قانون بسپاریم .

    زیبایی زندگی در محیط زندگی حیات وحش در زنده بودن این حیوانات زیباست نه در شگارشان .

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>